Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 4097 ggr
Linnet
18

Alla omplaceringar och ungar på Blocket

Kollar på blocket och förvånas över det stora antalet annonser på marsvin som finns just nu här i Norrbotten, bara i dag kom det in en annons med 6 stycken, vuxen och ungar och dom senaste veckorna har det kommit in annons efter annons både med ungar och vuxna som ska omplaceras. Tråkigt för jag förstår inte hur det ska gå att hitta hem till alla dessa, speciellt som intresset och efterfrågan verkar väldigt dålig. Så alla ni som planerar kullar, tänk efter både en och två gånger, så ni inte står där med ungar som ingen vill ha. Har själv haft några kullar i vinter så jag vet att det är väldigt liten efterfrågan.

Abico
3

Det är nog väldigt olika över landet, i västraområdet har det varit ett himla tryck på marsvin de senaste månaderna. Jag, och många uppfödarvänner till mig, har fått mail och samtal från väldigt många som velat köpa marsvin. Ironiskt nog har det inte funnits några ungar att sälja…

Hanna 

Linnet
1

Så har det varit här tidigare år, men inte det senaste året.

godisgrisen
3

Ja det är samma här i Uppland här vill de ha marsvin minsann.🙂Sista veckorna har jättemånga hört av sig. Fast nästan alla vill ha honungar så jag blev sittande ett tag med några unghanar men de har också flyttat nu. Kanske är det vårvädret som lockar fram marsvinsuget hos folk för så fort våren kom började köparna jaga mig. Kanske sätter de igång och leta marsvin i norr när våren kommer dit också. 😉

Linnet
1

Här brukar det vara precis tvärtom ingen efterfrågan alls på marsvin under vår och sommar, då är det kaninungar som gäller, sen höst och vinter brukar det vara intresse för marsvin i stället, dock har det inte varit så det senaste året. Vi har hållit på att föda upp både marsvin och kaniner i ganska många år så vi har ju märkt av samma sak år efter år.

Twili
1

Jag och min sambo var en av dem som vaknade till liv och ville skaffa marsvin när våren kom. Först var det ju planerat att de bara skulle vara två, men se vart de har fört oss 😃 Underbara djur, det trodde man aldrig. Hoppas bara att majoriteten av de som köper marsvin på våren och sommaren inser att de ska ha marsvinen i många år frammåt. Och inte som med katter, att föräldrarna köper en söt bondkattunge till barnen, sen när de ska åka hem ifrån stugan på landet så - ja men det är ju klart att vi inte kan ha en katt i lägenhet! *sätter av katten vid diket på vägen hem*  m.a.o * sätter ut marsvinet på blocket, allergi!*

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Arcticas
3

Du tror inte att det har att göra med att det nu finns fler uppfödare i din närhet som föder upp ganska många kullar? Förut var du väl näst intill ensam i ditt område.
Sen är det ju så att ju fler marsvin som säljs, desto fler hamnar som omplaceringar, tyvärr.

[jgroth]
3

Denna vår har varit den bästa hittills av de tre åren jag varit med. Det har ringt och mailat en hel del folk. Mycket roligt att marsvinsintresset ökat en aning i Norrbotten!

Mindmusic
1

Hm, jo har blivit lite mer på blocket (inom Norrbotten) men har inte uppdaterats sen jag kollade där sist.

Ska hålla koll och se om jag kan plocka upp en hona om någon omplaceras. Den annons jag tycker synd om är väl den där de skänkerbort många gnagardjur men enbart i de nuvarnde flockarna som de hålls i.

Man får tänka på att alla inte plockar bort sina annonser även om de inte är aktuella längre (stött på några sånna när jag mailat frågor)

mindmusic.deviantart.com

Linnet
1

Och en annons till i dag med två vuxna hanar.

Linnet
2

#6 Jo det kan ju absolut ha med det att göra, det är troligt att det är så, men jag har aldrig någonsin tidigare sett så många vuxna omplaceringar samtidigt på blocket och precis som du säger ju fler som säljs desto fler som omplaceras. Men det var väl en undersökning som visade att antalet hushåll som har marsvin har minskat väldig dramatiskt.

