Critical care pulver
Ni kanske har sett mina inlägg. Idag efter jobbet åkte jag hem för att se om min gris levde och mådde bra vilket han gjorde. Efter ha surfat och ringt till olika vet så är han bokad till en vetbesök imorgon på eftermiddag… Men vidare till vad jag vill säga att jag läste om något som heter Critical Care. Det ska innehålla allt han behöver för att iaf få mer energi och ha något i magen. Jag gjorde som det stod. Och började mata honom med en pipett. Han vägrade så han fick en hel och halv fylld pipett med gröten.. Kanske tror jag på vad JAG vill se och det är att se honom frisk men han vart mer tagen? Han fick gå en stund. För att röra sig. Igår ville han inte ens dricka vatten och nu dricker han vatten själv! Han äter lite hö nu av sig själv. Jag hoppas på att han blir tjock och fin igen. Jag vet att gör kan bli friska! Ajja… D är vad jag ville säga. Kan skriva ett inlägg imorrn efter ha varit hos veterinären och skriva vad felet var. Kl 00:00 ska jag mata han igen sen får jag gå upp lite tidigare så det inte blir för långa mellan rum. Glömde att skriva att han har även bajsat idag :). Jag vill men samtidigt inte tro på att han kommer bli frisk för att inte bli ledsen om något skulle ske… Men godnatt! Tack för denna forum :)
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3
Bara tjej att du kämpar på med ditt marsvin :)
#1 Tack :) Vi var i kliniken och dom hittade inget fel på honom :/ Inga problem med tänderna eller något. Han ska få fortsätta äta Critical Care en vecka till sedan får jag ta med honom till någon annan klinik för en annan bedömning. Förhoppningsvis har jag fått lönen då. Han fick dropp . Och jag matar honom varann timme i hopp att han ska bli bättre. Håll för tummarna åt min gris.
Vars kan man köpa Critical Care? Kan vara bra att ha hemma :)
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta
Zoo.se
#3 Och förvara den i frysen så håller den mycket länge!!! Jag har alltid en rejäl påse hemma, billig "livförsäkring".
Jag har köpt i Rosslagstull djurklinik och i Sollentuna men jag bor i Sthlm. Enligt dom i den första kliniken , dvs Rosslagstull så säljs den ej i vanliga zooaffärer men efter ha ringt runt så finns det affärer som säljer dom. Det är faktiskt bra att ha den. Hade ingen aning om den. Min gris vill fortfarande inte äta själv utan jag matar den då och då.
Någon annan som kan tänka sig vad problemet kan vara?
Kolla på olika hemsidor på nätet! Detta är för gnagare så det är inte enbart för marsvin :)
Just nu sitter jag och letar efter svar på vad min gris kan ha. Han ska tillbaka för en ytterligare undersökning om han inte börjar äta snart. Han har inte ont i magen eller någonstans, kanske stressad? Men av vad vet jag inte. Något har rubbat hans livlust iaf. Han verkar pigg. Går och gömmer sig när jag ska mata honom.
**Kan marsvin äta fullkornsbröd?
**
Konstig nog så när jag skulle torka hans lilla mun efter ha matat honom så försökte han äta pappret och det är andra gången jag har sett honom att anstränga sig att äta något. Han fick itag pappret och ville inte släppa men släppte pappret efter en sekund. Han har ingen intresse att äta grönsaker . Ska testa imorrn med fast föda.. få se om han kan äta lite.
Jag vet inte om jag kanske missuppfattat något, i så fall får du ursäkta mig… Har du inte just skiljt din gris från hans kompis som han levt med länge? Även om kompisen var "taskig" mot honom så är det stor risk att han saknar honom. Det är en väldigt stor förändring för ett marsvin att bli ensam och det kan göra att de blir ledsna och inte äter. Kan det vara nåt sånt, tror du?
Han slutade äta innan jag tog honom hem till mig :/ Dom ska inte vara ensamma det vet jag men han låg bara där.
#7 Du kan ha rätt, då marsvin kan bli deprimerade när vännen försvinner. men det som oroade mig det var att kanske hans vän inte lät han käka som han skulle. Han ska få gå tillbaka till sin vän och jag ska testa om. Ser jag att han får stryk igen så får han stanna med mig och båda får en ny kompis helt enkelt. Det är inte tänkt att båda ska vara ensamma nu.
