HJÄLP knöl under hakan!
Hej! Min lilla Humla har fått en knöl under hakan som går att flytta på, jag är jätte orolig! Vad är detta?
Hon äter bra osv. Ska väga henne sen, men är jätte jätte orolig just nu..
Är hon ung?
Det absolut vanligaste i knölväg under marsvinshakor är ungdomsbölder. Helt ofarliga. 🙂
#2 hon är 1år & 3mån, har fått en kull tidigare, vad gör man åt sådana knölar?
Om det är en ungdomsböld gör man inget. Bara om de spricker får man lov att tömma och tvätta. Nu är din hona äldre än de oftast brukar vara när de får dessa bölder så det kan vara något annat också som en vanlig varböld från ett höstick eller ett bett eller en talgkörtel som fått fnatt och växt sig stor. När den sitter i skinnet löst som du beskriver är det troligen inget farligt.
Ska jag avvakta att ringa till vet tills nästa vecka och se om det behövs, eller om den försvinner av sig själv? Jag har inte hittat något hål, så tömma den själv kan nog bli svårt.. Det känns som att den växt sig lite större under natten.
#5 Du skulle kunna ringa och konsultera en veterinär om du är orolig.
Mår Humla bra för övrigt och inte verkar ha ont i knölen så är det nog ingen större fara. Men växer den fort kan det kanske vara någon form av böld, som blir smärtsam om den inte tas om hand.
Om det är en varböld som går sönder av sig själv är det viktigt att varet får fri passage ut och att tvätta rent väldigt noggrant.
Som #4 säger kan knölen bero på olika saker. Kanske kommer det någon hit till tråden som kan ge dig mer specifika råd än jag. Om du kan visa ett foto på Humlas knöl, går det nog lättare för dem som har erfarenhet av liknande knölar att ge dig tips om vad det kan vara.
Gozo skickar krya på dig hälsningar (och en grönkålspuss💋) till Humla.
Och från mig:🤗
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#5 om den växt sig större under natten är det en böld av något slag antingen en ungdomsböld eller en vanlig böld. Det är bra nyheter. Bölder som sitter i skinnet är lätta att komma tillrätta med och brukar inte påverka marsvinet nämnvärt.
Om den nu spricker känner du på lukten vilken sort det är. En vanligböld stinker starkt och vidrigt medan en ungdomsböld är i princip luktfri. Båda ska tömmas hållas öppna och tvättas ordentligt.
Tack så mycket, Humla hälsar tillbaka till fiina Gozo :* #7 Jag har inte hittat något hål, ska jag sticka hål på den själv eller gå till en vet som får göra det? Den har växt ännu mer under dagen.. Här kommer en bild, kommer säkert hamna på sne för jag är inne via mobilen. Det blir alltid snea då. :/
Om det nu är en ungdomsböld är det inte så bra att sticka hål på den eftersom de är smittsamma. Även vanliga bölder ska man undvika att sticka hål på själv hålet man gör blir för litet för att man ska kunna göra rent i i bölden. Det bästa är att låta bölden spricka själv det är mindre smärtsamt för marsvinet eftersom den spricker på det bästa stället och det blir ett större hål än om du själv skulle sticka. Är du säker på att det är en annan typ av böld kan det vara bra att få den uppskuren av en veterinär som kan göra det på ett bättre sätt än man kan hemma eftersom de kan bedöva. Men som sagt man vill inte ha ungdomsböldsbakterier i fria luften i onödan.
#9 Okej, tack så mycket! Fick ett tips på fb att jag skulle sätta Humla i en annan bur ensam tills bölden spräckt och läkt. Men nu ska jag iväg i tre dagar och min mamma kommer passa djuren mån-ons. Så nu vet jag inte hur detta ska lösa sig riktigt.. Jag vill undvika att mina andra grisar ska få bölder, men samtidigt tycker jag lite synd om henne om hon sitter ensam i en vecka och så har bölden fortfarande inte spruckit..
Puttar upp lite då jag måste få svar idag, jag åker nämligen imorgon. Är det någon som har nån åsikt om hu jag ska göra? :)
Om det finns risk för att bölden spricker och smittar något annat marsvin så hade jag satt henne ensam men ändå så att hon hör och eventuellt ser de andra. Jag resonerar att det är bättre att ett marsvin har lite tråkigt under en väldigt kort period än att riskera att de andra marsvinen också får bölder. Hoppas du finner något bra sätt att arrangera marsvinen under dessa dagar och att Humla blir av med den där dumma snart.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tack så mycket för ditt svar! Då ska jag hämta extraburen idag då. Ska jag ta henne till ett annat rum? :)
#13 Det är vad jag hade gjort, jag vet inte hur andra tänker. Själv har jag inte tampats med ungdomsbölder så jag vet inte hur pass smittsamma de är men jag utgick från vad jag läste i tråden. Huruvida hon ska sitta i ett annat rum eller inte.. vet jag inte. Men bölderna kan väl inte vara så smittsamma att det är luftburet genom ett helt rum? Det kanske de kan. Jag vågar inte riktigt svara på det, tyvärr :/
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Hm.. Okej, jag har henne i samma rum så länge, ännu så har den inte spruckit! :)
Bölden har inte spruckit, utan växt. Är rädd att den ska trycka mot luftvägarna eller svalget. Eftersom den inte har spruckit så undrar jag om jag behöver gå till en vet? :)
Om det är en ungdomsböld så kommer den inte trycka på luftvägarna. Våra ungar får oftast denna böld av någon anledning, de kan få dem i ljumskarna eller vid käken eller, som oftast, under hakan.
Går den dessutom att röra på och känns väldigt hårt och fast så är det väl inte en tumör/cancer då det brukar sitta fast. Så oroa dig inte. Bölden måste dessutom växa innan den kan spricka.
Jag tycker absolut att du ska visa upp Humla för en veterinär, eftersom knölen växer. Min inställning är att hellre göra ett vet-besök för mycket än ett för lite. Även om det visar sig vara något ofarligt, så slipper du oroa dig. Gozo skickar Krya på dig-hälsningar. Han ser ut som om han rodnar. Nu protesterar han och påstår att det bara är rödbetssaft på hans vita kinder. Men det var ju igår de fick rödbetor… ;-)
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Hoppas det löser sig för dig och Humla