Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 2583 ggr
FlutterShy
0

(Akut) Tappar päls och är tunn

Min marsvins hona har börjat tappa päls och nu utan all denna päls märker jag att hon är väldigt tunn, hon är en vuxen Lunkarya men är lika liten som en teddy marsvins bebis.. Börjar nu bli ganska orolig. Ger dem grönsaker varje dag(oftast 1-2 grönsaks sorter som innehåller mycket c-vitamin och resten är mest för att det är gott), dock har de dem 2-3 senaste dagarna gått utan hö pga av att det tog slut men vi ska köpa nytt imorgon. Ger ingen marsvins pellets. Börjar bli rikitgt orolig! Hon är för övrigt en Lunkarya så pälsen på dem faller ganska lätt av men inte allt längst in, för nu är hon ju typ helt kal. Kan även säga att hennes bror dog mystiskt inte jätte gammal. Hon äter som vanligt (om som vanligt menar jag att hon kastar i sig maten som hon aldrig sett det förut). Hade nu tänkt att lägga in lite extra mjukt mys så hon inte fryser.
Vet någon vad som skulle kunnat hänt med min sötnos?

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Svarttusch
1

Men, vad har du gett dem istället för hö då? För det är absolut inte bra att gå utan hö. Marsvin behöver hålla igång magen dygnet runt. Jag vet inte om det påverkar hullet, men det är absolut inte bra att de går utan hö. Till och med om man ger gräs dygnet runt ska de ha hö då det är för fiberfattigt.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

FlutterShy
0

#1 Men det har ju bara gått 2-3 dagar? 🤔Kan det påverka dem så mycket på så kort tid? Jag har inte gett dem något i ersättning av hö för trodde inte det påverkade dem så mycket under så kort tid?

Har även kollat igenom deras avföring och underlag och hittar inga ohyror.

bohan85
1

Ja, det är mycket allvarligt att vara utan hö ens en kortare period. deras magar stannar av och det är livshotande.

bohan85
0

Jag tror ju inte att bristen på hö i 2-3 dagar har gett håravfall. Tänker på ohyror och äggstockscystor. Jag skulle ta henne till veterinär snarast!

Lunkamia
0

Har hon alltid varit så liten?

Hur mkt väger hon?

Lunkaryan tappar inte normalt någon päls utan endast vid näringspåverkan(brist på sådan) eller vid tumörer eller annan sjukdom.

När de diar sina ungar och mkt näring går till sina barn kan de tappa päls.

Svarttusch
1

Hö ska de aldrig vara utan. Får de inte höet kan det snabbt gå väldigt fel. Det är t. ex därför marsvin inte fastar inför operationer. Sen tror jag inte det påverkar pälsen eller hullet på 2-3 dagar, men i värsta fall kan något värre hända. Ätandet får inte stanna av.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

FlutterShy
0

#4 Vad exakt för ohyror syftar du på? Jag hittar inget i deras underlag och inte häller på någon av marsvinens pälsar/hud..

Har även kollat mage och runt samma sak där: det ser normalt ut.

#5 Ja.. alltså svårt att säga när hon hade allt fluff men det kanske är mycket möjligt att hon alltid vart så tunn. Hon väger 362g vilket är väll en ganska normal vikt?

När du säger brist på näring kan det vara höet? För mina får c-vitamin så gott som varje dag.

Hehe hon ser ut som en lite för behårad skinny…

Lundqviist
0

vänta lite?.. hur gammal är hon? är hon fullvuxen och endast väger 362g? .. 

och dom måste ha hö i buren hela hela tiden. viktigt.

~ 

FlutterShy
0

Hon är född tidigt i våras, så hon kanske inte är helt full vuxen?..

#8 Nähä? är det viktigt med hö hela tiden? Det visste jag ju inte eftersom inte femhundra andra personer påpekat det! Seriöst, när folk ska behöva leka viktig petter och upprepa saker om och om igen gör mig riktigt irriterad. Så snälla sluta.

Arinah
7

TS Jag förstår inte din tråd. Du beskriver ett ungt marsvin som väger alldeles för lite och tappar päls på ett onormalt sätt. Du skrattar åt att hon ser ut som en överbehårad skinny. Du blir irriterad över påpekande om att hö är viktigt. Du frågar vad som är fel med marsvinet. Med så allvarliga symtom förstår jag inte varför du inte kontaktat veterinär tidigare. Det finns flera anledningar till att tappa päls, de flesta är mindre bra. Som alternativ till hö föreslår jag gräs som fortfarande finns utomhus, Grövre strån blandat med mjuka. Jag påpekar samma som andra. Marsvin har mycket snabb ämnesomsättning, och behöver kunna tugga i sig hö hela tiden. Det är allvarligt att du tar så lätt på den frågan

Lundqviist
2

hmm. Jag skulle säga att 362g är alldeles för lite.. För att många uppfödare säljer marsvin som är endast är 5 veckor och 300 gram. Så för hennes ålder. För lite vad jag tycker? 

