Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 534 ggr
[JollyJustin]
0

Skita glad + Extra hjälp

Jag är skit glad! Jag komre få 2 grisar om 2 veckor :)

Jag kan endel, men är det något extra jag borde veta?

T.ex. Något om maten,motionering, energi eller något sånt?

Tacksam för svar :)

[JollyJustin]
0

Vad betyder stamtalva? Är det är tavla där de skriver ner att djuret finns?

emmaaslund
0

Vad roligt! 🙂
Oj, det är väldigt svårt att ge några generella råd utan att veta vad det rör sig om, vad du redan vet o.s.v. Om du har någon specifik fråga är det kanske lättare att svara på. 

En stamtavla är ett dokument där marsvinens namn + härstamning finns (d.v.s släktträd).

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[Aquelegia]
0

Att det är okej att ledsna ibland. Man behöver inte känna sig som en dålig matte om man en dag inte orkar gosa med djuren.

[JollyJustin]
0

Tack iaf ;) #2

Ifall jag va ledsen skulle jag goas med marsviner ;) Men bra att man inte måste exakt varje dag ifall man är upptagen just då..

Frågor:

Är de sant att de kan bli förlamade ifall de inte får grönsaker varje dag?

Måste de ha stamtavla?

Klarar de av högtljud?

Varför gömmer sig alltid vissa marsvin sig?

Är det okej med gallerbur?

Kan de bo med kanin som små?

[rumelle]
0

Ja, de kan få förlamning i bakbenen om de inte får i sig tillräckligt med c-vitamin. Dagliga c-vitaminrika grönsaker är det allra bästa för att undvika detta.

De måste inte ha stamtavla om du bara har tänkt ha dem som keldjur. Vid avel och utställning kan det vara fördelaktigt med en stamtavla.

De flesta marsvin är inte så förtjusta i höga ljud.

Marsvin är bytesdjur så det är normalt för dem att springa och gömma sig om de ser att en stor människa kommer in i rummet. Även om de är tama annars när man har dem uppe så springer de ofta gärna iväg när man försöker lyfta upp dem.

De bör inte bo samman med kaniner. Dels för att kaniner har kraftiga bakben och gärna sprätter till ibland och kan då skada marsvinen. Kaniner kan även bära på en bakterie (eller är det virus?) som de själva inte blir sjuka av men som kan vara allvarligt för marsvin.

Fridaaaa
0

1. Ja om de inte får i sig tillräckligt med c-vitamin (redan informerat i pmet när vi pratade 😉). Ja det är sant.

2. Nej det måste dem inte ha men man vet mer vad som ligger bakom, jag har 3 marsvin med stamtavla, 3 utan (den ena utan, vet jag pappans dock).

3. Ja till viss gräns. Man ska ju inte ha höga ljud jämt runt dem.

4.  Marsvin är flyktdjur, naturligt för dem om det är något som skrämmer dem eller de ogillar. Och vissa marsvin är mer blyga och försiktiga än andra.

5. Ja självklart är det OK. Är som med alla burar: Stor bur är viktigt.

6. Nej inte lämpligt. Kaninen kan råka skada marsvinen, de äter inte helt samma kost, och mycket annat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.