Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 2499 ggr
millan07
2

pinsamt vid utställning.

Hej hej. Jag har ju blivit väldigt intresserad av utställning men när man läser på  smf så verkar det väldigt strängt med allt och jag kommer ju alltid att tycka att  min små grisar är dom bästa men jag skulle ändå tycka att det skulle vara lite pinsamt om domaren skulle tycka att jag sköter mina grisar jätte dåligt. Det gör jag verkligen inte men bara om man skulle få nått som var negativt. Är det någon här som fått nått hemskt?

Och sen tänk om man skulle bli stoppad vid incheckningen för typ Ohyra som man inte ens vet om själv det skulle ju va jätte hemskt. Jag menar jag vet inte hur all Ohyra ser ut på marsvin. Allt detta är hypotetiskt hade jag trott att mina hade  det så hade jag gått till vet  men är det någon här som går till vet för typ hälsokontroll inför utställning?

Hoppas jag inte låter alltför trög och dum. :)

Teddymarsvinet
3

Alla är jätte trevliga på utställningar mot nybörjare, första gången jag var där så var jag så himla nervös. När jag kom fram till domaren så pratade vi lite sen så frågade hon: "Springer hon mycket?" Så jag svarade: "Ehh ehhm.. Marsvinet?" - haha, det var riktigt pinsamt! Klart att hon syftade på mitt marsvin..$ Men dom är jätte snälla mot nybörjare och visar hur man ska göra osv. :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

emmaaslund
1

Hej! 
Precis som Anna beskriver så är stämningen på utställningar väldigt god och trevlig. Alla är oerhört hjälpsamma och domarna bits inte :) Jag antar att du funderar på att ställa ut i Pet eftersom du skriver att du är rädd att domarna ska tycka att du sköter dina grisar dåligt? Om det är så att domaren har någon synpunkt gällande hull, klor eller annan skötsel eller rengöring - då sägs det helt neutralt och man kan då se det som en chans att få råd om hur man bäst bör gå tillväga i fortsättningen. Det är ingen som pekar ut någon eller är otrevlig så det behöver du absolut inte lägga mer tankeverksamhet på. Kritik ska man räkna med att få men det är ju något som hör till utställandet oavsett djurslag. Det kan vara konstruktiv kritik (vilket det oftast är) eller så kan det vara kritik gällande något hos djuret som man som ägare själv inte kan påverka. Det är ju därför man ställer ut, för att få någon annan persons bedömning av sitt/sina djur. Man vill höra vad andra har att säga :) 

Gällande Ohyra är det såklart tråkigt om man skulle bli stoppad i incheckningen. Man får titta igenom sina djur noggrant och finns där någon Ohyra, då ser man det. Är du osäker på hur olika typer av Ohyra kan se ut så finns det Artiklar att läsa här på MiF. Om man skulle bli stoppad och inte få komma in, så är inte det hela världen heller. Det händer. Givetvis är det tråkigt att i sådana fall inte få ta in sitt djur i lokalen men annars är det ingen skada skedd.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

millan07
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack för posetiva och goda tips. :-) haha #1 de skulle kunnat vart jag. :-) jag har två virvel (pet) sen har jag ett ras men när jag läst runt så verkar petklass kul att börja med. Jag gar haft hund och vart på utställning med den och det går ju i princip till på samma sätt men man blir ändå så nervös. Jag är ju där för att se om man kan få ett roligt resultat men mest så tycker jag att det är kul med utställning för att se alla andras och sen att umgås med människor som har samma härliga intresse.:-) Ja har kollar efter Ohyra och badat och kammat så då borde jag sett nått så igentligen är jag inte orolig för det men nojjig som man är så. :-) Sen skulle jag vara nervös ifall grisen inte skulle sitta still. dom är ganska tama asså men klart att om det är mkt folk och nytt ställe och resa så vet jag inte hur dom reagerar. Här är en bild på mina sköningar

Svarttusch
0

Petclass är väldigt "snäll". Skulle det nu vara något (t. ex för långa klor eller för "tjock") så kommer domaren med största sannolikhet ge dig tips och råd. 

Jag ställde nyligen ut för första gången och jag var så nervös att jag skakade. Var klorna korta nog? Syns gurksaften hon har på hakan? Kommer jag ens igenom incheck? Men det går bra, jag lovar :) 

Jag tror (utan att ha testat rasklass) att det är bra att börja med pet. Där handlar det med om att marsvinet ska vara rent, ha bra temperament och bra hull.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

millan07
0

Skönt det låter som att dom är väldigt snälla. :-) Då kanske jag vågar testa pet i alla fall. men visst får kag ställa ut ett rasmarsvin i pet med? Å Jag skulle med skaka massor i alla fall precis när domaren kommer fram. :-)

