Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettuppfödare
Läst 1606 ggr
godisgrisen
7

Uppfödare och "Uppfödare"

Det här är inte ett lätt inlägg att skriva men jag tror ämnet måste uppmärksammas. 

Allt fler väljer att köpa marsvin privat på Blocket eller genom andra försäljningssajter på nätet. Det är ju jättebra eftersom det tar köpare från djurbutikerna och deras massproducerande grossistuppfödare. Personligen tycker jag fortfarande att djurbutiker är det absolut sista alternativet att skaffa marsvin från men måste ändå höja ett varningensfinger. På sista tiden har det nämligen vartit en hel del historier med köpare som råkat illa ut som köpt sina marsvin privat.

Det är svårt man måste ju välja sina djur med omsorg. Antar att ingen vill köpa sjuka djur med Ohyra eller Ringorm och ingen vill ju stödja en verksamhet där marsvinen far illa eller "uppfödaren" bara ser uppfödandet som en inkomstkälla.

Jag tror inte det är lätt att hitta rätt uppfödare men det finns i alla fall ett sätt som är säkrare än andra och det är att försöka köpa från SMF-reggade uppfödare. Ja jag vet att det finns många andra uppfödare som sköter sig utmärkt och som jag rekomenderar av hela mitt hjärta och att det samtidigt finns SMF-uppfödare som inte sköter sig perfekt alltid men fördelarna med SMF-uppfödarna är att det finns en organisation bakom. Alla uppfödare i SMF SKA regga och lämna ut stamtavla om köparen kräver det och om det är andra saker som inte sköts i uppfödningen så kan man kontakta SMF-riks som tar kontakt och pratar med uppfödaren. Det ligger helt i SMFs intresse att alla våra uppfödare sköter sig och sina djur väl.

Om någon skulle råka ut för en "uppfödare" som inte sköter djuren på rätt sätt tveka inte att anmäla till Länstyrelsen. När det gäller stamtavlor som inte lämnas ut är det inget Länstyrelsen bryr sig om är det en SMF-uppfödare kan man kräva stamtavla annars inte.

Hoppas fler har åsikter om detta. Hur kan man veta att djuren har det bra? Varningstecken? Egna erfarenheter? osv.

Svarttusch
0

Jag håller med dig i mycket, och ja, visst är det lite av en garanti att köpa från en uppfödare registrerad hos SMF, men det finns annat man kan kolla på tycker jag (som oreggad uppfödare ;P). Det som är viktigt för mig är: 

* Vad är målet? Är det att producera ungar för att sälja alla drar jag öronen åt mig. Jag planerar kullar för att jag vill ha en eller två ungar från den kullen. 
* Följer dem rekomendationerna från SMF (sälja tidigast vid 5 veckor t ex)
* Kan man få registreringsbara ungar registrerade? Även om det inte är ett "måste" om man inte har SMF prefix så säger det mycket om uppfödningen tycker jag. Om man sen har ett mål som gör att det kommer icke registreringsbara ungar så förstår jag att det är svårt :) 
* Har man som målsättning att få SMF prefix?

T. ex Nidos är en oreggad uppfödning. Jag har inte träffar någon av dem som driver den, men den fyller upp mina önskemål. De har ett mål, de följer rekommendationer, registrerar sina ungar och siktar på att få SMF prefix. 

Men jag förstår att det är inte det du menar Godisgrisen, men vill bara (som just oreggad i startgroparna) ge min version :) Jag gissar att du som många andra anser att det är bra att det kommer fler seriösa uppfödare :) Sen förstår jag att det är svårt för en nybörjare. Varför ska man välja det ena eller det andra osv. Man ska inte ha bråttom när man skaffar marsvin. Gudarna ska veta att jag varit där. Jag har köpt tre marsvin från djuraffär, två för att jag inte kunde vänta längre och den tredje för att det var bråttom att få en kompis till en ensam hane. 

Förlåt för mitt svammel som absolut inte leder någonstans ;)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

_Charlie
8

Jag både håller med dig och håller inte med dig.

Jag har bra erfarenheter av SMF-uppfödare, och hemska erfarenheter av SMF-uppfödare.

