vad behöver marsvin?
hej!
jag är jätte intresserad av att skaffa marsvin, funderar på vad de måste ha för att må som bäst? har läst olika förslag men vet inte. så snälla vad behöver de, vad har ni till era marsvin?
Detta har jag till mina marsvin, både inredning, kost mm:
Stor bur, inte under 120x60 (120x50)
Hus/gömställen av olika slag till dem
Hage
Tunnlar
Myssaker från _charlie här på iFokus som mina marsvin älskar! Myspåsar, igloss mm.
Easyströ som bottenmaterial
Lägger hö i hörnen (mina marsvin älskar att busa i hö).
C-vitaminrika grönsaker till dem dagligen
Bra hö.
Havregryn & krossad havre som de får som kraftfoder
Kloklippare
Borste & kam
Shampoo till badning (badar dem 2-4 gånger/år)
Tops att rensa öronen med.
Inga ensamma marsvin (såklart viktigt).
Köksvåg att väga marsvinen på (väger mina 1-2 gånger/månad för att hålla koll på deras vikter).
Vattenflaskor
Matskålar, i rostfritt eller keramik.
Det jag kommer på i huvudet som jag har till mina marsvin. Men alla har lite olika vad de har till sina marsvin😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den stora frågan är ju vilken typ av lista du vill ha. Ska det vara en basic lista där endast det viktigaste är med, eller vad man som marsvinsägare tycker är bra.
Det absolut viktigaste är ju:
- Bur (kan inte bli för stor)
- Underlag till buren (spån eller vad man nu vill ha)
- Ett gömsle per marsvin (hus, tunnel eller liknande)
- Hö
- Grönsaker (c-vitaminrika)
- ev kraftfoder
- Skål och vattenflaska
- klotång
Skålar och dylikt kan du ta från köket om du har några passande, annars kan det vara bra att ha, i alla fall till kraftfoder, vet att _Charlie fyndat bra skålar billigt på Åhlens. Vattenflaska är att rekommendera eftersom de gärna grisar ned vattenskålar. Hage är inget måste, kanske har du ett bra rum där de kan rastas utan hage. Våg är heller inget "måste", det är mer om man håller på med avel. Det kan vara bra att ha, men sen går det lätt att hålla koll på hullet genom att ta på dem. Sen finns det ju mycket mer som är roligt/bra att ha, men detta är vad man måste ha.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Vi har en artikel i artikelkategorin Köpa marsvin som har exakt samma rubrik som den här tråden, Vad behöver marsvin?. Om du inte redan har sett den så titta gärna på den.
Kan även passa på att rekommendera artikeln När man ska köpa marsvin, vilken handlar om de olika alternativ som finns när det handlar om varifrån man ska köpa sina marsvin.
Jag anser att en seriös uppfödare är det allra bästa valet och det val som man bör välja i första hand (framförallt om man vill ha unga djur), i andra hand från ett omplaceringshem (om man vill ha lite äldre djur eller i vissa fall yngre djur) och i tredje hand omplaceringar från exempelvis Blocket.
Att köpa från en djuraffär anser jag att aldrig bör vara ett alternativ, av flera orsaker. Främst för att extremt många av de djur som säljs i djuraffärer föds upp i så kallade smådjursfabriker, under hemska förhållande, där speciellt dessa ungars mammor faktiskt många gånger far illa. Flera av dessa "fabriker" ligger dessutom inte ens i Sverige (utan i exempelvis Tjeckien och Polen) så att de djurskyddskrav som gäller i Sverige (och som inte ställer speciellt höga krav) gäller inte på dessa ställe utan djuren har det ofta sämre än vad minimikraven i Sverige säger. Utöver det så är könsbestämningen tyvärr inte alltid rätt så man riskerar att få djur av motsatta kön eller en dräktig hona, Ohyra är inte ovanligt att få på köpet eller djur som inte är vana vid grönsaker och heller inte är vana vid hantering/mänsklig kontakt.
Jag önskar dig lycka till i dina funderingar om att "bli med marsvin", det är verkligen helt underbara djur! :-)
Lite OT för den som orkar läsa (angående grosistuppfödning och att inte köpa djur i affär)…
Ju fler som väljer att säga nej till att handla smådjur och fåglar i butik, ju sämre blir givetvis efterfrågan och då slipper djur födas under sådana här omständigheter och fraktas flera hundra mil, många gånger innan de ens är fyra veckor gamla. Framförallt så slipper honor leva sina liv dräktiga och digivande i dessa fabriker, tills de dör (förmodligen av dräktighetskomplikationer eller av fysisk utmattning av alla dräktigehter) alldeles för unga.
Jag menar alltså inte att djur från djuraffärer är mindre värda, men jag hoppas att ingen vill stödja en sådan "fabriksavel" som djuren i affärer ofta kommer från och jo, just du (vem som nu läser detta inlägg) kan göra skillnad! Du gör inte skillnad ensam, men om en person kan få två personer att inte köpa djur i butik och dessa i sin tur får två att avstå från att köpa djur i butik och det fortsätter på det viset - då gör det en rejäl skillnad och det rätt fort faktiskt! Var person (som köper marsvin för första gången) avstår ju dessutom (i bästa fall i alla fall, om de inte får felaktig information från djuraffären…) ifrån att köpa två djur.
Efter fyra "kedjepåverklningar" (person A påverkar B och C, B påverkar D och E medan C påverkar F och G och så vidare) så har en person i förlängningen påverkat 30 stycken personer vilket i sin tur innebär en minskad efterfrågan på hela 60 djur! Tänk så många som kan påverkas om man går samman - och hur många djur som aldrig kommer att behöva födas under hemska förhållande och då även hur många honor som inte behöver leva enbart för att föda ungar!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Åh, vad kul att höra att du planerar för marsvin!🙂
Förutom den information du kan få här, så kan uppfödare berätta om det som du behöver veta i början. Kolla på Svenska Marsvinsföreningens lista över registrerade uppfödare! Där kan du nog hitta någon, som finns i din närhet. Om inte, så kan de säkert tipsa dig om någon annan som har marsvin till salu.
På Marsvinshjälpen i Vallentuna finns marsvin som behöver ett nytt hem. Den som driver marsvinshjälpen heter Mia Winge. Hon har skrivit en helt underbar nybörjarbok om marsvin. Den heter Mitt husdjur marsvinet. Den boken rekommenderar jag varmt.
I Göteborg finns Eragorns, som drivs av Iréne (har glömt efternamnet). Där finns också omplaceringsmarsvin.
Det är så roligt att se att du vill fråga och informera dig, innan du skaffar marsvin. Då kommer marsvinen att få det bra och du kommer att känna dig mycket säkrare. Marsvin är verkligen ett bra val (säger jag jättepartiskt😉) De är de mest sällskapliga och vänliga djur man kan tänka sig.
👍Lycka till med att läsa på och söka ett par goa "grisar" (smeknamn på marsvin)!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare