Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 5008 ggr
[veralera]
0

Skinnypigs och allergi?

JAG HAR BLIVIT KÄR. Skinnys är så otroligt söta och coola!

Här är dilemmat:

Min pojkvän reagerar på katt och kanin, han har aldrig varit särskilt mycket i kontakt med marsvin sen han var liten, men han regerar inte på något annat djur vi har/haft hemma (ekorrar, degus, gerbil, hamster, chinchilla, råtta med mera)

Tror ni att en skinny är något han reagerar på?

Alternativt finns det någon skinnyuppfödare i Skåne som man skulle kunna komma och hälsa på hos…?

Abico
0

Skinnys är inte mer allergivänliga än andra marsvin, tvärtom tycker jag att det verkar som om många som klarar pälsade marsvin inte tål skinny. Allergi är väldigt individuellt så det går inte att säga hurvida din pojkvän kommer reagera på marsvin, själv är jag allergisk mot både katt och kanin men klarar marsvinen.

Hanna 

FeliciaS
0

Jag föreslår att ni åker och hälsar på en Skinnyuppfödare för att se hur han reagerar. I Skåne finns SMF 402 Imargos samt SMF 262 Villa Ängtorps.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[veralera]
0

Tack för svar! Ja jag funderar på att åka och hälsa på någon:)

Men det är liksom ingen brådska har gott om djur hemma än sålänge;D

Men jag vill lära mig mycket om djur innan jag köper dem så har börjat forska runt lite om dem nu:) Verkar kräva en hel del mer skötsel än vanliga marsvin, men de är ju definitvt sötare och charmigare!

Sen vill jag veta, vad tycker folk om nakenmarsvin? Är det oetiskt? Mår de sämre än vanliga marsvin? Skadar de sig mycket?

FeliciaS
0

#3 En hel del mer skötsel skulle jag inte vilja påstå :P De kräver ju ingen pälsskötsel. Det man bör tänka på är att de behöver något ställe där de kan krypa in och hålla sig varma samt att de äter mer eftersom att de lägger energi på att hålla kroppstemperaturen.

De har ju ingen päls som skyddar, därför är det lättare för dem att få ytliga sår om de går emot något vasst etc. Om de skadar sig eller inte beror ju på hur säker bomiljö de har. I regel lever de kortare än vanliga marsvin, varför vet jag inte.

Mvh Felicia

[veralera]
0

Okej:)

Ja jag har en igelkott hemma så har det ju relativt varmt, inget antariktisklimat precis:P Och självklart hade den fått varma filtar, kanske en värmedyna?

Och såklart hade jag ju inte haft några vassa föremål i buren osv, men river den sig själv lätt?

Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0

#5 För det första måste marsvin bo minst två och två, de är flockdjur och mår inte bra ensamma.

En mysrulle (finns att köpa här - klicka på Tillbehör till salu) är utmärkt, uppskattas av alla mina grisar (även fast ingen är Skinny) :) Om de river sig när de kliar/tvättar sig etc.?

Mvh Felicia

[veralera]
0

Jajaja jag vet… (skriver alltid ETT marsvin, EN degus, EN chinchilla och blir aaaalltid påhoppad om att de måste vara två - det vet jag ju självklart och inga av mina djur sitter själva):P SÅ köper jag marsvin blir det SJÄLVKLART två stycken=D

Ja asså, när de tvättar kliar mm sig, river de inte sig mycket då?

Behöver man smörja in dem, typ med babyolja eller nåt?

FeliciaS
0

#8 Okej :P

Jag har hört att man måste vara mer nogrann med att klippa klorna och fila dem så att de inte river sig (nyklippta klor är som vassast). Om huden blir torr kan man smörja in dem med ex. babyolja, ja :)

Mvh Felicia

[veralera]
0

Aha okej:)

Amen då har jag fått litegrann svar iaf tycker jag.

Ska leta vidare!

