Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 2177 ggr
Dustmonkey
0

Marsvin som drar bort sin burkompis hår.

Jag hittar inte så mycket info om det på svenska men däremot på engelska. Men jag fattar inte riktigt, alltså är det något dålig? Läste att d kan vara både något bra o dåligt. Men att den grisen som får sitt hår bortplockad mår dåligt och blir stressad? Ni har läst om min gris som vill inte äta, o jag matar honom fortfarande med Critical Care och han har går upp i vikt sakta men säker. Däremot hans kompis är lika taskig , tycker jag men kanske är d en ömhetsbevis? Han luktar i hans mun? Nafsar eller så, så att den sjuka grisen blir irriterad och flyttar på sig. Sen när dom delar hus så håller den andra på och biter av den sjuka grisens hår :/ o d blir han inte heller glad av. Läste någonstans att d är både bra o dåligt? Att kanske grisen som biter har brist av något vilket är konstig då båda får hö, marsvins pellets o grönsaker. Jag har jobbat o sprungit fram o tillbaka, han ska på en besök på tis på en annan vet i sthlm. Så att de kan utesluta allt möjligt. Varför gör han så? Biter på hans hår? Han är hemma tillbaka med sin vän men jag har lagt en galler mellan dom så att de kan se varandra men inte bli biten eller så.

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

Dustmonkey
0

Ingen? Ni som är uppfödare , vad kan ni säga? Jag har läst på nätet om marsvin när dom inte vill äta.. D kan eventuell bero på interna problem om d är inte tänderna :/…:(

emmaaslund
1

Det kan ju säkerligen vara jobbigt för det sjuka marsvinet att inte få vara ifred och att burkompisen är på honom mycket. Bra att ni ska till veterinären imorgon. 

Att ditt andra marsvin tuggar på sin burkompis päls är ett beteende som vissa marsvin har, det är givetvis inte önskvärt men inte väldigt ovanligt. Det kan bero på stress eller så är det helt enkelt ett beteende som han har. Om kompisen som blir tuggad på har längre päls så kan det hjälpa att klippa ner den ordentligt. Ett ömhetsbevis är det inte i detta fall, ömhet visar de genom att t.ex. putsa varandra.

Varför har du satt upp ett galler mellan dem? Du skriver att "de inte ska bli bitna". De ryker väl inte ihop, utan det som är problemet är att det ena marsvinet tuggar på det andra, sjuka marsvinets päls? Klipp ner pälsen, fundera över om det har skett några förändringar i miljön som påverkar, ta den sjuka grisen till veterinären och ta det som det kommer efter det. Jag skulle även tagit bort gallret mellan marsvinen.

Det finns många trådar om just pälstuggande. Använd sökfunktionen så finner du mycket läsning om ditt marsvins beteende.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Dustmonkey
0

# Tack ska kolla upp om pälstuggande,