För små marsvin.
Hej! Som några vet så har jag fått hem 2 marsvins bäbisar för 4 dagar sedan. De går verkligen jätte bra med dom! Dom äter och dricker hela tiden känns de som ;)
Men saken är den att, när jag köpte dom, så frågade jag hur mycket dom vägde, för dom ska ju väga mer än 300 gram. För jag fick informationen att dom var 4-5 veckor. Men dom sa att dom inte hade vägt dom, för att dom inte hade en våg? hmm..
Men så fort jag kom hem vägde jag dom, Den minsta vägde endast 140 gram.. Ska väga idag igen, men igår så vägde hon 147! Så de går absolut framåt. ikväll hoppas jag att hon väger på 150 gram.
Den som är lite större vägde 181 när hon kom hit, Men igår vägde hon 203! Så de går absolut framåt för båda små!
Men nu till min fråga. Hur mycket ska dom väga när dom text är 10 veckor? Alltså, hur mycket ska dom väga ungefär för varje vecka som går? :) Fattar ni hur jag menar? annars får jag förklara bättre ;)
~
Oj, 140 gram är alldeles för lite :o Fast det är superbra att de går upp i vikt!! :) Fortsätter det så så går det nog bra ;)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Men vad då 4-5 veckor, dom måste väl ha vetat när dom var födda, marsvin ska vara minst 5 veckor och väga minst 300 gram vid försäljning, vägde dom så lite som 140 och 181 gram så var dom antagligen alldeles för unga för att säljas.
Hur mycket som ska väga vid olika veckors ålder går inte att säga, en marsvinsunge kan ju väga allt ifrån 60-150 gram vid födseln, beroende på hur många ungar det är i kullen, så det är väldigt olika vad dom väger och hur snabbt dom ökar i vikt. Är det bara en stor unge så kan den ju väga 300 gram redan vid 2 veckors ålder medan en liten unge i stor kull kanske inte ens väger 300 gram vid 5 veckors ålder.
Men huvudsaken att dom ökar i vikt. Men jag misstänker att dina ungar inte alls var 4-5 veckor, om dom vägde så lite.
#1 140 är fruktansvärt litet, men som tur är så äter den, och dricker , och får i sig c-vitaminer, både i vatten och grönsaker. Så de är ju positivt.
Tycker bara de var fruktansvärt av den där ''uppfödaren'' (ingen seriöst verkar de som) att inte ens ha en våg? och dom hade liksom flera kullar, 6-8 st, och en som skulle föda snart. Tyckte de var otroligt oseriöst att dom inte hade en våg ens :o
~
#2 Jag frågade mamma nyss om dom berättade hur gamla dom var för henne i telefon, (innan vi hämtade dom alltså) mamma tror att dom sa att dom var 5 veckor på tisdag då jag hämtade dom. de var då dom var ''klara'' å säljas. Så jag hade fel med 4-5 veckor. Dom var exakt 5 veckor då jag hämtade dom.
~
kan även också säga att de var en konstig person. Dom hade 6-7 små kullar å 2-3 vuxna (vad jag minns) Dom var i ett häst stall. eller bås, eller vad heter det? Dom kollade vi på först. En konstig sak, ett av marsvinen hade ett JÄTTE sår vid sidan av huvudet.
När vi skulle lufta och kolla kön på dom, så tyckte jag att de såg konstigt ut vid könet. på 2 av dom. (vet inte om de ska vara så, och om de är normalt. men de de såg ut som dom hade väldigt torr hud,såg ut som exem ungefär? vet inte hur jag ska förklara…
Jag valde att inte ta dom. vi gick sedan in i ett annat hus. eller garaget. De var fullt av fåglar, HÖGT LJUD. jag reagerade på de. Men mitt emot fågelarna, var de en liten liten bur. En sån liten bur som man hade år 2001 eller något. Där var dom 2 marsvinen som jag tog, och de var 2 syskon mer i buren, som var killar. å mamman och pappan. Men jag tog dom 2 honorna i den lilla buren, för dom såg bra ut, förutom vikten då.
men de har ju gått bra än så länge. :)
Är med dom hela tiden, å kollar, om dom äter , dricker, och kollar vikt varje kväll. :) Så de har ju gått bra än så länge :)
~
Åh Gud, det verkar inte vara nån bra "uppfödare". :o :( Fast man lär sig ju till slit var man ska köpa djur och inte. :)
Exakt, men dom jag tog, Kollade jag ju på, kollade öron, klor, ögon. tänder. Pälsen, om dom hade sår. Så dom såg ju bra ut! Inga konstigheter. Men de är ju just vikten de var fel på. Men de kommer nog gå bra till sist :)
~
Ja, jag får önska dig lycka till :) Har du vild på de två sötnosarna? :D
Finns på min andra tråd http://marsvin.ifokus.se/discussions/521b8d2a8e0e7448fe000ee9-imorgon-galler-det
Men kan lägga upp en bild här med :)
~

