Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2153 ggr
Chuu
3

Sätta ihop kusiner!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt marsvin Zombie har varit ensam sen han skildes från sin mamma (Joker) Nu har jag fått en unge av en kompis kull som hon fick med sitt marsvin (syster till Zombies mamma) Det skiljer bara 4 månader mellan dem. Men jag vill veta mer innan jag vågar testa att sätta ihop de, jag har deras burar bredvid varandra och har låtit de lukta på varandra, de verkar vara nyfikna på varandra i alla fall. 

Men när Zombie ser den nye så börjar han kurra och 'dansa' rumba. Den ljuse är den yngsta och den fläckiga och mer mörkare är den äldsta. Är det tryggt att sätta ihop marsvin som är kusiner med varandra?

_Charlie
3

Det spelar ingen som helst roll om de är kusiner eller syskon eller inte släkt över huvud taget. Det vet inte marsvinen om. ;)

Låt dom inte träffas och nosa på varandra för att sedan ta bort dom igen. Bada dom om du vill i något som luktar så att de luktar likadant, släpp ner båda två på en neutral plats där ingenting luktar som en av dom, alltså inte Zombies hus etc. Se till att de har mycket gömställen och släng ut grönsaksbitar/gräs/annat gott.

Låt de sedan springa runt där några timmar, eller hela dagen om du kan. De kommer dansa, rida på varandra, kurra, tjattra, eventuellt bråka lite. När de bestämt vem som ska bestämma och allt är lugnt och varit lugnt ett tag kan du sätta ner dom i en bur som du städat ur från deras dofter innan.

Det är sällan några problem att sätta ihop hanar som de du beskriver. :)

Chuu
0

Ok! Tack för svaret! :D 

Jag är lite ny när det gäller hanar x) Ok det ska jag nog fixa på egen hand :3 😃

Får fixa det någon helg nu då jag har tid till dem ^^