#7 Jag tror inte att marsvinsintresset har ökat, det är inte vad jag har upplevt denna vinter i alla fall. Från att tidigare har haft långa kölistor och inte ha haft marsvin så det räckt åt alla har det bara hört av sig 1-2 st vid varje kull vi haft. Men pga att det finns så mycket marsvinsuppfödare som har många kullar, så har vi valt att ligga lågt och bara haft 4 kullar (totalt 8 ungar) i vinter. Du har ju en hel del ungar otingade, det har vi nästan aldrig varit med om tidigare år, dom har blivit tingade ganska direkt. Vår erfarenhet är att på hösten är det rätt bra efterfrågan, sen brukar det vara en enorm efterfrågan strax innan jul och även direkt efter jul, sen lite lagom under våren och mycket liten efterfrågan under sommaren. Det tråkiga är ju alla som tröttnar och alla vuxna marsvin som är till salu. Sen finns ju då dom som skänker bort en massa djur som #8 skriver, både marsvin och andra, där fanns ju rätt många, jag känner till dom lite grann.

Har lyckligtvis inte hittat några marsvin som kommer från oss för omplacering på blocket.

[djurliv100]
1

hoppas alla dessa små söta marsvinen hittar ett bra hem

Linnet
1

I dag två till vuxna omplaceringar.

[jgroth]
6

#10 kanske är det bara på rasrena marsvin som intresset ökat, att köpa av en seriös uppfödare där man får stamtavla…

Vi har jobbat med PR för smf och det kanske har hjälpt, det ser vi även i en ökning av medlemmar.

Linnet
3

#13 Ja kanske är det så, inte vet jag, men för ett barn/ungdom som vill ha marsvin till sällskap så spelar det nog ingen roll om dom är rasrena eller har stamtavla. Men marknaden måste ju bli mättad till slut, när det tas så oerhört många kullar och man kan ju inte fortsätta ta kull efter kull om man inte få ungarna sålda, så resonerar jag själv i alla fall. Sen sätts det ner pris och "reas" bort marsvinsungar för att man ska få dom sålda och då blir det lätt förhastade och ogenomtänkta köp bara för att det är billigt och har djuren inget värde, så är det så lätt att bara skicka dom vidare när man tröttnar.

Linnet
2

Räknade antalet marsvin på blocket plus uppfödares hemsidor, det blev ca 45 st, vuxna och ungar, som är till salu/bortskänkes här i Norrbotten, det är väldigt mycket. Visst kan en del glömt ta bort annons, men tror ändå det stämmer ganska bra.

godisgrisen
3

Var tvungen att kolla hur det ser ut på Blocket i Uppland just nu. Exakt ett enda marsvin finns det där. Det verkar vara lite olika i landet. De senaste veckorna har det varit en eller två önskningar om att köpa marsvin i min mail dagligen. Här skriker folk efter marsvin. (jag bor i Uppsala)

#15 Jag tror inte att det är någon fara med marsvinsöversvämmning i norr om det nu är så att det är hos uppfödarna salu djuren finns. De uppfödarna har "försäljningskanaler" söderut där behovet är stort. Jag tror många kommer att "exporteras" till södern jag.😉

Linnet
2

#16 Ojdå det var inte mycket, vilken skillnad det kan vara. 

Det är nog ungefär lika antal hos uppfödare och "andra". Värst är ju att nästan hälften av dessa marsvin är vuxna som ska omplaceras och det brukar inte vara så lätt.

Mindmusic
1

#17 Jo, men vuxna hanar o unga hanar brukar ju säljas tillsammans. Om det är nya marsvins ägare så säljs de ju bara två o två eller fler. Ibland kan ju transport fixas genom personer som åker tillpolar utsällningarna, så nog har de köpare lite varstans.

