Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 3526 ggr
Sandra-B
0

Öroninflammation? Sprucken trumhinna?

Igår upptäckte jag att Max-Winston var varig i sitt ena öra, inte lite utan rätt rejält. Han hade även rätt mycket smuts i det örat, brungeggit och inte ljust som det brukar vara i hans öron. Såg också att det ser svullet och irriterat ut. Påminner mycket om hur vår ena hund har sett ut i örat när han har haft öroninflammation, förutom att hunden inte varit varig. Rengjorde Winstons öron för typ fyra-fem veckor sedan, då jag smörjde, filade och helt enkelt fixade med honom och hans burkompis lite extra och så här fort brukar öronen absolut inte gegga igen (det vänstra örat är som vanligt). Veterinären jag går till har stängt fredag, lördag, söndag och då jag har medicin hemma så känns det inte helt nödvändigt att åka in akut med honom till Djursjukhuset. Han är pigg och glad, rör sig som vanligt i buren och äter med god aptit. Blir han sämre (eller inte bättre) så blir det givetvis besök hos veterinären ändå. Jag har rengjort örat ordentligt och tvättar bort varet några gånger per dag. Har även satt honom på Bactrim. Det jag funderar på är dock: 1. Hur har han fått en inflammation i sitt öra - har aldrig haft marsvin med öroninflammation förr (kan fick inte tänka mig att det är något annat). 2. Kan det vara trumhinnan som spruckit i och med varet? 3. Bactrim eller Baytril - vilket är lämpligast till detta? Har båda hemma så jag kan sätta in vilket som… Är det någon här som har erfarenhet av öroninflammation på marsvin? Jag har "sjukdomspapper" liggandes hos marsvinen så jag ska leta rätt på dem och kolla genom dem för att förhoppningsvis hitta något, men tänkte att det var smartast att skriva här först.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Lyan
0

Jag har haft ett marsvin med varigt öra och hon överlevde tyvärr inte. Dock vet jag inte om det var öroninflammation eller örontumör eller vad hon hade och jag vet inte heller om det var det eller satinsjukan som gjorde henne så dålig att hon till slut fick avlivas.

Det är rätt många år sedan så minnet är lite luddigt.

Hon var något sned i huvudet när jag fick hem henne. Hon hade haft problem i sitt förra hem men jag kommer inte ihåg vad som gjordes, har för mig att det var örat då också och att hon blev behandlad med antibiotika eller något. Vi trodde inte att det gick att göra mer just då. Då syntes inget annat än att hon var något sned. Hon gick i flocken och gjorde inte mycket väsen av sig, verkade nästan lite efterbliven men inga andra saker som jag tänkte på. En dag så var hon inte sned längre och örat var alldeles varigt, hon blev också direkt som ett normalt marsvin så hon måste ha haft fruktansvärt ont av örat :-( Var inne hos vet. men de kunde inte göra något då hon var för liten för deras instrument. Fick antibiotika men det hjälpte inte utan örat fortsatte att vara, fick PETA bort klumpar varje dag. Till slut fick hon somna in. Vi vet inte exakt vad det berodde på men eftersom det aldrig slutade vara så misstänker jag att det inte var någon vanlig öroninflammation utan något annat som störde, tex tumör eller främmande kropp.

Sandra-B
0

#1 Ajdå, låter inte vidare bra :-/ Winston är dock inte sned alls, utan helt som vanligt bortsett från det variga och irriterade örat. Det finns rätt mycket information om mellanöroninflammation och där är symptomen just att de är sneda och/eller har dålig balans. Jag har haft ett marsvin som hade en mellanöroninflammation för en massa år sedan, han var sned i huvudet och gick i cirklar men bortsett från det var han som vanligt. Bodde ihop med två kompisar, lekte på golvet och åt med god aptit. Vi behandlade med Bactrim några gånger och han blev "rak" igen, men så fort vi slutade så blev han sned igen. Veterinären tyckte att han kunde leva då länge han verkade må bra och det gjorde han fram tills han låg död i buren en morgon, något år senare. Vad jag har kunnat hitta så är öroninflammation på marsvin extremt ovanligt och väldigt svårbehandlat - tyvärr :-/

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Mirinda
0

#3 Eftersom Max-Winston inte har några andra symptom än var i örat, så tror jag inte att det är någon fara å färde. På måndag kan du kontakta veterinären; jag antar att du har en veterinär du vet att du kan lita på?

Ta inte ut något elände i förväg! Du pysslar ju om honom som bara en omsorgsfull och erfaren marsvinsmatte kan. Så inte går det väl någon större nöd på honom just nu?

Låt du Max-Winston visa dig hur han mår! Lita på vad du ser!

Och du; ge både honom och dig något extra gott i morgon. Mys med honom, så ska du se att ni båda kan njuta av en skön söndag.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare