Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmedlemmar
Läst 3176 ggr
juliino
1

Presentation av er och era marsvin (3)

Jag satt och letade efter en sådan här tråd och den nyaste jag hittade var från 2011 och det har kommit så många nya ansikten hit till Marsvin iFokus som jag gärna skulle vilja höra lite mer om :)

Så jag tycker det är dags för en ny sådan här tråd! Hoppas det inte gör något! Och att några här på Mif känner sig sugen att presentera sig. Skrattande

Släng gärna med en bild på dig och dina grisar!

Här är första tråden och andra tråden om ni vill se vad folk skrev då.

Fridaaaa
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frida heter jag och är 22 år gammal Glad
Bor tillsammans med min sambo på landet med våra djur: 1 hund, 2 katter, 5 kaniner, 6 marsvin, höns och fiskar. Trivs bäst på landet, är ingen stadsmänniska Flört
Pluggar till förskollärare, första året. Tufft men samtidigt kul Glad

Har 6 st ,marsvin:

Alvin - Skinnyhane. Född 7 februari 2012. DE Golden. Social och trevlig gosse som kommer ifrån Hills uppfödning.
Blixten - Skinnyhane. Född 29 maj 2009. Black dalmatin. Fick honom av svärmor i 20 års present. Underbar gosse. Mitt första skinny! :)
Enzo - Teddy-mix hane. Född 16 oktober 2011. Black/golden/white. Social och mysig gosse :)
Lotus - Selfhane. Född 28 november 2012. Buff :) Mysig herre! Från Strawberis uppfödningPepsi - Pethane. Född 7 juli 2011. Black harliqueen. Min "Ögonsten". Stor maffig gosse :)

Trazzel - Lunkaryahane. Född 2 september 2012. Mysig men försiktig gosse.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliino
0

#1 Dig ser man ju mycket av! Roligt att få läsa lite om dig Skrattande

Ska själv knåpa ihop lite kort om mig men datorn har varit seg nu på morgonen så har inte kommit mig för att skriva ett lite längre inlägg än, men får ta tag i det nu. Det är så roligt att få se vem som äger marsvinen som man ser.

Fridaaaa
0

#2 Är man marsvinsnörd så är man hihi :D
Ja vore kul att läsa om dig och dina marsvin med :D

juliino
4

Julia Björkhage heter jag och är en tjej å 16år.

Jag bor i en liten stad som heter Katrineholm med skilda förldrar. Jag flyttar lite som jag vill mellan dom. Hemma hos min mamma och hennes sambo har jag mina 14 marsvin och 4 hamstrar samt våran lilla blandras hund Kito. Hemma hos min pappa där min syster som är 20 oftast bor finns våran Golden retriver hane Milton som vi har funderingar på att ställa ut och fixa så att han kan få bli pappa. :)

Jag har valt att gå om nian eftersom jag vill gå en djurlinje villket betyder att jag måste flytta hemmifrån, och det kände jag mig inte redo för. Så istället stannade jag kvar på min skola och jobbade upp mina betyg ett extra år. Har diagnoserna ADD och Dyslexi som på något vänster sitter ihop med Dyskalkyli. Det innebär att jag har svårt att konsentrera mig, är lite smått ordblind och när jag ser en massa siffror blir det en enda gryta. Dock har jag tränat bort mycket av min Dyslexi. Men bli inte förvånad om ni ser stavfel lite här och var. Och be mig aldrig räkna ut något som involverar siffror.

Skolan har varit en kamp och mitt i kampen var det stök hemma med en farfar som dog när jag var 7, i samma veva skilde sig mamma och pappa och våran hund som införskaffades cirka fem år innan jag föddes avled. Så när jag var 7 var det många avsked och jag välkomnade ångesten som har varit en trogen följeslagare sedan dess.

Första marsvinet flyttade in just när jag var 7år och därav fäste jag mig oerhört vid dom små liven. Det var mitt första egna djur och jag har inte varit utan marsvin sedan jag var 7år. Intresset har ökat och jag har fått sammanlagt 4 kullar dock med olika utgångar.

