Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 989 ggr
Zella
0

Äter bara Paprika

Mina två nya marsvin äter nästan bara paprika och jag undrar om alla färger går bra eller om det inte spelar någon roll. De har nu fått röd och jag har hört att gul inte är bra stämmer det?

De är helt hopplösa. Jag har provat med blomkål, vitkål, broccoli, persilja och de vägrar att äta ordentligt. De bara smakar lite men det står nästan alltid kvar nästan helt orört. Bara om de får paprika och morot så verkar de bli lite mer intresserade. De får även kligröt men de brukar oftast inte röra den speciellt mycket heller. Hö äter de därimot bra av. Det jag är orolig är att de ska få i sig för lite vitaminer!

Abico
0

Ang. paprika så läste jag nu i veckan att den gula är nyttigast. Den gröna är ju inte mogen och har inte så mycket c-vitamin i, den gula är lagom och den röda är övermogen. Typ. nått sånt ;P

Du tror inte det är så att dom bara inte är vana vid annat? Prova med lite olika sallads sorter, det brukar vara uppskattat. Men det kan ju hända att dom är rädda för nya smaker och bara behöver vänja sig.

Hanna 

dreamiz
0

Den röda har mest c-vitamin i sig efter vad jag hört från en som har utbildning när det gäller näringslära. Men skillnaden är väldigt liten.

Jag har ibland fått ge flera gånger innan de kommit på att det faktiskt är gott. Däremot har jag fortfarnde två pojkar som inte vill äta broccoli… Men nästan allt annat går ner.

Blondi3
0

Som Abico säger, så är gul paprika den som innehåller mest vitaminer :) Tänk på att inte ge för mycket av syrliga grönsaker/frukter då de kan framkalla nos/munsvamp om de får för mycket. Tänkte så du vet :)

Ge dem lite vitkål o broccoli, typ och låt dem vänja sig vid det :) Mina åt inte heller mycket av allt det nya .. tog sin lilla tid. Nu tuggar de i sig allt jag ger dem nästan ^^

Zella
0

I början trodde jag att de var lite oroliga för att miljön var ny, men nu verkar de ha anpassat sig bra är inte direkt rädda av sig. Jag tänker prova med salladskål och se om det uppskattas. Jag hoppas att det bara behöver vänja sig vid som du sa. Jag ska nog meija hon de bodde hos tidigare och se om de åt dåligt med grönsaker där med och vad hon gav de för något. Jag har märkt att förutom hö så verkar de faktiskt inte intresserad av att äta. När jag har alla fem ute och tex. tar fram lite gurka så kommer de andra tre springande även den lilla bebisen och han är ganska skygg av sig, men de här två nya verkar inte intresserade alls.

Blondi3
0

Roligt att de inte är så rädda mer :) Allt tar sin egen lilla tid. Man får inte stressa fram dem bara .. Ja prova lite sallad o så :) Lär nog uppskattas .. hehe ..

De två nya kommer med snart springandes med de andra ska du se :) Så fort de inser att det inte är ngt farligt :)

Thea-Cazzy
0

VÅra gillar inte ens paprika XD

FeliciaS
0

När jag fick hem min abessinierhona i april åt hon bara äpple och paprika men nu äter hon allt från persilja och basilika till smultron och palsternacka :9

Jag tror att de känner sig lite… hrm… vad ska man säga? När de kommer nya till ett ställe där de inte har varit vågar de väl inte göra allt och inte har så mycket aptit liksom. Jag tror att de kommer börja äta mer och mer av olika saker om ett par dagar. Vänta och se. Testa gräs och maskrosblad :)

#2 Den gula innehåller mest c-vitamin! ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus