Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2134 ggr
[Gladamarsvin]
0

vilka smarta grisar jag har!

Jag kan ha mina grisar fria på gräsmattan utan att det vill rymma. Jag har ingen hage ens utan de håller sig på gräsmattan en då. Jag är glad att slippa böcka ut en hage eller slipa en dum sele . Utan det ända jag måste ha är lite koll . Är det vanligt att kunna ha dem så fria. De bryr sig inte ens om att det kommer bilar ivbland. Duktiga grisar :)

Fridaaaa
1

Nja beror på marsvinen, jag skulle dock personligen aldrig våga chansa med några av mina 😛 Jag har hage framme alltid ute vår/sommar/in på hösten så hehe
Men det är ju bra om de kan det 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
5

Jag skulle inte våga chansa. De kanske håller sig på en plats när de betar och känner sig trygga men om något ljud eller liknande skrämmer upp dem kan de vara riktigt jäkla snabba på att springa iväg.

_Charlie
7

Problemet är att man aldrig kan lita på ett djur till 100%. Man kan tro att man gör det, och man kan säga att man gör det, men man kan aldrig göra det.

En häst som är inriden och tränad i många år kan plötsligt bli skrämd, kasta av sin trogna ryttare och bara dra. Trots att de litade på varandra till 100%.

Ett skrämt djur rör sig mycket snabbt, ett skrämt bytesdjur än snabbare.

Jag säger inte att något kommer hända, men en dag kan något hända som gör att du aldrig får tillbaka dom. Så länge du är medveten om risken är det upp till dig att avgöra om det är värt det för att slippa dra ut hage.

[Gladamarsvin]
0

Både jag och husse har ju koll över dom och jag litar på Milo lilla Zero får man ju ha mer koll på. Vi följer dem över allt så de inte springer i väg

Fridaaaa
1

#4 Ibland spelar det ingen roll hur mycket koll man har, marsvin är riktigt snabba, och kan gå på ett kick så är marsvinet borta tyvärr.
Men som #3 sa, du gör som du vill och du behöver vara medveten om det.

Thezz.
1

Min lilla rymde från en inhängad så jag skulle rekomendera att du köpteoch inte byggde själv…

// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] Glad

lisora
1

#4 mina systerdöttrar brukar vilja klappa mina grisar, då sätter dom sig på gräset med varsin gris… Men har hänt både en och två gånger att dom sprungit iväg till närmaste buske, även fast vi har "full koll". Är inte helt enkelt att få tag på dom sen. När de väl blir rädda så springer dom väldigt snabbt, så det är definitivt en risk att ta!

lisora
1

#6 vi har byggt en 180x180 bur med hönsnät runt om :) sen en lucka upptill :) Funkar superbra, så bara man bygger ordentligt och ser till att det är ordentligt fastsatt och inte finns någon möjlighet för kryphål så skulle jag rekommendera att bygga själv, blir mycket billigare! ;)

Fridaaaa
0

#8 Hönsnät hade jag dock inte valt. Inte om man vill ha säkert för rovdjur (vilda alltså), hundar, katter ect. Sitter man med hela tiden går det ju bra.
Bättre med svetsat nät tycker jag.

Lillyrod
1

Min första tanke går till rovdjur. Marsvinen kanske snällt stannar på gräsmattan men vad händer om en rovfågel seglar förbi? Eller en katt som smyger i närmsta busken? Inhägnad med tak tycker jag det bör va.

lisora
1

#9 alltså tbh vet jag inte själv vad nätet heter, det är inte i plast i alla fall? Utan i "typ" stål? Får fråga han som byggde buren haha, det är väldigt hårt i alla fall!

Fridaaaa
0

#11 Ja hönsnät finns i "stål" eller vad man ska säga men inte särskilt hållbart ändå tyvärr. Så svetsat fyrkantsnät är alltid att föredra 🙂

[Gladamarsvin]
0

Jag är medveten om allt och om de kommer en katt eller fågel så tar ju jag upp dom  i famnen

lisora
2

#12 åhå!! nu har jag inte mina grisar ute under natten + dom bor precis utanför mitt fönster när de väl är ute, så har koll om något skulle hända. Men för framtida burbyggen får jag tänka på det!

Fridaaaa
5

#13 Det är inte säkert att du hinner det. En katt kan t.ex dyka upp från "ingenstanns" när man inte är beredd på det. Även andra djur. Rovfågel kanske inte är lika troligt om man sitter med men man ska vara medveten om det. Eftersom manmåste vara snabb är risken att man skrämmer marsvinen och de springer iväg istället.

Lillyrod
3

Förra sommaren satt jag ute o delade min lunchmacka med en gråsparv. En duvhök kom från "ingenstans" o dök efter den. Vingen strök mot mitt smalben. Sparven klarade sig med att dyka in under min stol. Så dom lite större fåglarna törs dom med. Jag blev nog lika rädd som sparven….

