Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 653 ggr
[Emmis32]
0

Klo klippning

Hej nu har jag haft mina små grisar i en vecka och det är dags för första klo klippningen, mina grisar är inte så tama ännu så dem vill inte sitta still när jag håller dom i famnen, det dem helst vill är att sätta sig i ett hörn. Hur brukar ni hålla dem när dem är JÄTTE sprattliga? Om dem varit duktiga får dem något godis elr nåt då? Brukar ni lägga mat framför dem så att dem kan äta medans man klipper? Hur långt från pulpan brukar ni klippa? Vad ska man göra om man råkar klippa i pulpan? Tacksam för svar :)

Maelis
0

Hej Emmis32! Har du hittat sökfunktionen här på sidan? Om du söker på kloklippning får du väldigt många träffar och kan lära dig det mesta du behöver veta. Ang just sprattliga marsvin kan det vara bra att hålla deras rygg mot din mage/bröstkorg och låta deras bakbenen hänga fritt nedåt. Då har mina hållt sig lugna. Framtassarna tycker jag är svårare på små sprattlisar! Testa dig fram!

Fridaaaa
0

Jag brukar sätta dem på ett bord och sedan ta upp en tass i taget.
I vissa fall kan det fungera att ha dem i handduk eller vara 2 st som hjälps åt, en håller marsvinet och en klipper.

Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emmis32]
0

Tack ;)

MrsGoldfire
0

Jag har haft mina lite längre, men klippt en gång på varje marsvin. Bästa tips är att vara TVÅ, en som håller och den andra kan lugnt leta pulpor…Naturligtvis råkade jag komma för nära en pulpa eftersom den lilla sötnosen sprattlade första gången jag klippte och var själv. Det kom lite blod, men det slutade ganska fort. Det kommer att hända fler gånger.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Befanaa
0

Jag har också ganska ovilliga och sprattliga grisar. Så jag brukar ta en filt/handduk och lägga grisen på rygg och linda in den i filten/handduken och ta ut en tass i taget och klippa. Om grisen blir nervös och extra stressad brukar det fungera att lägga lite filt över huvudet också, så att den inte ser. Att klippa klor på små grisar är inte det lättaste! Lycka till! :-)