Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 2952 ggr
[bragd]
2

Hållnäs Bygdegård 22 September

Det är ju några veckor dit, men det skulle vara kul att få lära känna lite nytt folk som också ska dit och ställa ut. Då det är första gången som jag ställer ut mina marsvin så skulle det vara skönt om jag slapp känna mig ensam, utanför och nervös. Vilka marsvin ska ni ställa ut? Själv ska jag ställa ut två stycken i Petclass och namnet på dom är Snadi Vip som är van att visa upp sig och har två silverkort sen tidigare. Och det skulle var kul om han fick sin tredje och fick bli GuldPet då han just den dan blir 1 år. Sen har vi lilla bragd som också ställs ut i Petclass för första gången så han lär ju vara lika nervös som matte sin just den dan 🙂

Skogstrollets
5

Välkommen säger jag som är kommisarie för just den utställningen 🙂.

Alltid jätte roligt med nya utställare men jag förstår att det är lite pirrigt, det tyckte jag med första gången (och tycker fortfarande). Jag är den som kommer hälsa välkommen så så vet du vem jag är så kom gärna och knacka mig på axeln.

Jag kommer att ställa en hel hög i Pet jag med, eller rättare sagt min dotter ställer denna gång då jag håller på med en massa annat under dagen.

[bragd]
1

Tack så mycket. Nu kan jag känna mig lugnare 👍Då vet jag vem jag ska knacka på axeln om det är något 🙂

[bragd]
0

Nu börjar jag bli lite nervös. Vad ska jag tänka på förutom att ha med sig rena och charmiga marsvins killar och mat till dom. Vad mer ska jag ha med mig och hur går en utställning till. Gösses vad många frågor det blev. Är man en nybörjare så är man 👍

Skogstrollets
0

http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=136&Itemid=81

Här finns det jätte bra info att läsa. Pengar till fika/lunch eller eget fika kan vara bra att ta med sig, nått att läsa kanske kan bli lång väntan ibland men oftast försvinner den tiden i samtal 🙂

godisgrisen
0

Jag ska dit! Jag ska ställa en nonself chocolate magpie i ras och några i pet vet inte riktigt hur många än men… två eller tre kanske.

Förhoppningsvis ska jag även döma petclass det beror på hur många anmälningar det blir. Så anmäl er till pet, snälla.😉

TS det är jättekul med nya utställare och vill du ha hjälp med något så får du det.

[bragd]
0

# 5 Jag kan lugna dig för jag har anmält 2 stycken killar till Petclass. Önskar att jag kunde ställa ut alla 4 i Petclass men den ena har fått Fatty Eye på båda ögonen och den andra klor som pekar inåt och det har han alltid haft och sånt får man ju avdrag på. Så dom får stanna hemma 😕Jag måste fråga en sak och det är vem är TS egentligen 🤔

Skogstrollets
0

TS=Trådstartaren, i detta fall du Bragd 🙂

[erikam]
0

TS är du Bragd, TS=trådstartare 👍

(ups, för seg på att skriva igen… ;) Dubbelt upp ännu en gång för min del hihi)

[bragd]
1

Jaha nu fattar jag bättre 👍 Har sett många trådar där det står TS. Tack för hjälpen 🙂

imoon
4

Jag ska dit, är det tänkt.🙂

Tror att vi (jag/mamma) kommer att ställa:
Caspian - Pet
Luna Lovegood - Pet
Katowice - Pet och ras (nonself)
Isabella - Pet och ras (eng. crested)
Arabica - Ras och grupp (abessinier)
Perla - Ras och grupp (abessinier)
Får se om abytjejerna ställs i pet också, kanske…

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

godisgrisen
1

Nu har jag anmält!