Här hemma bor:

Sniff - Semilånghår white/chocolate/golden f. 2009/06/24 Gråstarr och äggskalsöga. En riktig donna som bitchar runt i buren.
Pim - Pet Goldenaouti/white/golden f. 2009/06/29 Äggskalsöga. Potatis-tanten som latar sig hela dagarna.
Kira - Self black f. 2010/12/24 Räddharen med dubbelhaka.
Sigrid - Merino white/chocolate/buff f. 2010/12/24 Sköldkörtelsjukdom. Sockersöta tösen som inte gör en fluga förnär.
Elsa - Texel golden/chocolate/white f. 2011/06/18 Sköldkörtelsjukdom. Matvraket och yrvädret.
Hubbe - Peruan black/white/golden f. 2010/09/18 Kastrat. Myspropp och kung över tokiga peruker.
BenjSkinny Pe white/saffron f. 2011/05/15 överproducerande talgkörtel. Blyg mys herre som är ganska tystlåten.
Fisen - Skinny black/white f. 2012/… Ganska bly men ack vilken röst denna herre har. Snart skriker han öronen av kompsien Benny som han älskar djupt.
Sherlock - Nonself black dalmation f. ? Enöggd efter att ha kommit i kläm med kanin. En blyg herre som är helt underbar när han litar på dig.
Birger - Semilånghår chocolate f. 2012/05/03 Busig som få och älskar att mysa.
Pelle - Texel black/white/golden f. 2011/06/18 Min marsvins familjs virrpanna. Han kallas lulliga Pelle. Tokigare gris får man leta efter.
Bu - Nonself beige dalmation f. 2012/08/20 Räddharen.Gimli - Teddy black/white f. 2010/07/02 Grin gubben. Därför han döptes efter en pilsk dvärg.
Loppan - Semilånghår black/white/golden f. 2010/07/02 Glädjespridaren. Loppan älskar att bli kliad i tuppkammen och att få busa.

Sigrid på bilden :)

Fridaaaa
0

#4 Bra presentation av dig :)

juliino
0

#5 Tackar, Dock inte lika posetiv och glad som din. Och en aningens längre Skäms Men nu får folk veta lite mer om mig iaf. ^^ Tror inte jag heller har visat någon bil här på Mif på mig själv. :)

MammaHela
1

Jag heter Emma, 35 årig 3 barnsmamma med sambo (som är oskyldig till barnen).

Bor i Örebro, pluggar i vanliga fall till lärare, skulle vara klar nu till årsskiftet, men sprang in i den ökända väggen och är nu sjukskriven för utmattningsdepression.

Här hemma har vi två små grisar:

Vilda, född 10/8 -12, har ingen aning om ras eller färger.

Älva, syster till Vilda.

Här bild på mig och Älva när vi gosar i soffan.

kodex
1

Jag heter Ingrid, är 21 år och bor i Kristianstad. Jag är egentligen en hundmänniska först och främst men har alltid haft något smådjur som komplement :) Det har varit hamstrar innan men nu är det marsvin :)

Just nu är jag arbetssökande, bor hemma hos mamma och tar hand om den nya valpen. Har nu två vovvar av rasen kooikerhondje, Tilla på 5 år och Flora på 8 veckor. När den lilla blir tillräckligt stor är planen att flytta hemifrån, få ett passande jobb och till hösten hoppas jag på att plugga etologi och djurskydd i Skara på SLU.

Jag har fem små grisar som är helt underbara!

Från höger på bilden, äldst först:

Paisley, sheltie - Lugn, kelig och trygg.

Wixen, nonself black magpie - Cool, modig och nyfiken.

Anouk, merino - Blyg, udda och kelig.

Demi, nonself magpie/harlequin - Ungdomlig, nyfiken och cool.

Dimma, blandis - Näpen, bestämd och tuff.

juliino
0

#7 #8 Roligt att läsa om er och fina bilder!

