Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1297 ggr
busKotten
0

Static- göra och inte göra?

Jaha,

har konstaterat att vi fått static här hemma. Har fått in det med ett marsvin som jag tagit hand om en period- och skall göra ett tag till tills saker reder ut sig där…

Detta marsvin går tillsammans med ett av mina i egen bur och där har jag då konstaterat att det finns "mkt" på det inhysta marsvinet, och lite på mitt. Dessa två måste jag ju alltså behandla för detta.

De andra marsvinen, som går i en annan bur har ju inte varit i kontakt med de andra direkt, och jag kan inget se på dem. Dock så har ju jag hanterat allihop på rad i ex samma tröja och sånt så jag antar att jag måste utgå från att även de måste behandlas…?

Om jag förstått det hela rätt så behandlar man detta (bla) genom att dränka in marsvinet i matolja för att kväva kvalstrena och att detta sedan skall sitta i ca 1 vecka och upprepas igen. Hur är det med sanering av buren? Behövs det saneras väldigt grundligt eller duger det med ex grönsåpa och avduschning av inredningen?

Tänker att det är lämpligt att ställa in en provisorisk inredning under behandlingen då det nog lätt blir ganska flottigt annars :) Men hur är det med marsvinens päls? Fastnar det mkt spån och dylikt i den? Tänker framförallt på mitt långhåriga marsvin om hon kan behandlas med sin långa päls eller om jag måste klippa bort den först 😭

Tar gärna emot bra råd om annat än de punkter jag tagit upp också, ifall jag missat ngt…

busKotten
0

Kom på ytterligare en fråga!

Kan det smitta till andra dur? Tänker på våra hundar då de sover i samma rum som jag (och marsvinen). Som jag uppfattat när jag sökt på det så skall det inte göra det, men känns bäst att höra efter om ngn här vet…

emmaaslund
0

Precis som du skriver så behöver alla marsvin behandlas. Jag fick själv hem ett marsvin med static och höll honom från dem andra tills staticen dött genom behandling med matolja. Det blev kladdigt men det var effektivt. Jag tycker också att det låter lämpligt att ha någon slags provisorisk inredning som lätt går att skölja av eller slänga efter behandlingen är slut. Så mycket spån tycker jag inte att det fastnar i pälsen egentligen, det är mer att marsvinet/marsvinen kan tycka att oljan är obehaglig och ruska på sig en del. Jag tycker inte att du nödvändigtvis behöver klippa ner ditt långhåriga marsvin.

Staticen lever inte länge om de inte befinner sig på marsvinet, så lämpligt är att tvätta & städa ur buren några gånger under behandlingstiden (upp till 1 vecka, jag lät marsvinet sitta i olja i tre dagar sedan var staticen borta). Det räcker att sanera med grönsåpa och vatten så att ohyran försvinner ur buren, döda är de redan. 

Vad gäller hund & static ska jag inte yttra mig om, jag vet faktiskt inte.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

busKotten
0

Tack för bra svar Emma! Idag skall inhandlas matolja (och spån som precis tagit slut) för att dra igång processen… och skall knåpa ihop lite provisorisk inredning också efter att jag sanerat burarna… Testar att inte klippa ned långhåret, skönt (blödig matte)…

Någon annan som vet om det här med risken för smitta till hund?

busKotten
0

Ja i söndags kväll blev det rejält röj hemma hos oss. Burarna tömdes och sanerades, och marsvinen badades allihop i matolja.

Det var inte riktigt så grisigt och äckligt som jag trott att det skulle bli. När de kom till buren var det ju mkt skak/rusk äcklig olja i pälsen- men det har faktiskt inte fastnat spån alls som jag trodde. Framförallt var jag ju orolig över långhårets päls. Jag är dock väldigt glad över att jag hade knåpat ihop lite provisoriska kartonghus, då de verkligen blivit flottiga och äckliga.

Det märks att de inte gillar det, även om det är bättre nu, då de inte alls är så pratiga och framåt som de brukar. Min ena tjej verkade igår också riktigt hängig och dålig, så jag var verkligen orolig och kände mig hemsk att jag utsatt dem för detta. Idag verkar dock allt som vanligt igen och hon är pigg, framåt och äter så jag andas ut igen…

Nu blir det att vänta ytterligare ngra dagar till och sedan blir det att försöka bada ur allt ihop och göra rent burarna igen…

[erikam]
0

Den info jag fått av att läsa på andra sidor på internet är att static kan smitta till andra husdjur. Om det stämmer eller inte, det vet jag inte… Lycka till med dina små!

idipidi
0

#5 Har du någon aning om var du har läst det? Static är artspecifik, precis som de allta flesta typer av Ohyra hos marsvin.

[erikam]
0

Nej Ida jag har ingen aning, det var länge sedan jag googla det och som sagt så vet jag inte om informationen stämde.

idipidi
0

Man blir trött på allt knas som går att hitta på nätet, men just det här påståendet har jag aldrig hört förut.

[erikam]
1

Ja jag vet som sagt inte, men då var det tur att du hade koll :)

busKotten
1

Jag har också uppfattat det som en artspecifik Ohyra i den information kring det som jag hittat. Så det hoppas jag verkligen stämmer…