Förbereder för marsvin!
Hejsan!
På onsdag ska jag hämta 2 marsvinsbebisar från ett omplaceringshem, jag längtar såå! Jag har det mesta förberett,
buren: Jag köpte en bokhylla på secondhand som jag la ner på rygg och klädde med vaxduk, och satt in gömställen och köpt vattenflaske hållare för 20:- på biltema och satt i en vattenflaska. Sen har jag köpt hö och en matskål för grönsaker. Jag längtar såå efter småttingarna! Jag har haft marsvin vid 2 tillfällen tidigare men aldrig köpt dem när dem är ungar. Så det ska bli super kul!
Har ni några fler saker man borde tänka på innan och när man har marsvinen? Tack på förhand
Min vardagsblogg: www.nattstad.se/isabelle12345
Min hamsterblogg:www.hamsterplace.devote.se
//Isabelle! :)
Försäkra dem är mitt råd samt att ha Critical Care hemma att ge om de blir sjuka och matvägrar.
Tack för svar! Jag ska till zooaffären någon dag så då kan jag ju köpa hem Critical Care. Och försäkring ska jag också ordna :)
Åh vad roligt! Perfekt att köpa bokhyllan på second hand också och komma undan billigt och bra 🙂 Jag kan inte komma på något mer än det redan nämnda sådär på rak arm. Om minnet behöver fräschas upp så läs artiklarna och trådarna här på MiF - om marsvinens första dagar i det nya hemmet, eventuell kraftfodergiva o.s.v.
Lycka till med marsvinen! 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tack så mycket för informationen! Det behövs verkligen :)

Jag är nyfiken på vad det är för flaskhållare du har köpt. Jag planerar att bygga en bur och hur flaskan ska monteras är ju ett problem.
#5: Jag tror hon menar en sådan man sätter på cykeln för att ha vattenflaskan i. Jag har själv en sådan i min hembyggda bur och det fungerar jättebra!!
Är det silvertejp du har fäst vaxduken med? Om så är fallet - tänk på att marsvin är nyfikna och gärna smakar på allt de kommer åt och silvertejp skulle inte alls vara så bra om de fick i sig! 😉
Du kan istället ex. spika fast vaxduken eller bara låta den ligga. I min bokhyllebur ligger vaxduken bara där och det funkar bra då spånet håller den på plats 🙂
Jag har använt dubbelhäftande tejp och fäst min vaxduk med på "baksidan… Funkade riktigt bra! Ganska tidskrävande och jobbigt dock…
Jag har fäst min vaxduk med silvertejp, marsvinen har inte rört tejpen.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#9 Härligt :D
Tack för alla svar! :)
Jag tänkte testa ett tag med silvertejp, och om inte det går så får jag lösa det på annat sätt :)
#11 Det låter bra det! 👍
spån/burunderlag kanske? eller det kanske du har hemma eller glömt skriva :P sen är det väll bara grönsaker du behöver ^^ sen om de fortfarande växer kan du ha någon typ av pellets om du vill eller det behövs. Det kan ju omplaceringshemmet säga vad dem är vana vid :)
Och till sist, GRATTIS! :) o så vill vi se bilder sen med ;)
#13 Japp spån glömde jag att nämna :P
Och tack så mycket!
I onsdags så hämtade vi marsvinen, är helt kär i dom!
Snövit och Lilo heter dom och är av rasen Self, dom är ju lite rädda fortfarande men det är ju ganska självklart. Men med lite träning så kommer dom nog få förtroende för mig hoppas jag :)
Bilder kommer senare! :)
vISA BILD PÅ DE O BUREN :)
vad hette omplaceringshemmet? Och Grattis!!😃
Bilder kommer snart! :D
#16 Varglyans Omplaceringshem i Dalarna, Tack!! :D
Buren :)
Lilo, Ras: Self, färg(?) Vikt:320 g. 9 veckor.
Sötnöt 😍
Snövit, Ras: Self, färg (?) Vikt: 325 g. 9 veckor.
Bebis ❤️
Tror du har en cream och en white, (någon kunnigare än jag kan rätta mig om jag har fel ;)) massa söta :) Älskar mönstret i buren med x)
Vilka sötnosar du fått hem till dig! 😍 Som #21 så ser de ut att vara cream och pe white. Har själv två creamisar här hemma, och färgen hör klart till mina favoiter, så fina! :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
gud så bra bur och söta marsvin
Tack så mycket för all hjälp osv! :) Grisarna har redan börjat vänja sig vid mig och gör Framsteg varje dag. Är så glad över dom!