Marsvin äter dåligt
Mitt lilla 7åriga marsvin äter sämre och sämre, och är smal som en sticka så jag undrar vad jag ska göra. Han får pellets, solrosfrön, havregryn, sockerfri müsli, färska grönsaker och hö och går ändå inte upp. Jag tycker det är lite märkligt, men finns det något mer man kan ge honom? Han är inte jätte glad för att äta annat än äpple och lite gurka och när han var yngre skulle allt varit slut på ett kick. Jag förstår såklart att det kan bero på åldern men jag vill förlänga hans liv så mycket som möjligt, i med att han mår prima utöver det. Har ni några tips om vad man mer kan ge honom?
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
När vårt förra marsvin passerade 7 år började han också äta sämre. Resultatet blev att kindtänderna växte för mycket och vi fick ta hjälp av veterinär för att fixa till det. Vår mycket marsvinskunniga veterinär förklarade då att hö är tyvärr det första dom slutar äta. Detta pga att det är jobbigt. Det går åt en massa energi att tugga hö. Så tänderna kanske behöver kollas? Rådet jag fick av henne var: Ge honom det han vill ha. Han klarar sig. Så han fick fri tillgång till sina favoritpellets och det åt han. Alltid färska grenar att "barka av" för det älskade han och det var bra för tänderna. Grönsaker och frukt åt han med. Vikten var inget att bry sig om så länge han mådde hyfsat bra. Han klarade sig 6 månader till och dog sen av stroke så tipset fungerade.
Lycka till!
Han äter ju faktiskt inte så mycket hö, men han har lagom långa tänder, och jag har varit hos veterinären med honom för inte så länge sedan och då måste dom väll påpekat om tänderna var för långa..? Då får min lilla gamling väll få äta vad han gillar mest: melon :) Och det vanliga såklart ^^ Gjorde havregrynsgröt i förmiddags och ska snart ta in honom för dagen (han är ute i solen i sin utebur) så jag får se om han gillar det eller inte :) Ska man ge honom den ljummen eller rumstempererad? Den har ju som sagt legat sen i förmiddags.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
<Gick det bra?
Jag kan inte så mycket om sånt, då jag ite har marsvin men gör som #1 säger :)
Har han någon marsvins kompis? Om inte kan han vara derpimerad o inte orka äta så mkt.. Han är ju sju år så det är möjligt. (Att han inte har en marsvins kompis)