Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 633 ggr
[sobel]1
0

Väldigt mager och äter knappt

Är hos en kusin till mig och hon upptäckte just att ett av hennes marsvin var väldigt mager (detta har tydligen gått väldigt fort), -då han inte var så mager för en vecka sedan.
Jag testade att mata honom med en morot men han verkar inte vilja äta, han ligger just nu i deras lilla ''hus'' medans det andra marsvinet äter på en morot.   Han ser så otroligt slö ut, min kusins pojkvän trodde att han kanske har cancer? Eller kan det vara så att han behöver någon sorts vätskeersättning?

Hon ska fixa tid hos en veterinär på måndag. Anledningen till varför jag undrar är att kanske någon här vet vad det kan vara för fel, och finns det någonting man kan göra framtill måndag då han inte ätit särskilt mycket (druckit vet jag inte).

Eulwen
0

Stödmata/tvångsmata. Vatten framför allt, sen fortimel, Critical Care, nyponsoppa - vilket ni snabbast får tag i. Äter han inte alls och har magrat så mycket är det inte säkert han klara sig till på måndag utan hjälp.

Arinah
0

Jag säger som Eulwen. Ett marsvin som beter sig så är mycket sjukt. Marsvin har snabb ämnesomsättning och får han inte i sig något så är han illa ute och kommer somna in. Och det är intensiv matning dygnet runt som gäller. Det finns Artiklar och trådar om stödmatning här på MiF att söka på.

[sobel]1
0

Jag hoppas verkligen att han klarar sig fram tills på måndag.. Han drack för ett tag sedan. Hur tvångsmatar man ett marsvin? -Har endast erfarenhet av hundar.. och räcker det med att mata med morötter och dylikt? Vet inte om hon har nyponsoppa hemma.. -Ska den vara ljummen/kall?