Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2979 ggr
Tessilago1
0

Kal fläck på höger lår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi fick våra marsvinsungar (7 veckor nu) för 1,5 vecka sen och vårt ena marsvin har en kal fläck ovanför höger lår. När man känner på den runtom så känns det lite som sårskorpor som lossnar (de är vita). Vi fick tipset om att smörja med olivolja också men börjar nu fundera på om det kan vara nåt annat? Sen har vårt andra marsvin en kal fläck vid höger öga. Fläcken är nu inte längre vit utan har blivit mer svart (som om päls har börjat växa). Där har vi också smörjt. Jag hör att de kliar sig (tassen slår snabbt & hårt mot huset ) men det behöver ju inte klia sig på just de ställerna.. Vad tror ni? Jag har försökt ladda upp båda bilderna men det kanske inte går?

Tessilago1
0

Här är bild nr 2

[Aquelegia]
0

Så såg min Ringorm ut när jag upptäckte den. Kala fläckar med vita skorpor precis vid kanten av den kala fläcken. Att den är på bakdelen/vid huvudet tyder även det på Ringorm.

Tessilago1
0

Ok. Skall googla och se vad man kan göra åt Ringorm. Tack för svaret!

idipidi
2

Den första bilden med oljan går inte att säga något om, men den andra kan mycket väl vara Ringorm. Var kommer de ifrån?

[Aquelegia]
0

#3 Jag har Ringorm just nu så fråga på du🙂

Tessilago1
0

De kommer från en familj som föder upp marsvin. Har hittat ännu fler kala fläckar och misstänker också Ringorm. Aquelega: har du åkt till veterinären med dina?

Tessilago1
0

Bild på baken.

idipidi
2

Viktogt att du kontaktar uppfödarn så att de också behandlar sina djur och imte sprider det till fler.

[Aquelegia]
0

Ja, man måste åka till veterinär, annars får man inte medicinen. Det behövs inte att ta ett skrapprov om det syns i flåurescens i blått ljus. Det gjorde det på min. Var bara ett marsvin som hade fått kala flcäkar men de andra måste också medicineras.

Skogstrollets
0

Vart bor du i landet? Finns det någon marsvins kunnig veterinär i närheten? Ringorm är ju som tur är tuffare för matte/husse med all sanering mm än vad det är för pälsklingarna. Lycka till med dina bebbar =)

Tessilago1
0

Vi har tid hos veterinären på tisdag. De trodde skabb.

PiggieVille
0

Den bilden med ögat gissar även jag på är Ringorm. Den andra vet jag inte. Svårt att se när det är oljigt.

[Aquelegia]
1

#11 Skabb kliar sig marsvinen, de har även rodnader och småsår. Har haft skabb och det ser exakt ut som min Ringorm. Min veterinär tog ett bra tag att lirka med och många insmugna "kan det vara ringorm" innan hon testade med blått ljus. Tar man fel test betalar man onödiga pengar. Skabb tar man skrapprov och kollar i förstoring då det är parasiter man letar efter och de syns med blotta ögat.
Ringorm behöver man göra en odling. Det tog för mig 3 veckor. Under den tiden hade jag redan hunnit sanera och få bot på utbrottet. Så börja sanera NU men behandla INTE de kala fläckarn då de kan ge fel provsvar sen!!! Så rör ingenting förän du lämnat prover!