Puttar upp finns det inga fler som är sugna på att presentera sig? :)

Svarttusch
0

Jag heter Malin och är 23 år gammal, bor i Karlstad. Har sammanlagt fyra små grisar :) Det som först gjorde att jag blev intresserad av marsvin var att de födde helt färdiga ungar, sedan läste jag på mer om dem och insåg att det var en djurart för mig. Har tidigare haft hamstrar men tycker det är svårt att få dem tama :) Skaffade mina första två för några månader sedan och nu i helgen införskaffades ytterligare två :) Det räckte egentligen med de jag redan hade, men de andra var så söta att jag kunde inte stå emot dem och det är ju inte så mycket extrajobb med två till än så länge. Det är ju bara burstädningen egentligen (eftersom det är två burar), hö, grönsaker, vatten och havregryn tar ju inte så mycket längre tid än innan :) Det är goset då, men vi är sammanlagt tre stycken som tycker om att gosa så det finns det också tid för :) Jag är verkligen jätteglad över att jag valde att skaffa marsvin då jag för tillfället är sjukskriven för depression, och när allt bara känns för mycket så ger det mig en enorm glädje att gosa med grisarna :) De får en att släppa alla jobbiga tankar för en stund :)

Doris är en gris som kommer från djuraffär. Hon är därför utan stamtavla men är en crested :) Jag vet inte riktigt hur gammal hon är men jag gissar på några månader (mellan 5-6 skulle jag tippa). Hon är inte den dominerande i buren men när hon väl är uppe och gosar så är hon den som är mest frammåt och vågar upptäcka omvärlden :)

Donna kommer också från djuraffären. Jag tror att Donna och Doris är systrar då de verkar lika gamla och djuraffären bara tar in marsvin från mindre uppfödare. Även hon är en crested, och aougoti av någon nyans :)Hon är den dominerande i buren men i famnen är hon lite "räddare" av sig. Helst vill hon sitta på axeln gömd under mitt hår :) men efter ett tag försöker hon också upptäcka lite, men försiktigare helt enkelt :)

Piff är en pethane som är ca 2 år. Ett virvelmarsvin :) Hämtade honom i helgen, köpte honom från en annons från just Marsvin iFokus (omplacerades åt en annan person) :) Kommer om jag inte missminner mig först från en djuraffär :) Under den korta tid han varit här har han blivit väldigt framåt, mer än både Doris och Donna är :P Han står gärna och tigger vid burkanten och har inga problem med att ta grönsaker ur handen på mig (Vilket mina honor aldrig skulle få för sig att göra :P). Ett riktigt matvrak (men han är inte tjock så han måste nog göra av med energin på något sätt :P).

Puff är också han en pethane på ca 1½ år, och om jag fattade det rätt så är han uppfödd av den förra ägaren :) Även han ett virvelmarsvin och köpt från samma person som Piff :) Lite mer försiktig, men även han sitter gärna och tigger vid buren, men ännu inte så hemmastadd så han tar mat ur handen, men det har ju bara gått ett par dagar också :) Märker en väldig skillnad bara på ett par dagar, det får helt enkelt ta den tid det tar :) Även han ett matvrak utan att för den delen vara tjock :)

Det var mina fina grisar det :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Sanni
2

Jag heter Sanni, bor i södra Finland och år 19 år gammal. Har haft marsvin från ca 8 års ålder, med några års paus efter att familjens första marsvin dött. Snart har det gått ca 7 år med marsvin utan paus och älskar verkligen dessa små liven! Förutom marsvin har vi hemma en katt.

För tillfället studerar jag till trädgårdsmästare och borde bli färdig innom ett år. Efter det är det meningen att prova hitta en egen lägenhet som jag kan dela mig med marsvinen. Mitt största marsvinsdröm för tillfället är att få ett ordentligt flock med honor + kastrat (+ de som jag har nu) i ljusa färger. Har drömt länge om en self lemon och en sådan ska jag klart ha!

