Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 880 ggr
Fridaaaa
0

Håller fortfarande på :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(hittade inte min gamla tråd)

Enzo håller fortfarande på att rycka i gallret i tid och otid när han vill ha mat. Främst på morgonen och oftast när jag kommer hem från skolan om jag varit borta hela dagen. Blir galen!
Så himla jobbigt, spelar ingen roll hur jag gör. Har testat att ignorera (hjälper inte), att ge honom sist (hjälper inte), ge honom först (hjälper inte). 

Vad ska jag göra? Himla jobbigt att lyssna på 😮
Och han slutar inte förrän han har fått påfyllnad av hö & havregryn. Ibland en liten stund efter om han vill ha grönsak, men det brukar han sluta snabbare med.

Hur hade ni gjort? 😕

De har stor bur (150x60), de har alltid hö, får komma ut stort sätt dagligen (väldigt sällan de inte får komma ut). Och det är sällan han gör så när min sambo går förbi, är främst när jag kommer. Han får aldrig något medan han gnager.

Funderar på att flytta in dem i vardagsrummet (rummet bredvid dem är nu) om han kanske trivs bättre i det rummet. Annars har jag slut på idéer 😮
Han är fullt frisk. Rena dumheter skulle jag vilja säga.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arinah
0

Du kan kanske prova med att göra något trist eller negativt när han gnager, men ofarligt. Exempelvis lägga en filt på buren varje gång och låta den ligga på ett tag. Under en period fick alla marsvin här för sig att ropa efter mat ganska sent kvällstid, fast de fått det de behövde tidigare. Jag släckte lampan varje gång, och till slut var de tysta och åt av sitt hö istället.

Fridaaaa
0

#1 Har en annan bur ovanpå hans bur, så går inte tyvärr men byter jag till den som är i vardagsrummet (likadan bur) så kan jag testa det. Tror jag ska göra det. Se om det hjälper 🙂
Annars har jag "knuffat" till honom när han gjort det, men han bryr sig inte, börjar sen igen.

Ja jag vill ju att han helst ska sluta helt med det, för är väldigt jobbigt att lyssna på, även för de andra marsvinen och kaninerna.
Men får testa att lägga filt över och se om det hjälper.

Teddymarsvinet
0

Du kanske kan pensla på vinäger på gallret? Fast det luktar väl inte sådär jätte gott. Bara en tanke! Har själv en gallergnagande gris som jag blir tokig på, så tänkte testa att ta lite vinäger på ett papper eller nått och ta på gallret.. ;) Lycka till med honom! :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Fridaaaa
0

#3 Äger inte vinäger 😉 Använder aldrig det 😛
Och då måste jag kleta det runt hela, inte så trevligt att öppna buren då kanske, bara en tanke 😛

Teddymarsvinet
0

#4 Hm.. Okej, kanske citron? Eller tandkräm.. Fast det blir ju hemskt kladdigt det med! :/

/p>

Fridaaaa
0

#5 Haha ja tandkräm fungerar inte, väldigt kladdigt 😉
Citron har jag dock inte testat, vet inte hur kladdigt det blir 😛

Teddymarsvinet
0

#6 Ja man får väl pröva sig fram! :)

/p>

Fridaaaa
0

#7 Kan dock inte smörja in gallret med allt möjligt 😛
Gärna med något som någon annan testat och verkar fungera 🙂

Mirinda
0

#8 Hur går det, Frida?

#1 Tack för bra tips! Den metoden tror jag inte någon nämnt trådarna än. Eftersom det funkade på dina marsvin finns det ju en bra chans att det funkar på andra också.

Vårt värsta matvrak slutade gnaga galler av sig själv. Han har bara haft något sekundsnabbt återfall precis när jag kom fram till buren med extra god mat. Så eftersom jag inte behövt utarbeta någon "marsvinspedagogisk" metod för att få slut på det ljudliga gallergnagandet, så har jag inte något konkret råd att bidra med, som Frida inte redan fått i denna tråd eller den gamla.

Jag följer dina bestyr med Enzo med stort intresse, Frida. Det gör kanske fler som har samma problem där hemma. Så fortsätt gärna och skriv här, så att andra med gallergnagisar kan ta del av vad som funkar och vad som inte gör det. Lycka till!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Fridaaaa
0

#9 Ska byta över bur idag, se om det hjälper 🙂 Så får ge det några dagar samt lägga över något som #1 tipsade om och se om det hjälper.

Ja det är bra att testa och fundera på olika saker som kanske hjälper 🙂 Måste ju tyvärr ha bur med galler, kan inte ha bokhyllebur pga olika anledningar. Men ska nog lösa sig 😛