Chokladfabrikens Leia, nonself chocolate magpie i ras

Chokladfabrikens Kida, nonself black magpie i pet

Sch Chokladfabrikens Pansy Parkinson, nonself black magpie i pet

GP Botti, nonself orangeagouti i pet

Eulwen
1

Jag ska dit. Ska ställa mina första egenuppfödda djur i ras, Boo (black harlequin) och Cornelia (black magpie). Sen funderar jag på att ta med några till men velar lite mellan vilka. :-)

wingren
0

Får man fråga vart Hållnäs ligger? ^^

Thezz.
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Också första gångs utställare =D

Med dessa två ❤️

// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] Glad

Thezz.
0

Finns det nån jag kan beställa utställningsbrickor eller vad det kallas av? Typ en Lavendelfärgad och en Limefärgad? =) Och köpa där?

// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] Glad

[bragd]
1

Bra tänk där Thezz 👍 Det undrar jag också om man kan köpa det som passar mina killar som är Pe White(Snadi) & black/golden/White(Bragd). Du menar säkert utställnings platta eller vad det nu heter 🙂Så söta marsvin du har Thezz. Här kommer en bild på charmiga Snadi med röda ögon och med Puss mun som kan charma varenda en så att dom blir knäsvaga 😉Nu får gärna komma fram och gratta Snadi då han blir 1 år exakt samma dag som utställningen är 🙂

#13 Hällnäs ligger i Tierp om jag inte har fel

[bragd]
0

Så har vi lilla bragd som ställs ut för första gången.

Thezz.
0

Görgulligt marsvin du har ❤️

Båda två särskilt Snadi, MIn abiflicka är det också första gången för fast Buffselfen har också två cert som din som har två silverkort 😃

Svarttusch
1

Jag har ett tips på utställningsplatta om man har nära till Ikea: 

* Magasin skärbräda (2 för 39 kr)

* knoppar till köksskåp (finns färgade för 9 kr för 6 st)

Ev en Borris dörrmatta som man fäster på plattan för att handduken inte ska glida omkring. 

Borra håll i skärbrädan för "benen", skruva i den, fäst ev matta om du vill ha det. Färdigt :D (Det är inte min idé från början utan fick tipset via FB).

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Arinah
0

Om man inte har någon utställningsplatta går det bra med en hopvikt handduk. Att de skall stå på något fyller flera funktioner, men måste inte vara just en platta. När man kommer första gången kan man köra med handduk och titta på andras lösningar och sedan göra en egen. #19 tips är jättebra.

Thezz.
0

Så ingen som kan göra två plattor mot en betalning? (A)

Thezz.
0

Vad menas med att utställningen är burlös? Har lixom två med mig, varav en bits, och min far är nog inte så glad att hålla i den sprattliga som bits?

imoon
0

#22 Att det inte finns några utställningsburar, marsvinen ska alltså förvaras i egna transportburar. 🙂
På en del stora utställningar tillhandahåller föreningen särskilda utställningsburar som marsvinen vistas i under utställningen.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Thezz.
0

Vilken tid börjar och slutar det?

Och när får man veta resultaten osv?

Thezz.
0

Och vad skriver man i meddelandet när man betalar så de vet att det är jag?

amandabrandberg
0

Vart är de? :)

godisgrisen
2

#24 Ungefär en vecka innan utställningen får du ett bekräftelse mail. Där får du vägbeskrrivning, tider på incheck, klassindelningar och domarförteckning (vem som ska döma vad). Om du ändå undrar något kan du ringa kommisarien och fråga eller fråga här.

Incheck brukar börja vi 08.30-09.30 vet inte när denna gång. Utställnigarna håller sen på tills det är klart 16.00- 18.00 vanligast. Så, det är en heldag.

Om man är snabb och domaren skriver så man ser får man utstälölningspoängen direkt. Annars finns bedömningssedlarna att hämta i sekritariatet så snart resultatet är inskrivet. Har det gått lite halvdåligt eller dåligt får man resultatet då. Har det gått bra så kommer man till final och då får man resultatet när finalplaceringarna ropas upp. Alla finalerna går sist på dagen.

[bragd]
1

#25 Jag skrev mitt för och efternamn och mitt  medlemsnummer.