Jag fotograferar också mycket, främst marsvin och hästar. Har varit bland hästar i ca 10 år, men för tillfället har jag inte tid eller pengar för att hinna med det. Hoppas endå på att slippa och rida igen ordentligt någon dag :)

Hemma hos mig bor

Kille, mitt första helt egna marsvin. De andra före honom har varit hela familjens djur. Han är en eng. crested cream hane på 2½ år. Älskar att mysa och brukar vara den som är först framme vid burkanten.

Kinkku, är ett marsvin jag sulle kunna berätta fast hur mycket om. Han är self cream på 1½ år. Från första dagen han kom till oss har han popcornskuttat i buren och ännu idag gör han det nästan dagligen. Min lilla söta skinka!

Kooka, är det nyaste tillskottet i flocket på 5 mån. Han är en abessinier i färgen golden/black/white. En liten sprattelkille som aldrig kan vara tyst.

Alla tre hanar lever till sammans. Det har varit mycket bråk i början men nu ser det ut som om de har nästan alla funnit varandra. Visst jagas det lite i buren, men det värsta är över.

På bilden är det jag Kinkku, Kooka, Kille och vår katt Ruusunen.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

juliino
0

Det är så roligt att läsa om er och se så fina bilder!

Cavia
2

Har säkert presenterat mej förut, men gör det väl igen =)

Jag heter Ulle Wretfors och fyller snart 45 år. Bor i Falun med mina 2 barn, Jennie 9 år och Daniel 6 år. Den äldsta Johanna 16 år har precis flyttat hemifrån.

Är för tillfället arbetslös, men har jobbat med att laga mat på en förskola i 10 år. Nu är jag på G att hitta på något helt annat i livet, har bara inte kommit på vad.

Har haft hästar i så gott som hela mitt liv. Först en C-ponny som jag tävlade hoppning med som hette Tricolina. Sen blev det ett varmblod som jag använde som en ren allroundhäst. -87 fick jag upp ögonen för den underbara islandshästen och köpte kort därefter min första, en valack som hette Orfeus frá Melum. Han såldes efter några år och jag blev då halvt fodervärd åt en vacker isabell vid namn Lýsingur frá Smjördalir. Lysing var 36 år när vi tog bort honom…

När barnen kom fanns inte tiden över för hästarna längre. 2002 köpte vi våra första marsvin, två hanar som hette Bamse och Manne. Luskade lite på nätet och hittade Svenska Marsvinsföreningen och utställningar! Det visade sej att våran Bamse var ett riktigt fint petmarsvin så han vann många rosetter under sin karriär.

Sen rullade det på med marsvinen, det blev fler och fler, och 2004 fick jag mitt uppfödarnamn godkänt SMF 337 JumJums. Under åren som gått har det fötts ungefär 450 JumJumsungar hos mej i olika raser.

Numera är både aveln och utställandet helt lagt på hyllan, och här hemma bor nu bara två keltanter kvar.

Först har vi Calvinna, en renrasig abessinier. Hon fyllde 3 år i somras. Hon kom till mej av en slump. Hon följde med när jag fick tillbaka två marsvin som jag sålt nåt år tidigare. Jag har alltid haft lite "skräck" för just abysar. Varenda gång jag tagit i en aby så har jag blivit biten. Men Calvinna har helt botat min skräck. Hon har ett underbart temperament. Snäll, lugn, kelig, nyfiken och hur go som helst!

Sen har vi Jumjum. En renrasig sheltie som kom till oss strax före jul för 2 år sen. Tog hand om 3 st misskötta honor som levt i en familj som fattade noll hur man skötte marsvin. Det var en granne till den här familjen, som är en vän till mej, som larmade. Familjen lämnade gladeligen ifrån sej "ohyran" som dom sa…när dom kom till mej hade dom knappt fått hö, enda i grönsaksväg var isbergssallad och gurka…Bönan, Kiwi och Jumjum hette dom när dom kom hit…lite lustigt eftersom mitt uppfödarnamn är just Jumjums ;)

Jumjum var 9 månader när hon flyttade hit, och vägde då knappt 600 gr…efter en månad med riktigt foder vägde hon 800 gr! Och första gången jag ställde ut henne i pet på våren 2011 vägde hon runt kilot. Det visade sej att hon var en petstjärna hon oxå, och blev snabbt Guldpet och har vunnit en del placeringar i finalen. Även Jumjum har en underbart temperament, alltid nyfiken och älskar att bli kliad under hakan när man stoppar in handen i buren.

