Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1230 ggr
Mojma
0

Urinvägsinfektion eller urinsten?

En av mina marsvinshonor misstänker jag kan ha drabbats av antingen urinsten eller urinvägsinfektion, eller både och självklart är ju också möjligt. Undrar om det finns några tecken på vilket av de två? Något som skiljer dem åt i symptom?

emmaaslund
0

Jag har själv inte erfarenhet av detta, men puttar upp tråden.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

AndreaSäll
0

En av mina honor har haft urinvägsinfektion och då skrek hon när hon kissade och det kom även blod i urinen. Jag har ingen erfarenhet av urinsten men antar att det är lika symptom. Kontakta kunnig veterinär oavsett :)

Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

godisgrisen
1

Det är så svårt att veta vilket det är och väldigt ofta får marsvin med stenar urinvägsinfektion. Jag skulle rekommendera ett veterinärbesök och behandla infektionen med antibiotika. Vet brukar ta urinprov för att se om det finns bakterier, blod och kristaller i urinen. Det är absolut inte bra för dem att gå med obehandlad urininfektion. Oftast läker infektionen ut med antibiotika men kommer det tillbaka rekommenderar jag en ordentlig undersökning och stenjakt för då är det nog troligt att det finns stenar i urinblåsan.

Mojma
0

Har pratatmed vet då jag var där med min katt han sa att jag skulle avvakta. Antagligen för att det ibland läker ut självt med även för att han sa att det alltid kommer tillbaka. Hon har ej låtit något under kiss nu, jag har gett gurka med askorbinsyra på under denna tid. Får se hur det går nu då. Ni som fått detta på en gris, har det kommit tillbaka?

Marsvinsmamman
4

Jag skrev i din förra tråd om tranbär, där du den 31 juli skrev att allmäntillståndet var nedsatt på ditt marsvin samt att du hört henne skrika rejält 4-5 ggr dagen innan vid kissningar. Jag vet inte om du läste mitt inlägg där, så här skrev jag iallafall då:

"Då är det definitivt dags att gå till veterinären omgående. Nedsatt allmäntillstånd samt skrikit 4-5 ggr vid kissning på en dag - då är det absolut inte humant att försöka mixtra själv med huskurer. Om din gris har bakterier i urinen, dvs uvi, så ska hon snarast få antibiotika. Ju längre de går med obehandlad uvi, desto större är risken att de dessutom bildar stenar.

Ring vet imorgon ( om du inte redan gjort det) och se till att urinen testas för bakterier samt röntga för att se förekomst av ev sten. Jag håller tummarna att det bara är en uvi och att din gris snart blir smärtfri. Lycka till!"

Det förvånar mig att din kattveterinär gav dig rådet att avvakta. Urinvägsproblem är mycket vanliga, allvarliga och plågsamma för marsvin, och en marsvinskunnig vet borde rimligen rått dig att ta in grisen för undersökning. Alla vi som mist en gris i urinsten vet vilken överjävlig sjukdom det är, och hur smärtsamt det är för grisen att gå med uvi och grus/sten. Jag råder dig igen, ts, att ta in ditt marsvin till en marsvinskunnig vet och göra en sedvanlig uvi-undersökning. Ju längre grisen går obehandlad desto större är risken för allvarliga följder.

Mojma
0

Hej !

Jag verkar ha haft tur, för jag gav massor med gurka som jag hade på askorbinsyra på. Det tipsade vet om också. Jag gjorde detta i 3 dygn, vilket gjorde att hon kissade mycket oftare självklart än vanligt. Och även c vitaminen i askorbinsyran gjorde sin del! För efter dessa 3 dygn, bortblåst! Så tydligen ett väldigt bra tips :D Jag är jätteglad för det här :)