Svarttusch
0

#5 Ja visst kan du det, Pet är för alla marsvin, med eller utan stamtavla. Så kan du under utställningen se hur det går till när andra ställer marsvin av din ras så ser du om du är intresserad av att ställa i ras nästa gång kanske :) Hittar du någon uppfödare av din ras kan du alltid fråga hur hen brukar göra iordning sina djur och liknande också :) För det skiljer sig lite mellan ras och Pet :) Är det någon speciell utställning du tänkt delta i? :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Fridaaaa
0

#5 Jajamensan, kan du göra, har jag gjort 🙂
Petclass är bra start. Jag fick bra tips andra gången jag ställde t.ex vad man kan tänka på osv, vanliga nybörjarmissar helt enkelt som man kan bättra till nästa gång 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wingren
0

TS Marsvinet till höger var ju bara underbart ^^, Ska till landskrona o titta på utställningen. Kommer nog inte ställa ut på länge, om jag ens kommer göra det någonsin, men tror det är bra att ha tittat på någon/några utställningar. Sen hade det nog varit bra med en kompis/förälder eller liknande som hejar, hjälper o pushar :)

Verkar ju inte som att någon haft ett fasansfullt minne utan det verkar ju som att alla haft nervösa men pirriga upplevelser :p Tänk positivt och på alla fina komplimanger du och dina grisar kommer få! (Istället för att tänka tvärtom.) :D

[PuffBuck]
0

Åh, jag är också nyfiken på utställning! Hur är det gällande ev. knölar, fel på tänder och dylikt? Hur påverkar det i pet-klass? 🤔

Bilder kommer! Den bästa finns på min Avatar 🙂

Svarttusch
0

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

tantnett
0

Man lär sig oerhört mycket på utställningar, både när man visar djuren samt även genom många härliga samtal man får med andra utställare.

Alla är oerhört trevliga samt ger gärna tips och råd. Alla har vi ju varit nybörjare.

Själv har jag en gång råkat ut för detta att bli stoppad i veterinärbesiktningen 😞  . Självklart var det en oerhörd upplevelse men det berodde mest på att man blev så inni bomben besviken! förväntningarna över denna utställning var så stor.

Varför jag blev stoppad berodde på att mitt marsvin hade haft ett sår på ena örat, detta var nu läkt men spåret efter detta sår liknade svamp så självfallet gjorde dom rätt som stoppade mig. Även om jag påpekade att han haft ett sår så tar dom ju inga risker och det tycker jag är mycket tryggt för oss utställare.

Och typiskt nog var alla spår efter såret helt borta två dagar efter den utställningen. 😃

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[PuffBuck]
0

#10 och #11 Tack, nu har man mer koll!🙂

[texel]
0

Det kommer gå så bra seru' !

#8 varför anmäler du inte till Landskrona när du ändå ska dit? Inte för sent ännu ;)

millan07
0

Tack för all svar. Ja det verkar som ni alla haft kul och snälla domare så det är säkert inte så hemskt. :-) #8 eller hur visst är hon. Det är därför med som att de skulle va kul att få komma ut att visa hur fina mina damer är. :-) #6 Jag köpte min ras gris från en reggad uppfödare och hon sa att jag gärna fick ringa henne när som och att vi till och med skulle kunna åka tillsammans nån gång så då får jag ju bra råd och hjälp. Har inte tänkt på någon speciel utställning men bor i småland och tänkte inte åka allt för lång första gången men såg att det var någon utställning i november som inte var allt för långt bort men det värsta var att de typ bara var två veckor innan jag ska föda så vet inte om jag orkar med en hel dag då. Men försöker lära mig allt och är ute i tid för att planera. :-)

busKotten
0

Ursäkta lite trådkap, men jag har också varit lite nyfiken på det här med utställning. Dock så har tyvärr två av mina tjejer fått (efter sprutbehandling i nacken med kanyl) en helt kal fläck där det alltså inte växer ngn päls. Från början trodde jag att pälsen skulle växa tillbaka, men det har den inte gjort än på ca 5 månader.

OBS! Detta är ingen Ohyra eller dylikt utan helt enkelt märken efter den tjocka sårskorpa som lossnade efter att det läkt.

Min fråga är i alla fall hur det bedöms… som lite poängavdrag, eller är det diskvalificerande fel?

idipidi
0

#15 Absolut inte diskvalificerande i alla fall. Det är för övrigt en välkänd effekt av ivomecsprutor.

millan07
0

kapa på ju mer alla skriver så lär man sig nått nytt. :-)

wingren
0

#13 Nje, vill kolla hur det är först :p sen har mina grisar för långa klor med, jobbar på det men det tar ju sån tid x( men någon gång så :P

busKotten
0

#15 Tack! Vad skönt att höra ändå att det inte är ngt ovanligt i samband med det, även om det givetvis är tråkigt i alla fall…

Lyan
2

Jag kommer att behöva hjälp i Landskrona så är det någon som vill prova att ställa med mina djur så är det bara att hojta till :-)

wingren
0

Man e ju liiite sugen :p men kanske blir när jag åker dit andra gånger om du har ett djur till övers emmy ;D