Ja, det var en hel del om mej och mina marsvin Skrattande

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Teddymarsvinet
0

Denna tråden puttar jag upp! För visst finns det mååånga medlemmar här som inte presenterat sig? (Inlkusive jag, men det kommer ☺) Det är så roligt att faktiskt få se ansikten bakom användaren och lite personligt om den. Gamla som nya användare, sätt igång och skriv! ;)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

guppytjej
2

Jag e väldigt ny här o inte så aktiv men presenterar mig ändå.

Josefin heter jag 31 år bor ihop med min sambo Jonas o barnen Signe (6,5 år) o Ebba (5 år).

Alltid haft hund men levt utan några år o har haft de allra flesta smådjuren under uppväxten, även fött upp tamråttor o guldhamstrar i många år.

Har nu i hemmet 3 st akvarier där jag odlar guppys o räkor.

Äldsta dottern äger 2 gerbil tjejer o yngsta 2 mustjejer.

Jag själv har 3 små marsvinsdamer Lilly My, Amy och Bibbi.

Virvlan
1

Jag heter Jenny och är 27 år gammal bodde innan i Katrineholm men nu bor jag utanför Sthlm och jobbar som lärare. Jag fick mitt första marsvin när jag var 7 år. Har haft marsvin till och från hela mitt liv.
Jag bor tillsammans med min sambo och vi har 3 marsvin tillsammans. Svea, Marion och Pärlan.

Svea och Marion är ca 1,5 år och Pärlan är några månader.

Förra året opererades jag för en hjärntumör och då bestämde jag mig för att livet är för kort för att inte ha det jag verkligen vill ha. MARSVIN! Så jag sa till min sambo Mats att nu vill jag ha marsvin igen och så skaffade vi Svea och Marion. Min dröm är 4. Så vi får se :)

[rumelle]
2

Frida heter jag och bor i västra Småland, men kommer ursprungligen från södra Dalarna. Är 26 år och jobbar som tandhygienist sedan 5 år, men har eventuellt planer på att söka in till tandläkarutbildning inom ett par år. 
Bor i lägenhet med min sambo som har flyttat hit från Kanada. 
Vi har två marsvinsprinsessor som heter Ruby och Caramelle och är dryga året gamla. Jag är ingen supererfaren marsvinsägare men har haft marsvin till och från sedan jag var 12-13 år och skulle inte kunna tänka mig ett liv utan dessa underbara små kreatur. :)

[Gladamarsvin]
1

Jag är en tjej som   bor i Småland med min familj i ett rad hus jag går mitt första år i gymnasiet. Jag gillar att vara ute och gå men även att vara här inne. Jag köpte mina första marsvin  för några år sen vet inte exakt när. Sen efter Fly och Budge har de bara rullat på med marsvin har dock sålt alla dom även så har  2st dött för mej.

Mina marsvins killar jag har nu=

Milo är en pet hane på ett år som är så gosig han är en av mina dröm marsvin i sitt lugna temprament men han är även busig.

Han gillar att springa och ligga på soffkanten och äta kål.

Zero är av rasen golden nagoti roan  och han är snart   2 månader. Han har mycket bus i kroppen han vill helst av allt ha de vi äter vilket han inte får. Han är en kille som är  en liten dröm han är ett litet bus frö helt enkelt .