Jag vet att det verkar taskigt men gjorde det bästa jag kunde tänka på.
Jag är helt övertygad om att du gjorde som du trodde var bäst för dina/ditt marsvin! Jag hade bara inte riktigt fattat hur allt hängde ihop. Hoppas det vänder snart och att han börjar äta!
Nu har d gått hela veckan så vi kan säga för ca 2 veckor sedan ( om du räknar från idag ) så har min gris varit konstig. Eftersom jag jobbar och ej bor hemma litar jag på mina syskon att ta hand om dom. Dom är duktiga med djur. Min syster nämnde d för ca 2 veckor sedan att grisen var konstig. Denna vecka har jag inte jobbat varje dag samt min familj är bortrest och det är endast min bror som är hemma med hunden. I tisdags ( då har d gått en vecka o någon dag ) efter ha lämnat hunden så kollade jag honom mer ordentligt och eftersom jag hade mer tid så tog jag hem honom på en gång när jag insåg att det var allvarligt. Mina syskon sa att han åt men inte så mycket så jag trodde inte att d va så farligt. Jag tog upp honom. Fixade en transportbur förtillfället. Tisdagskväll försökte jag allt, han ville inte äta och drack ytterst lite. Jag gav han vatten med en pipett försiktigt då dom kan lätt få vatten i lungorna. Onsdag morgon ringde jag runt som en galning till olika veterinär eftersom jag får min lön den 15:e o föräldrarna är bortresta. Jag har haft släkt på besök från utlandet och allt spenderades på dom. Min gris visade inga symtom innan och min familj skulle ha sagt något tidigare om han hade varit akutsjuk. Jag ringde runt om någon kunde delbetalning eller på faktura och jag fann en. Jag bokade honom till fredag men ändrade sedan tiden till torsdag. Samma onsdag tog jag mina sparpengar och hade tillräcklig för att köpa Critical Care. Jag började mata han så fort jag kom hem samt gav han vatten. Den kvällen så började han drinka vatten av sig själv. Torsdag var han hos vet. Dom fann inget, kikade i hans mun och inget där heller. Han bajsar konstiga pluttar men han bajsar så då är det ingen fara i hans tarmar. Han hade inte heller några problem med tänderna. Jag läste era kommentarer och började tänka att han kanske vill inte äta nu pga han var i en ny miljö och ensam. Idag tog jag hem honom till sin kompis. Dvs hem till mina föräldrar. Jag bytte spån, gjorde rent buren och satte han med hans kompis… D gick bra men precis som jag trodde började den andra nafsa på honom dock på hans mun? Han drar den sjuka grisen långa hår, men kan d vara ett sätt att visa ömhet till varandra? Iaf jag gav dom äpple , massa hö och marsvinspellets. Han åt äpplet lite gran men inget mer. Jag tror att d kan vara något i hans mun/tänderna men eftersom veterinären inte hittar något så vet jag inte vad jag kan göra :(. Han fick dropp hos veterinären. Jag matade honom innan jag åkte hem. Han låg bredvid sin kompis. Jag är ledig hela helgen så då ska jag passa på att åka till mina föräldrar o mata honom med detta Critical Care tills jag får lönen eller tills föräldrarna kommer tillbaka för att ta honom till en annan vet. Han kanske är nu stressad med allt detta och därför vill jag vänta tills helgen är över. Han kanske återhämtar sig nu när han är i sin miljö med sin vän. Skulle d vara så att han äter pga sin vän eftersom hans vän är taskig mot honom så får jag sära på dom. Då blir lösningen att jag tar hem den sjuks grisen och köper honom en ny vän och gör samma sak med den andra grisen. Men detta är endast efter ha varit på den andra kommande besöken hos vet så dom kan utesluta allt. Denna vecka har jag inte haft d ekonomisk bra och familjen är bortrest. Han vart hastigt sjukt bara sådär :/. Jag uppskattar alla era kommentarer och vänder mig till er om ni kanske kan veta varför han inte vill äta ordentligt :/.. Jag satte på musik eftersom d är vad min familj gör när dom är hemma. Jag försöker med allt.