Och som sagt har jag ju ingen brådska eftersom det kommer ändå inte bli av på ett bra tag;)

Mailade till en av uppfödarna och frågade om vi kunde hälsa på någon dag:)

trocadero
0

Jag har en hel del skinnys hemma (föder upp) och jag kan inte tycka att dom kräver någon särskild annorlunda skötsel. Kan inte komma på att mina skinnys skadat sej på varken hö eller inredningen (typ trähus). Jag har heller aldrig haft några problem med att dom kliat sej så det orsakat nån skada på huden. Dom gånger mina skinnys fått nån hudskada är då något annat marsvin varit och hackat på dom (vilket händer väldigt sällan) och vid sånna tillfällen får dom ju givetvis lättare en hudskada än ett marsvin med päls, men dom är ju inte heller direkt osårbara.

Smörja in dom är inget man normalt ska behöva göra, men många tror att dom är torra när det egentligen är döda hudceller som enklast försvinner om man badar dom på rätt sätt.

Leva kortare eller ha sämre hälsa ska dom inte ha. Dom är precis som ett pälsat marsvin fast saknar päls på större delen av kroppen. Men som alla raser så kan ju åldern skilja sej en del beroende på hur dom blivit avlade och även mellan uppfödare. Alla pälsade raser blir ju långt i från 6 år eller äldre och är friska.

elin85
0

#3 Jag tycker det är lite oetiskt med nakendjur då det inte på något vis är naturligt och de lätt fryser. Därför känns det onödigt att hålla en sådan ras. Det är min åsikt.

[veralera]
0

#11 Jag ser att du bor i Stockholm, ska kanske upp och hälsa på mitt barns farmor någon gång (hon bor där) vi skulle inte kunna få komma förbi då?:0)

#12 På sätt och vis. Men på sätt och vis inte. Så länge man ser till att hålla djuret varm och får det att må bra så är det väl okej!

Denna kommentar har tagits bort.
elin85
0

#14 Nja, fast hur gör man det hela tiden? Är väl bättre att ha ett djur som kan hålla sig varm på egen hand också.

Creation
1

#12 Ska man tala om naturligt och onaturligt… skinnysar är väl lika onaturliga som människor. Det gäller ju bara att vi nakna varelser sköts på rätt sätt, så kan vi klara oss lika bra eller till och med bättre än den fullpälsade versionen. ;-)

Jag tror att skinnysarnas immunförsvar är under utveckling och kommer att förbättras med tiden. Under den tiden får man ju se till att rå om dem lite extra bara. Det är ju inte som att de mår dåligt som det är nu, förutsatt att de sköts på rätt sätt?

För att göra en djurjämförelse också, kan man ju ta cuyarna som exempel. De är fullt "naturliga"(eller det som kallas naturligt; klarar sig själva utan extra mat och värme), men ändå saknar de fullt stabil psykisk hälsa. De är lättstressade, vilket bidrar till en förkortad livstid. Är det mer etiskt att hålla dessa djuren tycker du?

Men alla får väl tycka och tro som de vill. :-) Kan inte påstå att det finns något direkt rätt eller fel i den här frågan.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

trocadero
0

#12 Det är inte onaturligt med nakendjur. Det finns flera djur i naturen som saknar päls utan människans inblandning på något sätt. Även vi människor är ju faktiskt ganska pälslösa… Så att säga att allt pälslöst är fel blir ganska märkligt tycker jag. Och jag vet inte vad du menar med att dom fryser lätt, när skulle dom frysa? Skinnys håller man ju givetvis i normal rumstemperatur, dom kan även hållas lite svalar under en kortare period utan att frysa, men det är ju inget att rekommendera precis av naturlig anledning.

trocadero
0

#13 Du får gärna pm:a eller maila mej så kan vi ta det där.

FeliciaS
0

#15 Fast de håller ju värmen på egen hand, det är ju därför de äter mer (för att de lägger energi på att hålla kroppstemperaturen) - precis som människor.

Mvh Felicia

elin85
0

Ni ovan: Jag anser att det är onaturligt för att marsvin i naturen hade päls. Det är vi människor som avlat dem till att vara utan för vårat intresses skull. Det går inte jämföra med oss människor, vi har aldrig haft päls, likadant med djur i naturen, de blev hårlösa naturligt och inte för att en annan art ville ha dem så. Detta är min åsikt.

