Borde jag oroa mig för mamman?
Mitt marsvin fick en kull den 21 Aug innan förlossningen vägde hon 1051 och efter vägde hon 829g Nu idag 5 dagar efter så väger hon 809g Borde jag oroa mig?
När du bara skriver vikter så kan ingen veta om du behöver oroa dig eller inte. Siffror är ofta helt värdelös vikterna säger ingenting om vi inte vet hur många ungar hon fick och framför allt hur hon mår. 😉 Ser hon ut att aktivt ta hand om sina ungar, äter med god aptit, rör sig normalt och verkar allert och med så är det ingen fara.
Ok förlåt :) ja äter gör hon väl, och ammar mest hela tiden,men tyckte det va så mycket hon gick ner.. Men det är väl ok då antar jag bara jag som är nojjig..
Det kan väll vara mjölken som ungarna dricker som gör att hon minskar i vikt? :) Och 200gram är inte så mycket att gå ner om hon har fått ungar, de brukar ju väga runt 100gram var ;)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
3# ja det gjorde dom :) men jag syftade på att hon gått ned 20g sedan igår det va det som gjorde mig fundersam. Men hon va ute på grönbete idag och va så nöjd och åt massa i kväll också så vi får se om det vänder :)
Oj skrev visst inte att det va igår. Hon vägde alltså 829 gram från efter födseln till igår och idag va det 809g så skulle det stå, ursäkta att detta blev väldigt rörigt. Men som sagt jag är nog bara nojjig, tack för alla svar iaf! :)
# 5 prova med att ge lite kligröt till honan

Ger du henne någon form av kraftfoder?
Om inte så tycker jag att du ska börja ge henne det omgående. Det tar mycket på honans kraft att först vara dräktig och därefter ge di i några veckor så de allra flesta behöver få kraftfoder för att inte gå ner sig för mycket.
Säger som godisgrisen i övrigt, så länge du ser att hon är pigg, tar hand om sina bebisar och verkligen äter (inte låtsas att hon äter, vilket är vanligt om de inte mår bra) så bör det inte vara någon fara.
Se dock till att hålla noga koll på henne så att hon inte blir dålig/ändrar sitt beteende (marsvin är oerhört bra på att dölja om de mår dåligt så det är små tecken man får vara uppmärksam på!) - och ge henne kraftfoder (mina dräktiga och digivande honor samt växande ungar får alltid fri tillgång på kraftfoder).
Grattis till bebisarna och lycka till med dem (visa gärna någon bild på den lilla familjen)! :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Hon har alltid pellets, frön och torkade ärtor och mycket hö sen ger jag ju melon, lite gurka för det gillar hon, broccoli och någon morotbit varje dag, sen va hon ute och åt massa gräs medans barnen sov i en handduk igår. Idag hade hon gått upp till 835g :) så jag tror jag va för snabb att oroa mig men det är min första kull på henne.. Inte testat med gröt Så glad att hon gick upp igen :)
Vad bra! :) Vill du att hon ska gå upp ännu mer kan du blanda i havregryn och skalade solroskärnor i pelletsen :) Det gör jag när mina blir lite tunna ;)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
.#9 tack för tipset det ska jag prova :)