Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 912 ggr
jmws
0

Marsvinens månadskosntad?

Hejsan! Undrar lite vad marsvin kostar i månaden…. Ska skaffa två stycken honor förhoppningsvis

Men hö spån mat osv.. 300-500 kr eller mer? Vad ligger prissumman på?

Hö köper jag säckar, och spån en stor bal inte en liten som man köper i affären eller djuraffären. Och sen grönsaker från affären

Tacksam för svar!

Svarttusch
0

Det är en svår fråga tycker jag. Om man bara har två marsvin går det ju inte åt så otroligt mycket spån t. ex (värre för mig med tre burar haha). Men jag testar, detta är baserat på 3 burar och 5 marsvin: 

* Spån 79 kr för en bal, räcker några månader
* Grönsaker 100 kronor kanske, svårt att riktigt räkna på, köper det ju samtidigt som jag köper mat till oss. 
* Kaftfoder ca 70 kr för 2-3 månader (Lottiepellets blandat med havregryn och vetegroddar)

Hö är svårt att räkna på. Beroende på hur stor påsen är och liknande. Men innan köpte jag 4 kg för 100 kr på djuraffären och det räckte en månad om inte lite mer. De som räknat på det säger att ett genomsnittligt marsvin äter 2 kg hö per månad (eller ½ kg per vecka). Nu har jag köpt hö från bonde 2 kr kilot så om mängden stämmer kommer det kosta ca 10-12 kr per månad för mina. 

Detta är ju en vanlig månad, sen får man väl själv avgöra hur mycket pengar man ska ha i en buffert för veterinärbesök osv.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Skogstrollets
0

Jag har 17 marsvin och gjorde en uträkning att dom i rena matkostnader kostade ca 25kr per dag tillsammans (Hö, grönsaker, kornkross, pellets). Alltså en matkostnad på ca 750kr i månaden. Sen tillkommer spån och lite övrigt så mina 17 marsin kostar tillsammns ca 900kr i månaden. Sen har jag en buffert för vetrinär kostnader. Så dom behöver inte kosta mycket i månaden 🙂

jmws
0

Tusen tack för svar!

Fridaaaa
1

Jag har 6 marsvin. Men det kostar under 400-500kr/månad för alla 6 marsvinen. Men beror såklart på vart man köper allting osv.

Jag ger 70kr för en stor bale spån (eller får jag gratis), just nu har jag easyströ, kostar lite över 100kr, men räcker länge (får dock gratis nu).
Hö av bonde, 20kr/bale.
Grönsaker köper jag samtidigt som övriga maten, så inte så stor koll men inte så dyrt.
Havregryn kostar inte mycket/månad, inte havrekross heller, då jag köper storsäck som varar i evigheter känns det som hehe

Höet räcker ca 1 månad (snålar inte).
Spånen, räcker 2-3 månader (beroende på om jag har kutterspån eller easyströ)

Detta är då för det obligatoriska. Sedan köper jag roligheter till dem då och då, men det går ju utöver hehe

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jmws
0

Tack för svar! Jag utgår ifrån att det kommer kosta mig ca 200-300 ibland 400 för hela kittet! Självklart går ju en hundring bort när man inte behöver köpa spån, också tänkt köpa en stor bal med spån som räcker evigheter. Så ca 300 räknade jag ut! :)