Likväl som jag har bra erfarenheter av icke SMF-uppfödare, och hemska erfarenheter av icke SMF-uppfödare.

Jag är inte en SMF-uppfödare, och jag anser att jag sköter mina djur, min avel, och min roll som uppfödare minst lika bra som om mitt uppfödarnamn skulle ha ett prefix framför sig.

Många gånger tror man att allt är så mycket bättre bara man ser de där siffrorna före marsvinets namn. Siffrorna betyder inget annat än att uppfödaren ställt ut några godkända djur, och skrivit rätt svar på ett prov som den lika gärna kunnat slå upp svaren på nätet för.

Mina djur är väldigt väl skötta. Deras kost är noga utvald efter mina kunskaper, och regleras vid varje enskilt marsvins behov. Deras burar är stora, rena och väl omskötta dagligen.

Marsvinen är alla väldigt tama, väldigt sociala och framåt.

Mina ungar är mycket hanterade, varje dag sedan dagen de föds tills dagen de flyttar hemifrån.

Vid flytt får alla ungar nu också med sig stamtavla, mat, hö, och noga skriven information om skötsel och andra tips.

Jag finns alltid till hands för tips, råd och hjälp. Via telefon, sms och mail.

Jag följer upp alla mina marsvinsköpare. Efter någon vecka mailar jag och frågar hur det går. Efter ett halvår en gång till.

Jag väljer noga mina köpare. Jag nekar när magen säger mig att jag bör neka. Jag behåller hellre ungarna än säljer när magen nekar.

Jag säger inte att man inte ska köpa från SMF uppfödare, men jag håller inte med om att man bara ska köpa från SMF uppfödare för att detta är säkrare.

Min hemsida är alltid uppdaterad med det allra senaste, den innehåller all information om alla mina djur, den innehåller allt som jag som köpare skulle vilja kunna se av min uppfödare.

Jag tycker att jag är minst lika seriös och säker att köpa sina marsvin ifrån som vilken SMF uppfödare som helst, och tar lite illa vid mig vid ditt inlägg.

Det ligger en press hos de som vill avla marsvin, att man på något sätt måste vara en del av SMF gänget för att anses som en seriös uppfödare. Men alla kanske inte vill det. Ändå kan man vara lika seriös, eller än mer seriös, än någon som fått några siffror framför sitt uppfödarnamn.

När det kommer till att välja uppfödare, SMF registrerad eller inte, handlar det mer om att ta reda på det man kan om uppfödningen. Många gånger får man inte veta ett skvatt om SMF uppfödningen. Hemsidan antingen existerar inte, eller har inte uppdaterats sedan 2008. Inte förrän man kommer fram får man se de 73 djuren sitta ihopklämda fem och fem i paxlådor. Det handlar om att prata med uppfödaren, ta reda på information man vill veta, information om uppfödningen, djuren, bakgrunden och annat. Först då kan man skapa sig en uppfattning om uppfödaren känns säker eller inte. Då spelar inga siffror någon roll.

Problemet är när folk hittar en annons på lite virvelungar på nätet, sticker iväg och tjoffsar hem ungarna, hittar en massa fel och går ut med vilken oseriös uppfödare man hittat.

Gör läxan först så slipper man detta efteråt. Var inte så impulsiv. Våga fråga. Våga ifrågasätta uppfödaren. Det tjänar både köpare, uppfödare, och djuren på. :)

godisgrisen
3

1# Tack för ditt inlägg! Håller med dig helt naturligtvis och är glad att du ville skriva i tråden.🙂

Självklart vill jag inget hellre än att det kommer fler duktiga uppfödare i SMF så alla som står i stratgroparna för uppfödarnamn tycker jag ska gynnas och hejas på så mycket det går. Det finns även många andra som sköter sig och djuren snyggt men inte är intresserade av just rasuppfödning och utställningar som inte ska glömmas bort här. Petuppfödning har ju också ett värde men rena petuppfödare har ju svårt att bli reggade.

Precis som du skriver #1 är ett säkert tecken på att det hela går seriöst till att uppfödaren har mål med kullarna. Att det finns en önskan att spara ungar ur alla kullar man tar och inte ha som mål att sälja alla för pengarnas skull eller av annan oklar anledning.

