Sjuk, upp i vikt?
Min kära Tuva är sjuk, misstänkt urinvägsinfektion.
Hon har sedan igår ätit Bactrim, då apoteket inte hade det hemma så vi fick vänta i ytterligare två dagar 😡
Idag tycker jag hon är sämre, har gått ner 35 gram sedan i onsdags och är slöare idag. Känns också betydligt mycket magrare.
Dock äter hon glatt Critical Care och persilja när det bjuds. Så nu får hon stödmatning med cc flera gånger om dagen.
Finns det nåt mer jag kan göra?
Min lilla bebistant ❤️
MVH Erika :)
Morotspure eller annan grönsakspure skulle kanske vara mums mums för henne?

Hon äter ju, men ändå går hon ner i vikt.
Morotspure är hon inte jätteförtjust i.
Just nu får hon Critical Care, persilja och proviva jordgubb varannan timme. Hoppas hon gått upp lite i vikt ikväll. Så hemskt att se henne så sjuk :(
Fortimel med skogsbärssmak är en näringsdryck som säljs på apotek i fyrpack för omkring 80 kr. Critical Care är guld för alla fibrer de måste ha, fortimel för den enorma mängden energi. Fortimel ger dom snabbt energi att orka, och ökar vikten snabbare än något annat som finns.
Det är också oerhört gott.
Ge i spruta, en skål i buren för fri tillgång, blanda med kruskakli till gröt, etc etc. I kombination med CC kan det knappast gå annat än snabbt uppåt!
Om du tänker köpa fortimel finns det två olika sorter, en som heter juicy som är väldigt tunn, och en annan som jag inte minns om den heter något särskillt men den är tjockare och enklare att ge tycker jag.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
om hon äter bra så tror jag att det går över nät hon är frisk.
Jag tror det räcker med det du gör.. annars så kan du ge henne lite solrosfrön lite då och då eftersom det är rikt på fetter
Gud vad bra jag stavar…

#3 Tack för svaret!
Fortimel har jag använt förut på sjuka djur, att jag inte tänkt på det! Blir det första att handla efter jobbet imorgon.
Ringde hem precis (sitter på jobbet) hon äter fortfarande några strån hö, grönsaker och proviva men CC ratar hon. Ska köpa hem päronpure och blanda i lite i CC:n så kanske hon äter.
Blir nog ändå till att ringa vet imorgon då jag inte märkt någon förbättring över helgen.
Eller om jag ska börja ge henne Metacam också, det är ju inflammationsdämpande… Varför kan inte djur prata?
Samtidigt så vill jag absolut inte ta bort henne ännu, sålänge hon är med och tigger grönsaker på kvällen och mat på morgonen så är hon ju pigg!
Några tips och råd om hur jag ska göra?

#4 Bra och bra.. hon äter när det bjuds mat men sedan "glömmer" hon bort att äta. Ligger mest och vilar. Men prasslar en påse är hon först upp och tjuta.