GIck mamman och pappan tillsammans med ungarna?? Helt galet i så fall, då är honan redan dräktig igen.
#10 japp. Dom gick ihop. Helt galet..
~
Hoppas småttingar fortsätter öka i vikt och fortsätter må bra, dem båda var i alla fall otroligt söta! Vad hemskt med uppdödaren du köpte dem av, låter inte alls kul :/ <3
Hm, låter inte så bra. Du skulle ju kunna kontakta Länsstyrelsen och lämna en anonym anmälan, så kan dom iaf åka och kolla upp dom. Iaf om djuren inte har det bra.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag tror personligen inte att de var 5 veckor när du hämtade dem, att de ljög om åldern. För det är inte normalt att en 5 veckors unge väger 140 gram. Vägde inte ens Pepsi vid 5 veckors ålder och då var ändå han minst i kullen på 6 stycken i hela kullen.
Så jag tror dem var max 3-3½ vecka gamla när du fick hem dem skulle jag gissa på.
Håller med #13, hade anmält till länsstyrelsen. Går att anmäla anonymt.
Men vilken tur att de ökar 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller tummarna för er och dina fina små flickor…
Hoppas det går bra för dom! Tråkigt att höra om sådana oseriösa uppfödare :(
Riktigt tråkigt när det är så men skönt att det går framåt! :)
Den till vänster i #9 Ser ut som min lilla bebispojk Ruben :D Samma fina vita Crest <3
#2 vill poängtera att enligt lag (L80) så får man sälja redan vid 4veckor och det finns ingen viktgräns det är däremot Svenska marsvinsföreningens Rekommendationer :) (nu säger jag ju inte att det låter Okej med den låga åldern på lagen men ville bara poängtera detta)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#9 Åh vilka sötisar ❤️
Oj vad små :( ge dem fortimel så det ökar lite mer även havre Jag vet det är svårt med små grisar har ju själv en liten Zero
#17 SMF har inga viktrekommendationer, däremot åldersgränsen fem veckor.
#20 I stand corrected :) Vart kommer viktgränsen ifrån då? Bara nyfiken hur den kommit till om den inte kommer från MiF
Definitivt väldigt små som flera andra redan skrivit. De har samma vikter som våra knappt 2-veckors ungar.
Lycka till med dina små, håll fortsatt koll & servera bra mat.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

#21 Kanske en vikt som anses normal vid 5 veckors ålder.
#21 Det är ju definitivt en sån sak som inte är lika mycket sanning utanför MiF…
Jag tror dock att danska föreningen har en sån gräns, så kanske kommer den därifrån? Många uppfödare använder sig självmant av den gränsen också.
#24 ah okej, intressant
Oj vad många som har skrivit menas jag har varit offline ;)
Ni som säger att dom måste varit under 5 veckor, alltså att dom lurade mig. Jag tror faktiskt inte de, för jag ringde och sa att jag var intresserad på en (fredag) tror jag. Då sa dom att jag inte kunde komma innan tisdagen då dom var 5 veckor och leveransklar.
Dom hade också hö i en sån där sak, vet inte vad de heter, men höt låg inte på ''marken'' vet inte hur jag ska förklara de. någon som fattar?
Å jag tror dom äter mer när om har hö mitt i buren för att dom tycker ju om att gömma sig där å gossa till sig, därför tror jag att dom äter mer då? men de är ju bara en tanke som jag har. Men jag har ingen aning, så fort dom kom till mig så har dom ätit som galningar! Så de är ju lite konstigt att dom var så små som dom äter faktiskt. Frågan är om dom ALLTID fick tillgång till hö/mat hemma hos dom?
~
#26 vi har en "djuraffär/uppfödning" här utanför Uppsala där jag köpte mitt första marsvin (som senare fick tas bort pga återkommande urinstenar), och där har jag i alla fall reagerat på att de har höhäck, då de små marsvinen inte når upp till höet (!!). Har sett flera gånger då de haft ett antal bebisar i en bur, med höhäck utanför buren (http://www.zoo.se/media/wysiwyg/Images/smadjur/00006327.jpg här är ett exempel). De små bebisarna har ju inte ens chans att nå upp dit. :/
Jag tog faktiskt en bild på deras mamma, och 2 andra syskon. i bakgrunden kom faktiskt hö saken med på bild.
Jag kan skicka bilden via mail om någon är nyfiken och vill se. den ser väldigt hög ut faktiskt. Jag vill inte lägga ut bilden i annonsen. För jag har inga rättigheten att lägga ut kort på andra marsvin, antar jag. blir säkrast att skicka via mail om någon vill se.
~
Hade du fotat på allmän mark hade du kunnat lägga ut utan problem men vet faktiskt inte hur det är med butiksfoton, det är ju privat mark, hmm.
Men du kan ju annars sudda ut marsvinen så att bara höhållaren syns :)
köpte den hos en ''uppfödare'' som dom kallade sig själva för.
Jo de kunde jag ha gjort, de bäst är att på kortet är de en bild på mamman, och dom 2 syskonen på bilden. när mamman ammar.
Så då kan man lätt se hur högt upp de är för dom små. (vilket jag tycker) :)
~
Åh, undra vad jag fick affär ifrån. Sorry för det :)
Nej men jag håller med dig, hö ska finnas i en maturlig nivå, gräs växer ju på Marken så då ska de ju får äta från marken eller i alla fall en lågt sittande höhäck!

Men dom måste väl ha fått annan mat än hö, pellets, grönsaker, annars är det ju inte konstigt att dom var små.
pellets var i buren. och även äpple. och någon slags löv? Ser de ut som. Vatten hade dom. i flaska. å höt tror jag inte dom nådde. tog ju inte bild, som jag skrev där uppe om ni vill kan jag skicka ett mail till er med kortet. (eller sms) :)
~

Fattar ändå inte 4 ungar i kullen dom borde ha vägt ca 70-90 gram vid födseln, låter ju helt konstigt att dom inte ökat mer på 5 veckor.
håller med :/
~