Men man kan ju såklart aldrig avgöra helt om marsvinen hamnar i ett hem där de stannar hela livet eller ej, men det bästa man kan göra är att informera folk eller erbjuda att ta emot dem om marsvinen inte kan hållas kvar längre.

Personligen skulle jag jättegärna ta emot en omplaserings hona oavsätt ålder eller omständigheter (om den annars riskerar att fara illa) men har inte sätt något sånt på blocket än.

mindmusic.deviantart.com

Creation
1

#16 Hallå, Uppland och Uppsala är ju två skilda saker. ;-) I Uppland(där många av Stockholm läns kommuner ingår) finns det betydligt fler.

Hittade förresten två marsvinsannonser i Uppsala. Om man söker på marsvin* får man oftast fler resultat.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mirinda
1

Jag har också hört att det råder en viss brist på marsvin i de södra delarna av landet just nu. Men kanske var det bara ungar de menade då?

Nog ska det väl finnas möjlighet att "exportera" marsvin söderut i landet? Om omplaceringmarsvinen på Blocket i Norrbotten redan bor ihop med en burkompis behöver man ju inte riskera att de inte trivs med sällskapet.

Frågan är väl bara om transport kan ordnas utan att det blir allt för bökigt.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Linnet
1

Ja det är ju detta med transport som kan bli problem.

Linnet
2

Fick nu en förfrågan om att ta hand om och hjälpa till att omplacera 4 marsvin pga allergi, så är i valet och kvalet hur vi ska göra. Dom är unga och det är ju en fördel.

Linnet
1

Verkar gå lättare att sälja på FB, vår lilla hanunge är nu tingad , tyckte inte ens det var nån ide att sätta ut honom på blocket eftersom det fanns så många annonser.

Linnet
2

Har nu tagit hit dom två honorna, ca 6 månader gamla, som nu är inne på sitt tredje hem, denna ägaren hade bara haft dom nån månad, allergi var orsaken, en renrasig med stamtavla och en kelis.

Mirinda
4

Vad jag har så svårt att förstå är att det verkar som om alltför många familjer skaffar marsvin utan att förbereda sig ordentligt först. Det blir ju så ledsamt; både för barnen i oförberedda familjer och för marsvinen, om det inte funkar.

Det går ju t ex att testa om man är allergisk genom att umgås med någon annans djur, innan man köper ett eget. T ex så var en familj hundvakt åt min gamla pappas jycke, både för att hjälpa honom när han var på sjukhus och för att testa hur det var att ha en hund hemma. De hann upptäcka att pappan i familjen var allergisk.

Tror att en rejäl informationsskampanj gentemot zoo-affärer skulle behövas. Kanske har SMF redan försökt göra detta?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[jgroth]
1

#24 Är renrasiga min eller tiinas?

Misarn
1

I Dalarna omplaceras det väldigt få marsvin och dom som hamnar ute på blocket är oftast ensamma hanar eller hanpar. Det är större omplacering på kaniner av olika slag.

Linnet
1

#26 Dom hade glömt papperen hemma, men hon skulle skicka dom sa hon, men troligen från dig, försökte fråga lite, för jag antog att hon kom från nån av er och då tyckte dom att Groth lät bekant, en silveragouti/vit rex, jättesöt hona.

Linnet
1

#26 Eller vit/silveragouti ska det väl vara, hon är mest vit (baktill) agouti fram, liten vit bläs och lite vitt på huvudet bakom ena örat. Kanske du kan identifiera henne med hjälp av detta.

Mindmusic
1

@Linnet

Updaterar du din hemsida något? (tex omplacerings djur)

Kollar igenom vad uppfödare har till salu/omplacering i närheten men det uppdateras inte så ofta har ännu inte sett några enstacka marsvin (honor) som behöver omplaceras i närheten av Luleå.

mindmusic.deviantart.com

Linnet
1

Är du ute efter honor? Uppdaterar sidan hela tiden, men har inte bestämt om dessa ska få stanna här. Hanarna däremot finns ju kvar hos ägarna ifall du vill ha två hanar.

Minerad
1

Hoppsan, nu finns det en annons ute på en hane och en hona som lever tillsammans och är 6 månader! De är i alla fall ärliga och skriver att de har tröttnat och inte att de är allergiska. Men det låter ju som man kommer få fler än två marsvin på den omplaceringen.

emmaaslund
1

#32 Jag såg den också, väntade på att det skulle komma information om att hanen var kastrerad men den dök inte upp :o

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[jgroth]
1

#29 Den enda jag kan komma på är Groth's Bananas född 121223. Om hon nu är från mig, Tiina har också haft några rexar.. men lite trist att de kommer till dig på omvägar, men jag har ju sålt dem av en anledning från början då jag inte anser att de är tillräckligt bra för min  avel.

Linnet
1

DÅ är hon knappt 5 månader i så fall, men det finns väl ingen annan som föder upp rexar, har du nån bild på henne? 

Jo det är ju alltid trist när dom börjar vandra runt.

Linnet
1

Raderat inlägg

[jgroth]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej jag tror det är denna?
Groth's Busa född 2012-08-28

Har du någon bild på kompisen, kanske är från oss fast den inte är reggad?

Linnet
1

Hon är tydligen lite äldre, ca 8 månader, hittade den första ägaren och hon tror att hon hette Groth´s babe, kan det stämma.

[jgroth]
1

Groth's babe är bara 2månader gammal, så det kan väl inte stämma?

skicka bild på dem så får jag se vad det är du fått hem för nåt.. =) jag har ju fött upp en hel del djur så det är ganska omöjligt att leta bilder.

[jgroth]
1

#39 så du tror förresten inte att det är Busa som är på bilden?

Linnet
1

#40 Ok nej det kan inte stämma, hon trodde hon hette så men då är det helt fel, kanske kan det vara Busa ändå, ser ju inte framifrån, har hon en bläs också. Annars finns det en tråd under "marsvin & tillbehör säljes/omplaceras" från mars, där det finns bild på henne.

[jgroth]
1

Nej jag vet inte, kanske är det Busa, eller kanske inte… jag blir inte klok på detta.. inte heltlik men ändå med vissa likheter…

Hoppas du får stamtavlan på henne.

fossingen
1

#40 #43

Det är Groth's Busa, det ser jag nu direkt på bilden. Hoppas hon skickar stamtavlan till dig, den ska följa marsvinet hela livet.

Linnet
1

Marsvinsannonserna bara fortsätter komma på blocket, marsvinsungar, vuxna marsvin, förnyade annonser med sänkt pris, flera nya annonser bara på en vecka, samtidigt så tycker jag att det är ovanligt lite kaninannonser.

Linnet
1

#43, #44 har fått stamtavlan nu och det är Busa

fossingen
1

#46 Vad bra. Hur går det med Busa? :)

Linnet
1

Jodå det går bra, dom går tillsammans nu tre honor, från början var det lite gruff mellan vår hona och den andra honan som bodde med Busa, båda två var ganska dominanta, men nu går det jättebra. Busa är den som är lite försiktig av sig.

fossingen
1

#48 Jo, Busa var den mest försiktiga när hon gick ihop med mina andra två honor. Blev också ändrad rangordning när Busa kom in i bilden. Den mest dominanta honan blev nr2 i rang.

Drar Busa fortfarande matskålen till sig själv? :)

Linnet
1

Har jag inte tänkt på så antagligen inte, brukade hon göra så hos dig?

fossingen
1

#50 Ja, hon skulle ha hela matskålen för sig själv. XD

Linnet
2

Nu finns nästan inga marsvin alls, bara en massa kaniner.

fossingen
2

Överflöd av kaniner :(

Måste folk ta så många kullar inom samma perioder. Plöstligt står man där..

Linnet
1

Jo det är alltid så den här tiden och ändå ringer det folk hit fast vi inte ens har nån annons ute. Felet är ju att dom väntar till det blir sommar innan dom parar och så är det ju nästan för sent.

fossingen
1

#54 Ja, de är ju det också.