Eulwen
2

Sådär, anmälan och betalning gjord, i sista minuten i vanlig ordning! Förutom Boo och Cornelia följer även Albin (nonself black himalaya) med. Hoppas på ett cert till på honom men ser INTE fram emot trimning och bad… Han ser ut som en Yeti i pälsen och avskyr allt "fuss"… 🤓

Alla tre ställs i ras, bestämde mig för att inte ställa någon i pet utan fokusera på det jag prioriterar främst just nu för att göra det lite enkelt för mig. Min mamma följer med som reservhandler eftersom jag har dotter på (då) 4v med mig och kan behöva ett par extrahänder. Bara det är spännande, hon har nog aldrig petat på ett marsvin frivilligt tror jag! 😃

Skogstrollets
0

Som andra har skrivit, skriv erat namn och medlemsnummer vid betalning. Är det första utställningen skriv dit erat namn 🙂

Twili
0

Nu är det inte långt kvar egentligen :-) 

Vi på lilla Eclipse kommer vara där, det är jag Camilla och min sambo Joris. Vi kommer med 3 djur, en i pet och två i ras. Ni kan känna igen oss på vår personliga transportbur. Vi föder upp nonself Magpie & Harlelquin :-)

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

[bragd]
0

Nu börjar jag bli lite eller mycket nervös om man säger så😮Det gäller att ladda magen med Proviva så att den håller sig lugn. Just nu vet jag inte vad som är värst. Att gå till tandläkaren eller att ställa ut sina marsvins killar i Petclass för första gången 😕

Twili
3

Det är alltid pirrigt inför utställning här, men det är ju så roligt! Lite nervöst är det alltid men det är ju lite spännande också. Såklart tandläkaren är värst! 🌺

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

godisgrisen
2

Men hur gick det för er nu då? 😉

Tänkte skryta lite. GP Botti vann och Bis PET 1!😃93p 1/3 och silverkort. Stolt!

Så var jag helt dum i huvudet och anmälde Sch Chokladfabrikens Pansy i samma klass. Det är klart hon blev utan silverkort då när hon ställdes mot Botti 92p 2/3 men hon blev utan bling-bling. Nästa utställning har Pansy fyllt tre år och då kommer inte mina fina stjärnor att stå mot varandra mer, då hoppas jag hon blir Guldpet… men sånt vet man ju aldrig hur det blir med. ;-)

Chokladfabrikens Kida 2/8 silverkort (minns inte poängen men 90p tror jag).

Chokladfabrikens Leia ställdes i ras och fick 87p såinget cert där men hon har ett sen tidigare och det är bara att komma igen. hon är fin.

emmaaslund
0

#34 Häärligt, grattis till finfina resultat! 😃

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Arinah
1

Det gick sådär för våra tre tjejer vi ställde i PET. Ganska bra omdömen och ok poäng. Inga silverkort Jag gjorde misstaget att tvätta marsvinen med galltvål, och pälsen blev lite märklig. Hade fått tips om att det gör vit päls riktigt ren. Och det blev den. Nästa gång använder jag galltvål några dagar innan på smutsigt marsvin. Och hundschampo när det är dags.

Men det viktiga var inte placeringarna, även om det är roligt med rosetter och att gå till final. Det viktiga är att det är så kul att träffa andra marsvinsfantaster som delar samma intresse som en själv.

Jag hade en toppendag, lärde mig nya saker kring marsvin och träffade en bunt trevliga människor. 😃

Grattis till alla fina resultat!!!

Passar på att välkomna alla som kan till utställningen i Kallhäll 2/11 där jag är kommissarie. Ny tråd om den när det närmar sig.

Skogstrollets
1

Sex av åtta djur fick bling bling. Sonen överlycklig över sin rosett som hans marsvin fick när han blev Bis pet 6. Lika glad var barnen över andra och tredje plats i gurkätartävlingen. Gladast är jag över den trevliga dagen och att få träffa alla härliga människor nya som gamla. Ser fram mot Kallhäll 😃

Eulwen
2

Inget bling och rätt låga poäng i rasklass men fick mitt första egenuppfödda marsvin godkänt och det var roligt! :-) Tyvärr hade jag bara henne med mig, Boo och Albin fick jag stryka av olika anledningar. Nu tar jag sikte på Kallhäll!