[erikam]
2

För det första, tack Svarttusch för dina fina ord det värmer verkligen! 🌺

Själv ser jag absolut inget seriöst i att föda upp marsvin för ekonomisk vinning, inte heller som ni tidigare nämnt, ta en kull för att sedan sälja alla ungar. Sen kan det ju faktiskt bli så att det blir inte som man tänkt och därför säljer alla ungar och det är ju såklart okej, men inte varje kull och inte till vilken anledning som helst. Man är kanske inte heller den smartaste om man tror att man ska kunna bli rik på marsvin som privatperson, det vet vi ju alla som  föder upp. Kostnaderna blir lååångt över det man "tjänar in" när man säljer ett marsvin.

Jag har nästan bara köpt från reggade uppfödare och i de fall jag inte gjort det ska jag ha sett ett tydligt och seriöst mål med uppfödningen och de djur som används i aveln (detta gäller självklart också reggade uppfödare) Sedan har jag även stött på uppfödare som är mindre seriösa och det är självklart alltid tråkigt, reggade eller oreggade.

(Min text verkar inte vilja skickas och nu är det mitt 5:e och sista försök att skriva om den, hoppas inte det blir spam nu, haha!)

Eulwen
4

Den största fördelen med att vara registrerad SMF-uppfödare är att det står en förening bakom som är mån om att uppfödarna på ett bra sätt representerar föreningens policy och även följer de djurskyddslagar och rekommendationer som finns. Det finns alltså ytterligare en instans att vända sig till annat än att göra en anmälan till länsstyrelsen, vilket det krävs tyngre förseelser för att man ska kunna göra, om man tycker att en uppfödare inte håller måttet.

godisgrisen
2

Vad är en uppfödare då? Man är ju alltid uppfödare till de djur man fött upp men när kan man kalla sig uppfödare?

Är man uppfödare så fort man fött upp en kull? 

Är man uppfödare när man tagit några kullar och har börjat få kläm på det? När är det i så fall?

Är man uppfödare först när man fått sitt SMF-prefix?

De som massproducerar marsvin till djuraffärer kallar sig uppfödare. Är det okej? Är de att likställa med SMF-uppfödare och andra som föder upp marsvin med en plan och med goda avsikter?

emmaaslund
0

Vilken intressant läsning i en viktig tråd. 
Jag tycker begreppen "seriös" och "oseriös" är mycket komplexa att handskas med. Varje människa har ofta en egen uppfattning om vad man anser seriöst och oseriöst när det gäller det mesta i livet. Denna uppfattning är inte alltid delad med omgivningen och redan där skapas någon slags konflikt - dels med sig själv men ibland även med andra. Att föda upp djur är ju ett otroligt ansvar och djurens välmående bör alltid sättas främst. Hur man gör detta och vad man anser är djurens bästa varierar ju precis som allt annat från person till person. 

Jag håller med _Charlie om att en bra uppfödare inte alls behöver vara registrerad i Svenska marsvinsföreningen. Man kan ta mycket väl hand om sina djur och även följa SMFs riktlinjer utan att vara en del av föreningen. Däremot tycker jag att det är mycket bra, roligt och viktigt att det finns en förening som arbetar med det som SMF gör. Att det finns en organisation som tagit fram riktlinjer och som kräver en del ansträngning av en uppfödare som vill bli registrerad. Det kanske inte är det svåraste att föda upp fyra djur och ställa ut dem för godkännande och sedan göra ett kunskapstest (även om det för den engagerade kräver tid, stort intresse och mycket tålamod) men däremot att sedan driva sin uppfödning med en organisation i ryggen - det är väl snarare det som är ett arbete. 

