Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1322 ggr
MoaIndra
1

Hur ska jag göra nu??

Mina små grisar är nu så tama att dem är framme nästan hela tiden, men om jag gör ett högt ljud rör mig för snabbt elr går väldigt ljudligt så springer dem in i sina hus och gömmer sig tills det hat varit helt knäpptyst i rummet ett tag. När jag ska ta upp dem går det hyfsat bra jag lyfter husen och bara tar dem, och när dem suttit i mitt knä en stund är dem ganska lugna och snälla. Om jag sitter LÄNGE med handen i buren vågar dem komma fram och äta men minsta rörelse jag gör tycker dem är vansinnigt läskigt och springer in i husen, men om jag sitter helt stilla går det bra. När jag har uppe dem i knäet äter dem ur min hand utan problem men då håller jag oxå maten med bara tummen och pekfingret om jag håller maten på det sättet i buren oxå är dem mycket oräddare. Jag tar upp dem minst en gång per dag, jag brukar oftast ta upp dem tre gånger per dag. Två av dem tre gångerna får dem c-vitaminrika grönsaker som dem får äta ur min hand, om jag har bråttom till tex skolan lägger jag det dem inte hinner äta upp i buren. Tredje gången jag tar upp dem ger jag dem lite gräs eftersom dem inte får vara i ute i någon hage än (jag vågar inte riskera att dem rymmer när dem inte är tama än) när jag sedan ska sätta ner dem igen springer dem in i höet inte in i husen sedan efter några sekunder springer dem ut och äter, de gör dem bara precis när jag släppt ner dem. När jag har dem uppe i knäet har jag ofta en tröja i knäet (har ofta shorts och då river dem mig) jag har oftast en tröja med typ päls på som dem älskar att ligga och mysa i, så fort dem ser den tröjan blir dem galna och vill lägga sig på den så fort som möjligt. Jag pratar mycket med dem, jag gillar att läsa så när jag läser läser jag högt för dem läser även läxan högt för dem och sjunger vid datorn :P Mina grisar är ju inte tama ännu, är det bara att fortsätta på samma sätt elr är det något jag ska ändra på?? (Ledsen för överdrivet lång text) Tacksam för svar :)

Toxics
0

Det vore jättebra om du kunde ha buren på ett ställe där det är mycket liv och rörelse stor del av dagen för då vänjer de sig vid att folk går omkring utanför deras bur och dåsläpper en del av den rädslan=)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Mojma
1

Marsvin är sådär som du beskriver, så tror det kan bli lite annorlunda men inte särskilt mycket ska du nog inte förvänta dig. De är ju flyktdjur vilket betyder djur som flyr bortåt när de misstänker fara. De är ständigt på sin vakt. Det är som med hästar…. Hur tama de än är så är de flyktdjur och de blir skrämda ändå. Så det får man nog acceptera med marsvinen, de är sådana alla mer eller mindre bara :) De blir inte direkt så orädda som tex kaniner blir :)

MoaIndra
0

Tack för svaren :)

Mirinda
1

Det låter som om du och dina marsvin är på rätt väg. Fortsätt så! Kanske ska du försöka undvika att alltid ta dem inne i husen, om du istället kan mota in dem i ett hörn av buren?

Ibland måste man ju få tag på marsvinen fort och det är bättre att ta dem snabbt än att jaga dem runt i buren. De kan ju vara väldigt kvicka i benen. Men husen är deras trygga bon. Så fundera på om du, när det inte är allt för bråttom, kan få tag i dem utan att lyfta bort husen eller dra ut marsvinen ur dem.

Ha tålamod och fortsätt locka med godsaker i handen inne i buren. Våra ställde sig så småningom med framtassarna i våra händer och åt av maskrosbladen vi lagt där. Sen började de klättra upp på våra armar efter sina favoritblad.

Våra marsvin blev handtama av detta. Men vi fick ta det steg för steg. Tamhet är dessutom "färskvara", så det är bara att fortsätta hantera dem varje dag.

Efter lång tid av varsam tamhets-träning har våra marsvin blivit så tama att de i regel står kvar där de är eller kommer fram till burkanten och hänger på den, för att speja efter mat, när vi närmar oss buren. En av dem är mer ljudkänslig - han hoppar till och stelnar om det kommer ett plötsligt ljud. Han kan ibland springa och gömma sig i ett hus om han blir stressad av t ex ett ovanligt ljud eller att en främmande människa närmar sig buren för fort. Den andre är lugn som en filbunke och springer nästan inte alls. Inte ens på golvtiden. Han vill helst ligga och slappa och så väntar han sig godbitar levererade av "room-service".😉

Marsvinen står numera oftast still när vi tar det lugnt och håller handen framför dem. Vi stryker med fingret på kinderna och öronen. Sen flyttar vi sakta handen, ner över ryggen, och stryker dem mjukt en stund. Så kan man sakta och försiktigt närma sig framifrån med den andra handen; Lägg din öppna hand med handflatan uppåt på burbotten (inte allt för nära marsvinet från början); gärna med en godsak i.

När du kommit så långt att de går fram och tar maten ur din hand (i regel tar det lite tid innan de vågar stå kvar och äta ur handen), så kan du försöka lyfta upp marsvinen på ett lugnt och extra marsvinsvänligt sätt: 

Stryk ner över ryggen, så din ena hand vilar mot bakdelen. Stick in den främre handen under marsvinet framifrån, medan du håller stadigt där bak och lyft upp det. Ge lite belöningsgott, som du har till hands, precis när du lyft upp dem. Så att de får se att det blir ännu mer gott att äta om de låter dig lyfta dem.

Lycka till i fortsättningen!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

MoaIndra
0

Tack! #4 Glömde skriva jag lyfter inte huset så jätte ofta dem sitter ganska ofta i höet så då gör jag precis så som du beskrev ;)