Marsvinet dricker inte vatten.
Hon dricker inte vatten? Varför?
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] 
Hur länge sen var det hon drack? Har hon fått mycket gurka så hon "mättat" törsten på så vis?
Vissa marsvin ser man nästan aldrig dricka, men dricker, det gör de. Kanske har hon fått grönsaker som innehåller mycket vatten, eller så smyger hon fram när du inte ser.
Du kan kolla så det inte är stopp i hennes flaska (om du använder det), annars är det nog ingen fara 🙂
Ja hon har fått en ganska stor gurkbit, tack =)
Hon drack säkert i förrgår eller inatt när jag sov, men ser inte ut att minskat i flaskan.
Stopp? Erikam vad är det?
#4 Jag menar så det inte har kommit smuts någonstans i flaskan så det blivit stopp, så det inte kommer något vatten när hon försöker dricka.
Jahaa jag trodde du menade om jaag använde mig av stopp nu förstår jag du mena om jag använder flaska, ja det gör jag =) Och har visat henne den men hon har inte druckit. men ok då vet jag det kan vara för hon fått gurka =)
Mina dricker inte heller. Ser aldrig att det minskar .
Om du inte har haft dem så länge kan de va så att de inte känner sig tillräckligt "trygga" för att de ska våga dricka. Så var det i alla fall första dagarna med mina grisar
Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät
Så är det för mina nyanlända marsvin också. Dom dricker inte, men gurka äter dom när jag puttar in det i huset där dom gömmer sig hela dagarna. Så på så vis får dom väll i sig lite vätska iallafall. Dricka vågar dom inte för då måste dom ta sig ut ut sitt trygga lilla hus och det är för läskigt. Har testat att sätta in vattenskål men det rör dom inte. Men det fixar sig säkert. Jag stödmatar dom med Critical Care och vatten nu när det är deras första dag här. Önska mig lycka till! Och lycka till med dina marsvin också Thezz!
Jag har faktiskt tagit bort vattenflaskan, för det är inte lönt att ha den där. De får gurka och massor med grönsaker varje dag som innehåller mycket vatten så äter de bara det så är det ingen fara. 🙂Kan ha vattenflaskan där i två veckor eller mer utan att det har minskat -_-
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Du måste se till att de har fri tillgång till vatten, antingen genom vattenflaska eller vattenskål.
Jag hade ett hanpar, två stycken bröder, som inte rörde sin vattenflaska (de fick "massor" grönsaker två gånger per dag, däribland gurka varje gång). När de gott och väl hade passerat ett års ålder började de däremot att dricka lite grann då och då (kunde fortfarande gå dagar och även veckor utan att det var rört någonting i flaskan) och efter ytterligare något år så drack de relativt mycket faktiskt.
Det jag vill ha sagt är att även om du inte ser att de dricker något nu (eller alls tidigare) så innebär det inte att de aldrig kommer att vilja (och behöva) dricka framöver (det behöver ju dock inte bli så, men de måste få möjligheten).
Det är jätteviktigt att alla djur har tillgång till rent och friskt vatten - alltid, oavsett hur mycket eller lite de dricker.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Marsvin är ju även ett djur som inte dricker särskilt mycket. Det är även därför man ska ge c-vitamin i form av vätska direkt i munnen eller i form av foder. Mina dricker också "lite" men har dagar då de dricker mer, speciellt under varma dagar 🙂
#11 För mitt ena marsvin är det fortfarande helt lönlöst, det samlas bara alger där (trots att jag bytar vatten ofta), och vi har provat med både vattenflaska och skål… Men jag kan nog sätta in en skål igen (det var nog ett år sedan sist) så jag får se om han vill dricka ;) Efter 7år så har jag sett honom dricka en gång, för ca 5år sedan, men han får ju melon, äpple, gurka, sallad, paprika osv dagligen och jag brukar skölja dom lite extra så att han får i sig mycket vatten :)
#13 Börja med att köpa en ny flaska och var noga med att diska denna! Vattenkvalité är jätteviktigt!
Den är ny, men så en dag hade det kommit läger IGEN -_-
#15 Inte svårt att göra rent vattenflaska 🙂
Jag byter till mina med ofta, men gör rent flaskorna ofta med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#15 Då diskar du den! Det finns en diskborste som är avlång och därför passar bra att skrubba ur med. Annars kan du bara låta den stå med lite diskmedel i, kanske i en timme innan du noggrant sköljer ur den 😉
De dricker nu, inte till min fördel att det är på natten de dricker mest men ja de dricker iallafall =)
#18 Jättebra! 😃
Mina tjejer dricker inte heller mycket. Den ena ser man dricka några gånger i veckan, den andra någon gång i månaden max. Dock minskar det i skålen över natten så jag gissar att de dricker då. När jag hade flaska drack de inte alls.