Snälla, ge mig några bra råd... :(
Hejsan, jag har haft mina två marsvin sen 18 dec. Men jag får INGEN bra relation till dem. 1. dom bits 2. dom är livs rädda för mig 😕. 3 .dom VERKLIGEN HATAR att bli upplockade, dom far i väg som två raketer när jag ska klappa dom ELLER ta ut/upp dom. Och det är jätte svårt att klippa klorna.
SNÄLLA HJÄLP!!!! :(
Jag är VÄLDIGT snäll och försiktig med dom!
Jag är ganska ny med marsvin men som med andra djur som är osäker med samma symtom som du skriver så är det tid och mycket hantering som gäller. Locka dem med godis osv så de förstår att din hand inte är farlig osv.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Mitt bästa tips är tålamod, godis/mat och trygghet. Eftersom marsvin är naturligt bytesdjur är det vanligt att de springer runt i buren när man ska ta upp dem med mera, det gör mina också. Det bästa är att snabbt fånga upp en och lägga i en filt och lägga den på bröstet. Ha den där och prata lugnt med den. Erbjud även godis/mat eller hö när den ligger där och ha tålamod. Mat brukar bli en trygghet sen :)
Mitt bästa tips är tålamod, godis/mat och trygghet. Eftersom marsvin är naturligt bytesdjur är det vanligt att de springer runt i buren när man ska ta upp dem med mera, det gör mina också. Det bästa är att snabbt fånga upp en och lägga i en filt och lägga den på bröstet. Ha den där och prata lugnt med den. Erbjud även godis/mat eller hö när den ligger där och ha tålamod. Mat brukar bli en trygghet sen :)
Tack för tipsen, men när jag har dom ute ur buren så har dom nåt ljust ljud som låter typ så här: IiiiiIIiiiiiiiiiiiiiii….IIIIIIIIiii. Och när jag har dom på bröstet så darrar dom och skriker. :(
#5 Ljud är i stort sett omöjliga att beskriva sådär, alla har olika sätt att läsa det, försök spela in det istället så kan man beskriva vad det ljudet betyder.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det låter som de är väldigt otrygga. Hur mycket hanterar du dem? Har du rutiner med dem? tex grönsaker på morgonen och gos på kvällen. Ofta är det väldigt bra att ha rutiner, det gör dem mer trygga och vet vad som kommer att hända :-)
Mat på morgonen, mat på kvällen. Jag brukar inte våga vara med dem, jag tänker så här: Om jag håller på med dom mycket så kanske dom tycker jag är läskig :(
Det jag har som tips är att lägga in en hand i buren och låta dem komma fram när dem vill och lukta. Sen skulle jag rekommendera att ha radio på. Det brukar få mina marsvin att inte tycka att jag är lika läskig när jag ska ta upp dem. :)
Jag är inte jättevan själv med marsvin men har märkt att de gillar att bli kliande under hakan. Då ser de din hand, den kommer inte bakom/ovanför dem för att klappa dem ex på hvudet el ryggen.
Håll en bit gurka med ena handen och försöka att klappa försiktigt med ett finger under hakan.
Jag har ventilationsrör i buren och när jag ska lyfta upp dem springer de in i röret och då sätter jag en filt el bara händerna för hålen och lyfter upp hela röret och "häller" ut dem i mitt knä.
Sen är jag en sån där som både pratar, frågar och svarar själv med både bebisar och djur dvs de hör min röst hela tiden och "vänjer" sig vid den.
Men jag har också förstått att det är tålamod som gäller. Jag tror inte de tycker du är läskig för att du håller på med dem så mycket, tvärt om det är nog det som behövs.
Försök att hantera den så mycket som möjligt, de tröttnar inte på dig ;)
När jag har försökt att klappa dom under hakan så bits dom, :(
Testa att klappa ovanpå dem, precis som när du klappar dem vanligt, men några cm ovanför dem. När de inte är vana vid att bli rörda/inte gillar att bli rörda kan detta hjälpa. Att man börjar en bit ifrån och ju mer de vänjer sig, desto närmare kan man klappa.
När marsvin bits, då är det något som inte stämmer.
Sällan marsvin bits nämligen.
Du behöver vinna deras tillit, få dem att förstå att du inte är farlig.
Hantera dem mycket, lugna mjuka rörelser och muta med godsaker när de är duktiga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok, ska prova i morrn! Tack alla!❤️
När du tar upp dom, ha dom nära ditt bröst och sitt med dem och klappa och prata med dem. Ge dem lite sallad och bara mys. Är dom ungar?
Nää, ena börjar bli gammal andra är vuxen. Köpte från uppfödare.
Men jag glömde säga det här: Den vuxna är en albino. men jag tror han har vant sig mer vid handen och vid mig, för när jag klappar honom så burrar han och står still som om han njuter, och när jag badar dom så sitter dom stilla i det varma vattnet (det är inte för varmt, jag är säker) han började så typ en månad sen. Han har virvlar i pälsen :). den andra, är brun med en rufsig päls, ganska sträv, men ändå mjuk!