Skogstrollets
0

Jag är lite lat och länkar till min hemsida, där finns allt det ni andra skrivit 😃

http://www.123minsida.se/skogstrollets/

Mirinda
2

Marsvinen (ska försöka fixa foton)

Gozo - english crested, tort´n white, 2 år Filosofiskt lagd och mycket lugnt charmtroll, som tålmodigt håller ordning på sin lille fosterbror. Odlar ofta latmasken i mjuka mysgrejor eller husses säng. Men plötsligt kan han få han ett sprallryck och göra de mest härliga popcornskutt.

Dumle - nonself, tort´n white, 2 år Busig äventyrare, sprintkung och känslig kelgris. Det mest högljudda matvraket i buren; gör nästan vad som helst för lite mer gurka. Ingenting undgår denne nyfikne och superoptimistiske klättermästare.

Mirinda (den korta versionen)

Marsvinsmamma/idrottsmamma - Husse/idrottare är min son på 12 år.

Tankspridd Tant - Det är inte samma sak som urgammal och grå. Jag är helt enkelt en vuxen utan ambition att förbli evigt ung. Jag struntar i mirakelkrämer och odlar mina skrattrynkor.😃

Livlig och lekfull - gärna i varulvsleken här på MiF

Odlar gärna latmasken och filosoferar ihop med marsvinen - Delar gärna grönt godis med dem också. Marsvinen har gett mig bättre matvanor.

Samlar på visdomsord - avslutar presentationen med en favorit:

Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

millan07
0

Jag heter matilda och är 24 år och har två barn en 3:e på g. Bor i småland i hus med min man och barnen och våra tre små grisar. Jobbar som plattsättare i linköping för tillfället men ska ju snart gå hem och vara mammaledig. Jag har haft marsvin när jag var liten men va några år sedan nu men har saknat det enormt. Har haft hundar och hästar men för tillfället så är det bara grisar i vårat hem. Vi har rvå virvel eller pet tjejer. Kan inte färger men den mörka är Anna och det är kelgrisen och är så lugn och snäll sen har vi Micke-lina den vita. Hon är den tuffa och lite spralliga men också gosig. Dom är kullsyskon och är födda i april 2013 Sen är det våran nya familjetjej Askungen heter hon. Hon är en self pink eyed golden. Hon kommer från Polka Pig's uppfödning. Hon är född den 23/6 2013. Eftersom att det var länge sen jag hade marsvin och då va liten kan jag väldigt lite om färger och raser men läser så mkt om allt för att lära mig och tycker det är jätte kul drömmer ibland att jag själv är ett marsvin. :-) Vill börja åka på utställningar när tiden räcker till och det ska den göra så ni som ställert ut kommer att se mig i framtiden. :-)

millan07
2

Kan tillägga att det är min 3 åring som döpt våra marsvin. :-)

Fridaaaa
2

Liten ändring här, så #1 kan raderas 🙂

Frida heter jag då, är född 1990 och kommer från underbara listerlandet i Blekinge men bor numera med min sambo utanför Ronneby i ett litet hus som vi hyr. Har 1 hund, 2katter, 6 marsvin, 6 kaniner och fiskar. Läser till förskollärare.
Lyssnar främst på rockmusik men är en hel del annat med som är bra att lyssna på . Älskar leopard&zebramönster, rockstil, nitar hehe

Mina 6 marsvin är:

Blixten - Skinnyhane. Född 29 maj 2009. Black dalmatin. Fick honom av svärmor i 20 års present. Underbar gosse. Mitt första skinny! :)
29 augusti 2013 145
Enzo - Teddy-mix hane. Född 16 oktober 2011. Black/golden/white. Social och mysig gosse :)
8 juli 2013 157
Lotus - Selfhane. Född 28 november 2012. Buff :) Mysig herre! Från Strawberis uppfödning.
7 augusti 2013 214**
Pepsi **- Pethane. Född 7 juli 2011. Black harliqueen. Min "Ögonsten". Stor maffig gosse :)
1 september 2013 735
*Trazzel *- Lunkaryahane. Född 2 september 2012. Mysig men försiktig gosse.
8 juli 2013 108
*Max:* Peruanhane. Född 21 december 2012. Gosig gosse men en fegis i buren.
29 augusti 2013 251