Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1188 ggr
Svarttusch
0

Grönsaker, vad gör jag för fel?!

Jag tänker inte köpa paprika mer just nu. Tre stycken köpta på två olika affärer har varit "äckliga" inuti. Ser ut som mögel. Är det fel förvaring i kylskåpet eller är det helt enkelt en dålig tid för paprika just nu? Jag har aldrig haft det här problemet tidigare. 

Nu får det bli vitkål och broccoli ;)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

emmaaslund
0

Jag har varit med om samma sak mellan paprika-varven nu under sommaren. Tyvärr är jag ingen grönsaksexpert så jag vet inte varför de blir så, däremot tror jag inte att det är jag (vi) som gör något fel, haha! Om det var grönsakshållningen det var fel på förmodar jag att alla paprikor skulle bli ledsna. Är det inte bara/har varit rejäl rötmånad och vissa paprikor har strykit med lite för tidigt?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Svarttusch
0

Haha du kanske har rätt. Har aldrig varit med om det innan så därför blev jag fundersam :P Jag tycker faktiskt sommaren är en svår tid att köpa grönsaker på, i alla fall här där jag bor. Vitkålen är dyr (och till råga på det jätteful…), paprikan möglar bort för mig, all broccoli är plastad och man ser ångan innanför. Det är väl bara blomkål som jag känner mig sugen på att köpa för tillfället ;) Även om det idag blev vitkål och broccoli ;)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

westblom
0

du kan även köpa stjälk eller rot selleri,kålrot mm

westblom
0

det är bra om man varierar och ger lite olika grönsaker och inte samma hela tiden

idipidi
1

Finns det ingenstans där du kan plocka in grönt utifrån på sommaren? Annars är det ju så att varje säsong har sina grönsaker. Blomkålen är bra på sommaren, ofta kan man faktiskt lyckas tigga till sig blast gratis t.o.m. Paprikan kommer nu snart på den tidiga hösten och brukar då vara bra och billig. Googla på grönsaker säsong så finns det kortfattade guider, det är även bra om man vill handla miljöklokt till sig själv. :)

Svarttusch
1

#5 Mjo, lite kan jag plocka in, det enda är att där jag plockar kan vara hundkiss på, men det kanske inte är någon fara om man sköljer ordentligt? Jag tycker ju om att ta in till marsvinen för jag ser hur glada de blir. 

Blomkålen har jag sett är jättebra nu och det får det bli när broccolin och vitkålen är slut :) Jag har ju faktiskt en app i mobilen om vilka grönsaker som är i säsong, men jag är ju lite halvkorkad och glömmer bort att kolla den :P Försökte mig dock på att få blomkålsblasten på Willys, men det var tydligen bättre att slänga den än att ge bort (eller sälja till billigt pris) :P 

Men vitkålen som är nu, som heter färsk, är den bättre än t. ex vitkålen man köper på vintern (gissar att den är lagrad eller forslad långt bort ifrån)?

#4 Jag ger varierat, kanske bara inte på samma sätt som andra ser som varierat. Jag köper en grönsak, t. ex paprika och ger till den är slut sen köper jag en annan grönsak och ger till den är slut. Nu när mängden marsvin ökat kommer jag dock ge två sorter minst om dagen, innan har det inte varit lönt för då har grönsakerna hunnit bli gamla (vi tvåbenta är inte så glada i broccoli och vitkål :P).

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

idipidi
0

Färsk vitkål är framför allt en annan sort än vitkålen som finns på vntern. Vet faktiskt inte hur de skiljer sig i näringsvärde men det är troligen ganska lika. Vinterkålen är lagrad, vilket den tål jättebra. Klimatsmart som sjutton. ;) Man behöver inte variera med femtielva olika grönsaker varje dag. Vi ger vintertid vitkål och morötter som bas och sen annat några gånger i veckan, t.ex salladskål, paprika, broccoli eller persilja. Dessutom lite rester och rens från de grönsaker som vi äter (de som marsvinen kan äta förstås). Sommartid får de stora mängder grönt utifrån, gräs, maskrosor, klöver, andra ärtväxter, röllika, äppelkvistar med löv m.m. Om det regnar, man inte hunnit plocka o.s.v så får de äta av det som finns hemma. Det kan vara färsk vitkål, blomkål, persilja m.m. Just nu äter mina marsvin mycket grönkål och morötter med blast från vår odlingslott, men det är få förunnat förstås. :)

Svarttusch
0

Haha ja jag hade velat ha möjlighet att odla, men det enda som tog sig på balkongen var chilli och det är nog för starkt för deras stackars magar ;) Nej jag tycker heller kanske inte att det behöver vara varierat varenda dag, det är ju i långa loppet som det är viktigt. kanske inte så bra att bara äta paprika varje dag i fyra år, men i fyra dagar går det ju an :) 

Får testa blomkål nästa gång, har faktiskt aldrig köpt det till marsvinen :$ Men tror du det går bra att ge dem grönt utifrån där t. ex hundar kissat om man sköljer av det? Det borde ju gå, hur ska man veta att inga djur kissat på det gröna man tar in ;)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

idipidi
0

Man behöver ju kanske inte plocka precis där man vet att hela kvarterets hundar brukar stå, men jag har aldrig oroat mig speciellt för det faktiskt.

[Gladamarsvin]
0

Jag har nästan samma problem mina är typ mögliga eller något liknande kan bara använda en av alla 5 för det så de  blir mest kål för grabbarna gillar de