Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettuppfödare
Läst 1620 ggr
emeliefollyfox
0

Uppfödare som ej hör av sig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ligger det till. 

Den 12/7 så kom jag i kontakt med en uppfödare som sålde Skinnymarsvin. Jag tog då kontakt med henne och efter ha mejlat med henne så bestämde jag mig då för att köpa en hona av henne. Jag hämtade henne dagen efter alltså den 13/7 och då var hon precis 5veckor. Vid hämtningen så berättade uppfödaren att hennes stamtavla inte hade kommit än utan hon skulle skicka den så fort hon hade fått den, Men nu har det gått 9veckor och jag varken fått någon stamtavla ifrån henne eller något svar när jag har försökt att nå henne. Då i måndags så mejlade jag registratorn för skinny och frågade då ifall hon var registrerad och om hennes stamtavla. Men det visade sig att uppfödaren inte har registrerad henne och att uppfödaren inte ens är medlem i Svenskamarsvinsföreningen. 

Så nu sitter jag här med förvirring, lite förbannad och känner mer lurad. Visst att inte få hennes stamtavla kanske inte ser ut att vara en "big deal" men när man har betalat för att få ett renrasigt marsvin och blivit lovad hennes stamtavla så blir det en lite till en big deal. 

Men samtidigt så ångrar jag inte att jag köpte henne eftersom hon medför mycket glädje och kärlek.  

men  vill gärna gå till botten med detta så jag vet hur det ligger till, så om någon har något tips så välkomnas dem gärna:)

People may come and come but animals leavs mark in your heart!

[jgroth]
0

vet du vad föräldrarna heter så kan du regga henne själv. även utan den infon kan du regga men får då en tom stamtavla.

idipidi
0

Var hittade du den här uppfödaren?

[Gladamarsvin]
0

De var lite drygt enligt mitt tycke att göra så mot dej😕

emeliefollyfox
0

#1 har ingen aning vad henne föräldrar heter, använder man sig då samma blankett som vanligt eller ska man gå till en domare så att man kan se ifall hon är renrasig:)? #2 hittade henne på Facebook sidan marsvin sälj/köpes/ samt även å blocket. #3 ja det känns drygt och meningslös att göra på detta sätt

People may come and come but animals leavs mark in your heart!

idipidi
0

Jättetråkigt att du blivit lurad. Lite mer säkerhet har man om man köper av en registrerad uppfödare, även om de t förstås finns sådana också som missköter sig. Är uppfödaren registrerad kan man dock kräva att få registreringsbevis.

Om du vill ställa ut så kan du registrera marsvinet själv, på samma blankett som för kullar. Du skriver så mycket information som du har. Jag skulle dock i första hand ligga på den här s.k. uppfödaren lite mer och åtminstone försöka få ut föräldrarnas namn.

marsvin-90
4

Du får gärna PM:a mig namn på "uppfödaren" jag har rätt bra koll på skinny uppfödare, är även admin på marsvin säljes/köpes/omplaceras så har lite koll o kontakter.

juliino
0

Ursäkta TS om jag snor tråden lite men jag har ungefär samma  problem.

Jag har en hane som är importerad från England som jag köpte av en reggad uppfödare i SMF. Han hade ingen stamtavla men första ägaren (smf uppfödaren) hade födelsedatum som jag skulle få. Inga datum har jag fått ännu även fast jag frågat. Jag vet inte om det finns något mer jag kan göra eftersom han är ifrån England? Någon annan som vet?

idipidi
0

#7 Du har provat att ringa?

Sen är det inte säkert att det ens finns något födelsedatum på en Englandsimport, men en ungefärlig ålder kan ju vara bra att ha.