Nidos som drivs av mig och Erika (erikam) är ännu ej registrerade. Jag skriver ännu för att det är ett av våra större mål som vi prioriterar just nu. Jag personligen drivs inte av detta p.g.a. ett eventuellt statusfyllt prefix, jag vill vara en del av uppfödar-SMF på riktigt. Jag vill visa att jag uppskattar föreningen och att jag står bakom det som den står för samt de riktlinjer som faktiskt finns för marsvinshållning och marsvinsuppfödning. Jag vill också, för mig själv, känna ytterligare ett ansvar - ett ansvar som man faktiskt får i.o.m att man är så pass utlämnad. Jag har tidigare varit väldigt engagerad i föreningar, brunnit för både hästsport och högskolestudier. Jag tycker om föreningar, människor som brinner och som arbetar hårt med frågor under alla möjliga tider på dygnet - för något man inte får betalt för utan bara tycker är så himla fantastiskt roligt!

Gällande egna erfarenheter av (SMF)uppfödare så har jag samlat på mig både bra och dåliga. Jag har träffat uppfödare som varit otroligt engagerade i djuren och väldigt intresserade av hur de kommer bo, hur det gick efter flytten och hur de mår långt efteråt. Jag har träffat uppfödare som varit likgiltiga, inte undrat speciellt mycket och bara sålt iväg djuren. Jag har då ofta utförligt beskrivit vem jag är, hur marsvinet kommer bo, vilket mitt syfte är med marsvinsköpet samt vilka erfarenheter av marsvin och djurhållning jag har. Fått "Ok" till svar. Sådant tycker jag är tråkigt. Jag har träffat uppfödare som jag fått negativa upplevelser av och som varit ruskigt otrevliga, men det är ju en erfarenhet i sig och på ett sätt är jag tacksam över att ta mött så många olika. Då vet jag ännu starkare vem jag vill vara.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

_Charlie
2

#6 När man sätter ihop sitt första avelspar blir man en uppfödare anser jag. Innan dess kan man inte kalla sig uppfödare, möjligtvis blivande uppfödare.

En uppfödare kan ju vara allt mellan de du beskriver. Massproducenterna är uppfödare, SMF registrerade är uppfödare, jag är uppfödare, de som bedriver okontrollerad hejsan hoppsan avel hemma är också uppfödare.

Benämningen uppfödare berättar inte huruvida denne sköter sin avel på ett enligt köparen seriöst sätt eller inte.

Ett prefix berättar inte heller detta.

En god kontakt med uppfödaren ger svaret på om det känns seriöst för den som vill köpa marsvin. Något annat finns inte att lämna som en slags gratis säkerhet.

Ett prefix används ibland som gratis säkerhet. Att det räcker med att prefixet flaxar där ute så syns det att jag är en av de där seriösa uppfödarna, inte en sån där hemmahobbuppfödare.

Medan en del som inte har de där tjusiga prefixen, till exempel jag själv, viger nästan hela livet, ekonomin och fritiden åt sin avel och sina djurs välmående.

Det jag säger, och ville få fram även i första inlägget, är att varken SMF registrerad eller icke registrerad går att säga att det ena är säkrare. Man kan inte förlita sig på ett prefix, likväl som man kan inte förkasta en uppfödare utan prefix. Aldrig får man dra alla över en kam.

godisgrisen
0

#7 Amen. Håller med dig helt.

Ord. Det är intressant med ord och betydelsen av dem. Personligen kallade jag inte mig själv uppfödare en enda gång innan jag fått mitt SMF-prefix. Jag tycker lite allmänt att man ska vara försiktig med att titla sig själv. Jag tycker inte att man är uppfödare om man inte är etablerad inte nödvändigtvis SMF-uppfödare men man bör nog ha hållit på så pass att man vet vad man håller på med och har en plan för sina kullar och uppfödda djur. Så jag tycker inte att de som tar en eller ett par kullar för att det är trevligt kan kalla sig för uppfödare oavsett om de gör det väl och tar hand om sina djur på bästa sätt. Däremot är väl de massproducerande grossistuppfödarna uppfödare även om det ofta finns många tråkiga detaljer i deras hantering. Så tycker jag, Charlie tyckte helt annorlunda i #8. Antagligen finns det inget rätt eller fel här och det gör det hela lite komplicerat.

Appropå ord så är ordet seriöst ett ganska "tomt" ord att använda som beskrivning på en uppfödare eftersom alla tolkar det olika precis som #7 också skriver.