Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2098 ggr
guppytjej
0

salva mot svamp

Min ena tjej har en svampinfektion i ena örat, jag fick rådet att smörja med en salva mot svamp men veterinären sa aldrig namnet på salvan bara att det fanns flera.

Så vilken är det jag ska ha?

bohan85
0

Pevaryl kanske?

Fridaaaa
0

Pevaryl finns, sedan finns det en mot fotsvamp som fungerar, men minns inte vad den heter tyvärr. Blå förpackning i alla fall

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

guppytjej
0

tackar för svar :)

[PuffBuck]
0

Om detta nu är vanliga salvor som ska finnas på apoteket kan du ju alltid kolla hemsidan för att få en idé om priser och kanske mer information. Sedan åka ner för att fråga personalen vad som funkar bäst 🙂

_Charlie
0

Är det säkert att hon har svamp inuti örat? Eller på själva örat?

guppytjej
0

på och i örat sitter det

_Charlie
0

#6 Skickade de prover till SVA för att se vilken svamp det rörde sig om innan veterinären ordinerade receptfri svampsalva?

bohan85
0

Den blå heter lamisil, men man kan köpa kopian terbinafin som är samma sak men mycket billigare!

Fridaaaa
0

#8 Så heter den ja, tack! 🙂

Guppytjej: Undrar samma som _charlie om det 100% är säkert att det är vanlig svamp?

guppytjej
0

Självklart har vi kollat upp exakt vad det är för svamp hon har.

_Charlie
2

Det är inte självklart tyvärr, annars hade jag inte frågat. ;) men då kan du ta med resultatet till apoteket så vet dom vilken salva som är bäst.

_Charlie
0

Det är inte självklart tyvärr, annars hade jag inte frågat. ;) men då kan du ta med resultatet till apoteket så vet dom vilken salva som är bäst.

guppytjej
0

För mig är det självklart.

Efter så många år som smådjursuppfödare o ägare samt med utbildningen man har djurvårdare).

_Charlie
1

#13 För dig är det självklart, för mig är det självklart, men för alla är det tyvärr inte självklart. Det har hänt så oerhört många gånger att folk frågat om receptfri salva då deras marsvin har vanlig svampinfektion, när deras marsvin i själva verket har Ringorm. Det dras historier hit och dit om hur veterinären ordinerat pevaryl och fungoral. Att jag frågade berodde på inget annat än därför, och vilken djurvana eller bakgrund du har är omöjligt för mig att veta. ;)

Fridaaaa
1

#13 Det är tyvärr inte självklart för alla och vi kan ju t.ex inte veta din bakgrund osv 😉