Att känna sig som en usel ägare
Att känna mig som en usel marsvin ägare är något som jag verkligen känner mig nu. Det hela började med att min hona fick vad jag trodde var fettknölar på ryggen så jag tömde de och badade med saltlösning. Men för en vecka sedan så började jag märka att hon har börjat tappa på ena sidan längst benen till magen och hennes päls ser helt förstörd ut och inte alls fin som den innan var. Så igår så var vi hos veterinären för att kolla upp det. När vi kom dit så tittade hon först på mitt andra marsvin som hade fått en knöl vid hackan men dock så fann dem ingen förklaringen till vad det kunde var. Sedan så kollade hon på henne då och efter tagit några prover så hittade dem ihäller ingen förklaring utan de bestämde sig för att ta ett test för att se ifall det kunde vara Ringorm som bara hon då hade trappat av eftersom hon då kunde vara känsliga än de andra marsvinen hon går med. Så nu kommer det ta ca 3veckor innan de kan se ifall det är Ringorm eller inte. Och om det inte är Ringorm så finns där en chans att det är cystor. Så i slutändan så gick jag iväg med två marsvin och fick inga svar och då blir man besviken och ledsen eftersom det är något fel men ingen verkar vad det är. Och då börjar jag klart fundera på vad mer kan göra och hur jag kan svika de så. Speciellt med Gina som har gett mig så mycket.
People may come and come but animals leavs mark in your heart!
Men hallå, du har ju varit hos veterinären, hur mycket mer har du kunnat göra? 🙂 Du är ingen usel ägare för att veterinären inte kunde ge ett definitivt svar på en gång!

Mvh Stephanie 

Instämmer med #1! Du sviker inte dina marsvin, du har ju gjort allt du kunnat.
Var bor du någonstans? Det kanske finns någon veterinär nära dig som är mer kunnig på marsvin som du kan ta dig till istället? Vi här på iFokus kan ju också försöka hjälpa dig reda ut vad det är det rör sig om!
Honan med knölen: Är den mjuk eller hård? Har den kommit fram snabbt eller långsamt? Hakbölder har jag uppfattat som hyfsat vanliga, så det kanske är det.
Honan som tappat päls: Kliar hon sig mycket eller har hon fått utslag? Om inte, är det troligt att det är äggstockscystor det beror på. Det är rätt vanligt hos marsvinshonor.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jo men det känns ändå som jag borde göra mer men jag får väl vänta oss se vad provresultatet visar.
Bor i Malmö så det blev Malmödjursjukhus som jag gick till. Jag har faktiskt ingen koll ifall där finns marsvinkunniga veterinären i Malmö.
Hennes knöl är mjuk och när man trycker där så kommer där fram något vit äckligt(ser ut som smör). Det börjar väl för några månader men då tyckte jag att det såg ut som en vanlig fettknöl. Vad jag har kunnat se så kliar hon sig inte mycket eller nåt liknade. Utslag har hon börjat få där knölarna sitter då den ena knölen på hennes rygg försvann och då började jag märka att henne päls där började även försvinna. Ja, jag misstänker att det rör sig om äggstockscystor eller något liknade men samtidigt så visar hon inga tecken på smärta när man rör vid magen eller uppblåsthet. Allt jag vet är att något är fel på henne eftersom hennes päls ser riktigt scabbi ut och helt sträv.
Det låter som en talgkörtel när du beskriver att det som kommer ut är som smör.
#3 Fågelkliniken är annars toppenbra. Är inte i Malmö men nära.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hur går det?
Bor man runt Malmö finns även Limhamns veterinärpraktik där åtminstone djursjukvårdaren (som varit engagerat i SMF under flera år)är grymt duktig på marsvin.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Ring fågelkliniken i Hjärup. Dom är jätte duktiga på marsvin.
Ett av mina marsvin har också en sådan knöl (trodde först att det var en fästing) och eftersom den verkade sönderkliad tömde och tvättade jag den. Den har blivit bättre 🙂
Håller helt klart med #1 ! :)
~
Det har väl gått sådär proven kom tillbaka och det fanns inga tecken på Ringorm eller liknande. Dock så gjorde vi ett ultraljud på henne för två veckor sedan och då kunde veterinären se tecken på äggstockscystor och han skulle då ta reda på mer om behandlingar. Så idag fick jag samtalet ifrån han efter han hade talat med en marsvins kunnig person om behandlingarna och att en operation är det enda sättet att bli av med crystorna, men efter vi diskuterat så kom vi fram till eller jag hade väl redan bestämt mig att hon inte ska genom gå någon operation ifall det inte blir absolut nödvändigt eftersom hon är som sagt fyra år och eftersom jag vet hur riskfullt en operation är så vill jag inte riskera något utan vi ska avvakta och se för just nu mår hon bra. Hon har varken ont, mår dåligt eller något sånt utan hon äter och dricker som hon ska.
Men ändå fundera jag på om att inte låta henne genomgå operation är det bästa eller vad tycker ni?