Angående att de äter mer, så är ju det just för att de gör av med mer energi på att hålla sig varma. Skulle vi människor gå omkring och frysa hela dagarna så skulle vi gå ner i vikt, precis som skinnys gör (gå ner i vikt) om de inte får extra mat. Därför antar jag att de fryser, varför behöver de annars mer mat? Vi männsikor behöver ju inte mer mat om vi inte fryser (alltså inte i förebyggande syfte). Det är min bild på det.

Lite krångligt och konstigt skrivet, men jag hoppas ni förstår lite hur jag menar :)

Abico
0

#20 - Anser du att långhåriga marsvinsraser är onaturligt då också? Med tanke på att det inte finns varken peruaner eller lunkaryor i naturen? :P

Hanna 

FeliciaS
0

#20 Fast alla dagens tammarsvin är väl mer eller mindre framavlade. Tammarsvinen är inte samma art som de som lever vilt.

Mvh Felicia

elin85
0

#21 Nja alltså alla marsvin är självklart framavlade, precis som hundar, efter människans tycke om vad som är gulligt. Så ja till viss del, men på olika sätt. Men ja, jag gillar inte avel av långhåriga marsvin heller, men det är av andra anledningar, att de får vara för mycket av "utställningsdockor" och inte leva som marsvin med vilja mm, även att utställarna ibland bryter mot lagen att hålla marsvin två för att deras päls ska hållas fin. MEN det är ju en helt annan diskusion. Jag tycker avel endast är okej när man avlar fram helt friska djur som inte "lider" eller har "defekter" eller är i mina ögon allt för "onaturliga".

#22 Ja visst på sätt och vis. Jag säger bara min åsikt.

trocadero
0

#20 Skinnysar är inte framavlade av människor utan en spontan mutation som togs till vara på. Äter mycket mer gör dom inte heller, precis som alla raser och arter så äter en del individer mer eller mindre mat än vad som vissa anser normalt. Mina skinnys äter absolut inga stora mängder mat. Och fryser gör dom verkligen inte för det heller. Dessutom blir dom inte lätt för smala heller, har flera skinnys som borde gå ner en del i vikt.

Människor och dom andra pälslösa landlevande däggdjuren i naturen har troligen alla haft päls nån gång. Men det är ju en lång och annan diskussion och förutsätter väl att man inte tror på nån gud.

elin85
0

#24 Däggdjur i naturen är ju inte FRAMAVLADE från att ha päls till att inte ha päls, det är så jag menar. Om människan utvecklats från en människoapa har ju det skett spontant. Och som du säger så skedde en mutation med marsvin som ledde till att skinnyn uppstod, men den valde människan att avla vidare på. Därför är den ju framavlad och inte naturlig. Jag menar inte att kritisera dig alls, men anser att vi kan ju inte veta om marsvinen fryser eller inte, de kan ju inte prata med oss, att vi inte märker det är ju en helt annan sak. Efter min åsikter skulle jag inte chansa på att en skinny mår bra och jag tycker inte de är naturliga. Därför skulle jag inte själv äga en, men det är ju bara min åsikt.

trocadero
1

#25 Det är ju absolut inte naturligt att ha marsvinen inomhus. Om man resonerar som du gör så kanske marsvinen mår dåligt för att det är för varmt i normal rumstemperatur (fast man inte märker det), alla fall de pälsade, skinnysarna kanske är de enda marsvinen som mår bra i Inomhustemperatur? För hur vet man att pälsade marsvin inte tycker att det är för varmt(eller för kallt)?

Som tidigare påpekats så är ju alla marsvinsraser framavlade av människor och därmed "onaturliga".

Ogrundade åsikter är inget jag tycker man behöver delge andra (förutom kanske sin närmsta familj och vänner) när dom ska bilda sin uppfattning om en ras eller något annat heller för den delen. Man vill nog höra om hur rasen verkligen mår och fungerar. Inte att nån typ tycker att dom är fula och "måste" vara sjuka bara för att dom är nakna och det är "onaturligt"…

[veralera]
0

Måste faktiskt hålla med #26 där. Hur vet man att det inte bara är skinnysarna som trivs, och att alla "behårade" vänner tycker det är för varmt?

