Burbygge XL!
Igår började jag med mitt efterlängtade burbygge! Det blir lite större än…. öhm…. planerat!
Jag får nämligen ta över hela vår isolerade bod som vi har i trädgården så marsvinen ska få ett eget stall! Eller stia…?
Igår röjde, tömde, sopade och började måla.
Idag ska jag måla vidare och förhoppningsvis hinna en tur till bygghandeln för att köpa lite matieral till inredningen (som blir fast).
Insidan, svår att fota då det blidde lite trångt…
Vänstra kortsidan ska bli en litet förrådsutrymme för trädgårdsprylar i ena hörnet och utrymme för hö i andra. Kortsidan till höger kommer att täckas av burar (fyra stycken, delbara på mitten) och inre långsidan täckas av burar från högra hörnet och fram till mitten på väggen ungefär (fyra burar, delbara på mitten). Under fönstret direkt till höger om dörren blir det nog ett bord/bänk. Funderade på att göra en större upphöjd bur där för flocken men är lite bekymrad för ev. drag.
Första lagret färg!
Alla ytor kommer att bli tvättbara. Tanken är att göra det enkelt för en grundlig sanering/ommålning två gånger om året.
Ja jag vet, det är dags att klippa gräsmattan… (Men det växer ju så mycket gottis där!) 
Vad fint :) har du marsvinsuppfödning?
Underbart med eget hus till grisarna.
Jag blev lite sur på min man för några veckor sen när han gick och kantklippte hela tomten (vi har robotgräsklippare så resten är alltid klippt) för jag skulle ju ha kantgräset till grisarna!
Tur det växte upp snabbt igen. :D
Åh en hel stia!
Helt underbart. Så nyfiken på hur det blir.. Grattis!
Åh va spännande och roligt projekt;)
Ska bli roligt att följa ditt projekt! :)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Va härligt! Ska bli kul att följa bygget = )
Vad lyxigt för dina små grisar! :) Det ska bli kul att se hur det blir!
#4 En alldeles nystartade liten marsvinsuppfödning ja! Magpie/harlequin i black, chocolate och så småningom lilac och beige.
Sen kommer det nog bli någon lilac kull här också… Med tan/fox/otter-teckning. Har lite våta drömmar om en chocolate otter med sån där riktigt mörk selfchocolatechokladfärg så som bara selfarna har.
Jag firar min egen julafton idag. Burbygge på gång och idag kom Samsung hem som varit ulånad i några veckor och gjort och bebisar. Dessutom har jag hämtat två lilac otter honor på tågstationen som rest ända från Oslo via utställningen i Landskrona.
I'm a happy piglady!!! 
Skriver som de andra… Det ska bli jättekul att följa ditt bygge!! 
Oj så skoj med alla söta marsvin :) avis :)
Vad spännande med bygge! Hoppas få se både bygge och grisar när vi kommer och hämtar Axl på lördag. 
Åh så spännande! :)
Spännande :) Blir säkert jättebra.
Mvh Linnea
Ooh vad roligt! Jag vill med ha en stuga åt mina svin!
Idag är det färdigmålat, sitter och skriver inköpslista på byggmaterial. Ska börja bygga ikväll tänkte jag.
Lyckliga du som får planera burar, snickra och får ha stora ytor att ha marsvinen på! Jättekul grejer och härligt att få ge sina marsvin fina hem. Grattis! Jag är så glad för din skull. :-)
Åh, vad härligt! Jag vill också bygga :)
Lycka till!
Vad spännande att få följa burbygget! Det kommer säkert att bli kanonfint :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
jag följer! Spännande!
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
Åh så fint! Min dröm att flytta till hus och inreda ett alldeles eget litet hus på tomten åt marsvinen
Följer
Det har inte hänt så mycket tyvärr, det kom en massa tentor i vägen. Ska skriva en i morgon och efter det hoppas jag kunna snickra vidare. Alla delar ligger uppsågade och märkta i boden och ska "bara" monteras.

Följer =)
Jaha, en så där ett år senare nästan så har nästa fas inletts… 😊 Livet kom lite emellan som det heter men häromdagen gjorde jag ett rejält blocketfynd och köpte 4st billybokhyllor 200*60 för 180kr. Sambon snickrade upp dessa igår och idag ska jag fortsätta med småfix och målning m.m.
Det blir alltså ingen fast inredning, jag har haft diskussioner med sambo, pappa och styvfar om HUR men alla säger olika och ingen har velat göra som har jag bett om när det har kommit moment jag inte klarat själv. Så jag ledsnade och sa till sambon: här är hyllorna, jag är tacksam för hjälp, sätt upp dem hur du vill! Senare på kvällen tassade jag ut i mörkret, höll andan och kikade. Och är jättenöjd! ❤️
Hyllan till vänster ska upp på samma höjd som mittenhyllan till höger. Därunder vill jag kunna förvara hö. Ovanför kommer en hylla upp där två gallerburar (reservburar) ska kunna stå. Allt ska målas vitt, någon slags lucka ska för alla burar så ingen kamikazegris får för sig att hoppa…. Fönstret ska nätas för så jag törs ha öppet utan att något kommer in och myggnät ska upp.
Innan hösten har sambon lovat att el ska vara utdraget, lysrör uppmonterat, lämpligt element finns och en liten luftventil ska in för att ge ventilation. Just nu funkar det dock med öppet fönster så de första grisarna kommer att få flytta in så snart färgen torkat i princip.
Vad fint det ser ut :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Vad fint det blir! 🙂
lyx kan man få hyra två hyllor ?😉
#29 Tyvärr, alla kommer att fyllas till brädden med de grisar jag redan har! 😉
kan du inte kläma in dem med i ett litet hörn då?😂😉
Men vad fint! Kommer bli superbra när det är helt färdigt 😃
😃
Kul att få se hela processen :D Ska bli kul sen när grisarna ska flytta in o man kan se hur det var utan allting ;P
Oj!!! Ja det är sånt en annan kan drömma om :-))
Åh vad fint det ser ut! Hoppas vi får se bilder från inflyttningskalaset sen ;)
Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com
👍
Åh, vad kul ni har!! Och vad fint det blir!
Fint det blir! Lyxigt värre som nassarna 👍
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Ser jättemysigt ut! Som en liten fristad att gå ut till när man bara vill vara ;)
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Här pysslas vidare! Tempot är lite långsamt nu när min mage börjar bli stor men några timmar här och några timmar där gör sitt. Målat bokhyllorna nästan färdigt. Skulle näta för fönstret och upptäckte att det var i desperat behov av lite TLC, det tog två dagar… Kitta fönster hamnar inte högt på min lista över roliga saker att göra! Men en hjälpsam tvååring som gärna kladdar och ska "hääälpa mamma" så blev det iaf lite skoj mellan varven.
Åh vad avundsjuk jag blir!
Jätte fint verkligen!
Idag har Qaramell + Antabus och James + Aln fått flytta in i sina nya hem ute i boden. Två burar är färdiga, den tredje håller jag på och pillar med luckor till och den fjärde ska det ner duk i och så ska den upp på ben. Honorna får bo kvar inne ett tag eftersom en är högdräktig och en annan går med små ungar, så hanarna får flytta först. 🙂
Gud vad fint det blir! Har du bilder på hanarnas nya burar? :D
Vilken spännande ide:)
Väntar förfullt av att se hur slutresultatet blir. sååååååå spännande! ^^
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
MEN vad häftigt! På somrarna kan du ha en hage i anslutning och bara släppa ut de😃