Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: presentationer
Läst 1692 ggr
filfund
4

Idag kom de hem till oss..

..smågrisarna! Än så länge har vi bara hunnit fylla på spån, hö, grönsaker och vatten och släppt ner dem i buren. En trycker i huset medan den andre gömt sig under höet och småplirar lite mot mig. Hoppas de hittar varandra snart. :) Återkommer när det går att ta lite bilder på dem. :) Elin.

emmaaslund
1

Åh så mysigt! Ser fram emot bilder sen 🙂
Just nu är livet väldigt märkligt för de små 🌺

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Ewii
0

Åh vad kul! Grattis till tillskotten! Ser också fram emot bilder 🙂

filfund
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har de fått allt möjligt godis av barnen, de små rackarna. De vågar sig ut ur huset när ingen av oss är i närheten, och att bli borstade är tydligen sköönt. Funderar över vad det kan vara för härstamning på den långhåriga, han har sträv päls? Den andra ser ut som en abessinier men har mjuk päls. :) (Emma, jag tror du kan se dem på fb också. :)) Elin.

filfund
3

Andra killen..

emmaaslund
0

Jaha är det du Elin? Visste inte att du hade ett ifokus-konto 😃 Vad roligt! Jättesöta är de, grabbarna! Marsvinet på den första bilden är en s.k. virvelpet - ett petmarsvin med virvlar. Den andre grisen har säkert någon rex eller teddy bakom sig med tanke på både färgen och formen 🙂 Du fick inte med några papper eller så, va? Eftersom de är omplaceringsgrisar.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

imoon
0

Åh vilka söta! 🙂

Jag är nyfiken på fler bilder, särskilt på den första - virvlar är typiskt bra enligt mig!😃 Hur många virvlar/rosetter har han?

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

filfund
1

Grabben här heter Piotr. Antal virvlar vet jag inte riktigt hur man räknar. Men han har två nära varandra på rumpan, två på ena sidan (den bruna) och en på den andra sidan. (I det svarta) Han verkar ha en på vardera bog och en vid vardera knä. Sen verkar han ha virvlar vid öronen, eftersom pälsen i pannan och på kinderna går framåt. I övrigt verkar han vara i fin form, vi har kommit fram till att båda marsvinen är enhörningar! :) Upptäckte nåt avvikande med hans framtassar. Klorna på yttersta tårna böjs inåt. Inåt som mot nosen, inte bakåt.

filfund
1

Det här gulletrollet heter Eddie. Han har troligen också virvlar bakom skulderbladen, osäkert eftersom pälsen är lite.. Inte trasslig, men liksom ofräsch. Planerar att bada båda snart. Säkert är iaf att han har två virvlar på rumpan och att pälsen går framåt där. Hela bakdelen är förresten nedklippt, oklart varför. Precis vid svanskotan finns nån slags skorpa, verkar inte vara ett sår och verkar inte göra särskilt ont. Smorde lite med försvarets hudsalva. Vid något tillfälle verkar han ha haft mycket långa klor, eftersom de två yttersta tårna på var framtass är böjda utåt. Annars har vi jätteroligt med smågrisarna! De har hunnit kissa på oss flera gånger, de har börjat prata lite med oss, de gillar att bli smekta och kliade även om de fortfarande gömmer sig när vi kommer till buren. :) Förresten, har någon tips om hur man badar dem?

[Gladamarsvin]
1

När jag väl badar mina grabbar så fyller jag upp diskhon med lite vatten i lagom temperatur.Sen så använder jag ett milt shamp för människor

[Gladamarsvin]
1

Söta små liv ni har

[erikam]
1

Härligt med grisar, så söta de är :). När jag badar marsvin badar jag dem i handfatet och använder babyshampoo :)

[erikam]
1

*har inget tålamod och råkade skicka dubbelt*