Mina marsvin som jag fick hem vägde alldeles för lite, Dom kom hit vid 5 veckors ålder. Den minsta vägde 140 gram. och den ''största'' vägde 181 gram.  och de var ALLDELES för lite. vad jag har läst & fick information om. Imorgon har jag haft dom i 3 veckor, alltså är dom 8 veckor gamla, och idag väger den minsta ungefär 220. och den ''största'' har äntligen fått sin vikt på 300 gram. 

och dom är fortfarande för små. och om din är i den åldern skulle jag säga att din är alldeles för underviktig. och hö är riktigt viktigt då. (tycker jag) Se till framöver att dom har tillgång till hö VARJE dag. HELA tiden. Ditt marsvin behöver all mat den får tillgång till. Om den äter dåligt får du hjälpa den äta. 

(ni som är enormt duktiga på marsvin, får gärna säga till om jag har fel här..) 

och av REN gissning, kan de inte vara så att hon tappar päls pga att den är så liten? eller? 

jag har ingen aning. Du får säkert ett bra svar av någon kunnig ang detta. :)

~ 

_Charlie
5

Om hon är född tidigt i våras antar jag att hon är omkring ett halvår nu. Då bör hennes vikt ligga på allt mellan 600-800 gram. Hon väger oerhört lite, inte under några omständigheter har hon en normal vikt. Jag gissar på att det ligger något annat än avsaknad av hö några dagar bakom hennes storlek och håravfall.

Det låter som att något står alldeles galet till tyvärr. :(

nightmares
4

Hö är ju nästan hela kosten, så jag hoppas verkligen att du visst ger någon ersättning (förslagsvis gräs). Det är bra att du ger grönsaker, men det är ju mest ett tillskott för vitaminerna ska inte vara deras huvudsakliga föda. Ger du något kraftfoder, och i så fall vad?

Vikten är väldigt låg, så något måste tyvärr vara fel. Antingen någon sjukdom, eller möjligen om hon får fel eller för lite mat.

Lunkamia
1

Har du kontaktat uppfödaren ?Där borde du kunna få tips och råd. En Lunkarya vid den åldern här hos mig väger ca 800 med normal kost. Fri tillgång till hö, c vitamin rika grönsaker varje dag. När dog kompisen och var den lika liten? Har den kompis nu?

fridaaocrazy
0

Normalvikt är väll mellan 800-1200gram om jag inte minns helt fel. 🙂 Mitt tunna marsvin väger 760 ungefär så din är nog inte helt fullvuxen som du säger, men jag vet faktiskt inte hur gamla dom är när man säger att de är fullvuxna..? 

Visst, hö är viktigt och tar det slut så får man ta vad man har, men mitt marsvin äter inte alls mycket hö och ändå är han inte död för det 😛 

Vill du få upp h*n i vikt så kan du ge havregrynsgröt, havregryn, solrosfrön, sockerfri müsli blandat med vanlig pellets förstås. 😃 Mna marsvin älskar havregrynsgröt 😍

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

_Charlie
3

#15 Nej marsvin är inte fullvuxna vid 6 månader. Det dröjer till runt ett år innan de når sin fulla storlek. Hö får inte ta slut, det funkar inte så. Visst kan det vara okej om det tar slut och de bara har lite nedtrampat i buren som de iaf kan tugga på medan man åker och köper nytt, men flera dagar är inte okej. Det är ett ansvar man måste ta som marsvinsägare. Att se till så att höet (eller gräset eller annat grovfoder) aldrig tar slut.

FlutterShy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte hur jag ska svara på era kommentarer eftersom jag känner mig ganska stöt, särskilt pga av en viss kommentar. Kunde ju inte ringt till veterinär sent på kvällen ändå. Hade tänkt ringa efter mamma kom hem idag men hon for till himmelen ett par minuter innan jag hann hem från skolan..

R.I.P Signe ❤️😭

fridaaocrazy
1

Åh så synd!! Vacker är hon i alla fall, och du ska veta att det är inte du som har orsakat detta, hon har antagligen varit dålig redan innan de få dagarna du inte haft möjlighet att ge henne hö. Ett marsvin dör inte bara för att man glömt ge hö några dagar, i så fall hade mitt marsvin varit dött för flera år sedan. :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Maelis
0

Åh, vad tråkigt att höra! Beklagar verkligen sorgen!

Linnet
2

Jättetråkigt, men jag skulle tro att hon var undernärd helt enkelt, ett växande marsvin behöver obegränsad tillgång till nån form av kraftfoder för att växa ordentligt, ex. pellets, havregryn, havre, kligröt. Dessutom bör man ju väga dom regelbundet. Brist på hö i 2-3 dagar har inte orsakat detta, utan skulle tippa på näringsbrist under en längre tid.

[Gladamarsvin]
0

gud så tråkigt att hon dog hon måste varit undernärd 🙂

FlutterShy
0

Gav dem kraft foder i början (slutade i somras) eftersom jag hade blivit rådd att det var för fett och gjorde dem överviktiga osv.. :'(