baktassar, 4 tår?!
what?! Som sagt, som några vet så tog jag ju hem 2 marsvins bäbisar hit för snart 4 veckor sedan. De går kanon bra! verkligen.. men nu upptäckte jag att..
På marsvinens baktassar, har dom ju 3 ''tår'' eller klor eller vad man kallar de eller hur? eller? de har iaf mina alltid haft. Men nu upptäckte jag på en av dom små faktiskt har 4 små ''klor'' på baktassen, (på en baktass)
vaa?? märkte detta nu.. å visade mamma, mamma petade bara lite på den, å hon märkte att den var helt lös o.O som att den finns där, men ändå inte gör någon nytta. jag har aldrig varit med om detta innan? är de vanligt att de blir något sånt fel när dom födds? de är la inte normalt? Ska försöka ta ett kort å lägga upp på sidan. Kommer bli svårt men ska försöka om någon är intresserad å vill se. :)
~
en del människor har också små extra lösa fingrar utan ben i när de föds, dessa opereras bort.
Hos marsvin har jag för mig att det kan bero på inavel men såklart också en "vanlig" missbildning.
Negeln under den fjärde klon, ser inte så fräsh ut! ser gul ut på kortet. ser inte så gult ut i verkligheten. så alla vet. nog bara ljuset som krånglar.
~
#1 ah okej jag förstår, Blev bara helt chockad när jag såg detta! :o var tvungen å ta upp mitt gamla marsvin å kolla om de är 3 st man ha ha eller inte.. haha.. blev så chockad haha ^^ Men de är inget farligt då?
Den är ju väldigt lös. är orolig att den ska gå av :o
~
Hehe häftig mutation :P
Var intressant att se den lilla tå-stumpen :) En extra klo att klippa ;D
Klor = nagel
Tå = tå/finger
skulle jag påstå i alla fall 😉
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#6 hahha ja, Jag klippte marsvinen första gången idag, så de var därför jag upptäckte detta.. dom är ju nu 8-9 veckor, så de var ju dags å klippa dom nu tyckte jag :) men vågar inte klippa just den nageln , tån är sååå lös! men vi får se hur de blir, klon kanske inte blir längre än så? de märker vi.. men de känns bara som den tån hänger på en liten liten tråd. :/ men vi får se om klon växer å om den behöver klippas i framtiden :)
~
Troligtvis sitter den bara fast i lite skinn. Tror denna åkomma kallas polydaktyli.
#8 Jo jag läste faktiskt de förut! att de finns marsvin som har fått så, men var osäker på om de var de, ^^
nä hade inte tänkt å avla på dom :) dom får vara singlar hela sitt liv ;)
~
Tvivlar på att det är ben i den tån utan att det bara är vävnad. Är du orolig så tycker jag du ska rådfråga veterinär :) I "värsta" fall så kan en operation ta bort den men jag tror inte den skapar problem mer än ett skönhetsfel :)
tror inte heller att den gör någon skada, men får la hålla koll på den, marsvinet är ju bara några veckor än så länge, så får hålla koll på hur den blir i framtiden :)
~
Tror inte att den kommer ha ont va det, det är väl ifall han fastnar någonstans o kan riva upp det. Men det går ju åka in och operera bort det om man är osäker. Men han kommer nog inte ha några bekymmer med den extra klon, Men håll lite koll på klon så det inte skenar iväg, men tänke han kommer inte slit den lika mycket som dom andra. ;)
Jag tyckte att uppfödaren till min cuy sa att om de fick såna extra tår så brukade dom knyta ett litet snöre om dom när dom är små så ramlar de av sen. Men han kommer ju förmodligen inte ha problem utav den. Har en liten tjej här som bara har sex tår och hon klarar sig galant så han kommer nog klara sig fint med en extra ^^,
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#13, hmm så de ströp blodcirkulationen tills tån dog? 😕
Ja typ. Alltså det är ju bara som en skinnbit i början så det finns inte så mycket till cirkulation :P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
http://hem.passagen.se/abico/fakta.htm här står det lite om extra tår om man skrollar ner lite :)
#13, #14 att strypa av med tråd görs iaf på människobebisar ibland.
#17 hmm det gillar jag inte :/ Nog för att det säkert inte gör ont men det är ju en jobbig känsla när man känner hur obehagligt det är när man som liten snyrrade snöre runt sitt finger (något jag vet många gjort men kanske inte just ni i tråden :P)
Jag kommer nog låta tån vara kvar å se vad som händer :) Kommer ju absolut ha koll på hur den ser ut, så inget konstigt händer, :) Blir de något värre kommer jag kolla upp med veterinär :)
~