Detsutom envisas alla nuförtiden med att ha en bastu hemma…

elin85
0

#26 Det där var ganska otrevligt skrivet. Jag har hela tiden skrivit att det är min åsikt och den åsikten har jag rätt att ha och jag är inte ensam om den. Jag utgår bara från vad jag läst på faktasidor, hur jag tolkar texten. Om du inte håller med behöver du ju bara inte kommentera.

[veralera]
0

Ja asså hur som helst - med "oetiskt" syftade jag inte på pälsen!

För ska vi snacka om att de är oetiskt att avla fram raser efter människans behov så är egentligen alla djur och raser oetiska, jag menar kolla på en chihuahua, en pitbull, en collie när det gäller hundar - hur många av dessa liknar sin förfader vargen? Liknande exempel kan man ju göra på hästar, kaniner, katter, hamstrar, grisar, ja kor till ochmed!

Utan syftade mer, på om man kollar tex nakenråttor, så har de ju ofta problem med exakt ALLT inuti kroppen och lever oftast inte särskilt länge. Menade mer så.

elin85
0

#29 Jag vet att jag kom bort från ämnet, men det var andra som frågade om avel och då svarade jag på det. Men jag skrev min åsikt i #12 och #15 om just det etiska kring skinnys. Så övrig avel får tas i en annan tråd :)

FeliciaS
0

Tänk på trådens ursprungsämne! Nu har tråden spårat ut ganska rejält, håll er till ämnet fortsättningsvis.

Mvh Felicia

trocadero
1

# 28 Du har självklart rätt till din åsikt men det kan vara bra att skilja på rena värdeargument (typ att nån tycker att dom är fula) och de argument du försöker stödja med fakta tex när du skriver att det är "oetiskt med nakendjur då det inte på något vis är naturligt". Det rena värdeargumenten kan jag ju inte säga något om (tycker nån tex att dom är fula så gör dom ju det fast det kanske inte alltid är så relevant) men att säga någonting som att de är onaturliga eller fryser nästan jämt och sen inte kunna stödja det med mer än att "det är min åsikt" när någon ifrågasätter och sen fortsätta hävda att de är onaturliga är inte riktigt okej. Du får förstå att jag tycker är konstigt att du hävdar att dom är onaturliga eftersom skinnysar inte är mer onaturliga än andra marsvinsraser. Varför skulle jag inte kommentera när det skrivs, för mig, uppenbara felaktigheter om den ras jag föder upp och du menar att det är "lite oetiskt" med skinnysar?

Att jag argumenterar emot dig betyder inte att jag är otrevlig mot dig.

trocadero
1

# 31 Läste ditt inlägg efter jag postat inlägget. Men tycker ändå inte att det jag skrivit är helt irrelevant eftersom jag anser det viktigt att trådskaparen och andra som läser tråden får en "korrekt" bild av skinnysar.

elin85
0

#32 Ja, fast att de fryser står ju på faktasidor och att de därför behöver äta mer skriver ju folk i den här tråden, så det verkar ju vara ganska överenskommet bland skinnyägare. Men visst, man kan säkert sköta skinnys på bra vis, med varm temperatur MEN då borde de ju inte behöva mer mat. Det är bara det jag inte får att gå ihop. Om de behöver mer mat så är väl det för att de fryser och i så fall tycker jag att det är fel. Om man har så varmt att de inte fryser så behöver de ju inte extra mat och då är det helt okej. Det är min åsikt rörande etiskt eller oetiskt. Men visst finns det raser hos andra djur än marsvin som jag också är tveksam till det etiska betydligt mer än skinnys, men det handlar ju inte den här tråden om. Jag kan övertalas till att om de är naturliga eller inte, det har ingen betydelse bara de har det bra som den ras de skapats till :) om inte tycker jag det är oetiskt.

Thezz.
0

Nåt marsvin som man inte blir lika allergisk av då?

// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] Glad

Fridaaaa
0

#35 Nej, finns det inte (svarade i andra tråden du hade puttat upp).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.