AndreaSäll
4

Hur mycket man än litar på sina djur så får man inte glömma att de är just det - djur. De har inbyggda försvarsmekanismer och vad som helst kan hända när man minst anar det. Jag skulle personligen aldrig äventyra mina grisars liv och hälsa och även om det verkar vara mycket liten chans att en rovfågel, en katt eller liknande kan attackera så finns det fortfarande en chans att det kan hända. 

Det är ju ungefär som att köra bil utan säkerhetsbälte. Det hände inget förra gången man körde/åkte utan bälte, inget förrförra gången eller gången dessförinnan heller. Men BANG! Plötsligt sitter man där, kanske till och med med livshotande skador. Då, och det kan jag lova, ångrar man sitt beslut att strunta i det där bältet som faktiskt skulle kunnat minska ens skador ganska rejält. 

Det kan självklart gå hur bra som helst, det kan också sluta riktigt, riktigt illa. Är det inte onödigt att chansa?

Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

[Gladamarsvin]
0

Nja bror på om de är lugna Milo kan jag tex ha lite utan att hålla koll på då han stannar snällt på gräsmattan

lisora
0

#18 du gör självklart som du vill men jag rekommenderar i alla fall att ha en inhägnad :) tänk om du tittar bort i 10 sekunder så har en katt hoppat på ena marsvinet, då har inte marsvinet mycket att säga till om! :/

Fridaaaa
0

#18 Nej, det beror inte så mycket på det. Även det lugnaste marsvinet kan bli rädd och sticka.
Samma sak som t.ex jämförelsen _Charlie gav med hästen där. Även den lugnaste och säkra häst kan bli rädd och sticka eller kasta av sin ryttare. Så förlita dig inte på det.

Håller med andra, bättre att du gör en liten inhängad till dem eller köper. 🙂 T.ex 4-6 kompostgaller med annat nät runt. Lätta att fälla ihop och bära med sig ut och in ^^,

Thezz.
1

#20 Min rymde ut från ett kompostgaller! Så som du säger inte bara kompostgaller…

// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] Glad

Fridaaaa
0

#21 Ja jag har med haft marsvin som gjort det. Inte så roligt att jaga grisar hehe 😛

DenisVF
0

Man måste ju kunna lita på sina djur. Annars funkar ju inte hela bandet. Men det är klart man ska vara försiktig. Men iaf. :)

[Gladamarsvin]
0

Jag litar på mina djur till 100% #23🙂

Arinah
6

Det är lätt att läsa in mänskliga egenskaper i djur och tro att de tänker på samma sätt som vi. Vi människor grundar oftast våra handlingar utifrån en blandning av tankar och känslor. Och visst har även vi instinkter. Djur har inte samma sätt att tänka som oss, utan reagerar mycket mer på instinkt. Speciellt marsvin som är bytesdjur kan reagera sekundsnabbt på en yttre händelse. I det fria är den snabba reaktionen ibland livräddande.

Om ett marsvin inte går iväg från en plats beror inte på att marsvinet aktivt tänker att det inte borde lämna platsen, utan det beror på andra faktorer. Rädsla, träning, vill inte lämna flocken, känner sig trygg på platsen, vågar inte röra sig etc.

Ett skrämt marsvin har oandad fart i kroppen och kan dra iväg. Oftast in i eller under något. Som ägare har man ansvar för att göra sina djurs liv så säkert som det är möjligt. En enkel inhängnad är inte svår att ordna.

Varför man utsätter sina djur för risken att de försvinner eller blir skadade har jag svårt att förstå.

Fridaaaa
1

#24 Läs inläggen i tråden ang det 😉

Linnet
0

#23 Nja jag skulle inte tro det att man kan lita på ett marsvin, kanske en hund, men definitivt inte ett marsvin, dom handlar instinktivt om dom blir skrämda.

_Charlie
6

Om man vill ha sina djur lösa eller i inhägnad är helt upp till var och en att själva bestämma. Men man måste vara medveten om riskerna.

På en del i tråden låter det som att riskerna inte gäller er. Det är oerhört oansvarigt och barnsligt att tro att det "där händer inte mig".

Man kan inte anse sig oövervinnerlig, eller högre än naturen. Man kan inte svära sig fri från otur, olyckor eller katastrofer.

En dag kan det mycket väl hända er, och då får ni skylla er själva och inte klaga över förlusten av era marsvin.

[Gladamarsvin]
0

Jag vet att jag ska  en hage nästa år då de är sommar men kan inte göra de nu då de är så kallt  ibland  för att låta marsvinen gå ut 🙂.

Linnet
0

Har dom ute dygnet runt fortfarande, så länge det inte är kallare än 10 grader är det lugnt att a dom ute.