Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 644 ggr
[Aquelegia]
1

Att flytta med marsvin

Mina herrar är ett envist litet gäng.
Jag har försökt att sälja de en gång för jag ville ha kvar honorna men de var så ilskna hos de nya ägarna så jag fick tillbaka de efter bara 2 veckor. Fromma som lamm vart de direkt när de kom innanför tröskeln.
Så det blev att det var hanarna var kvar, inte mig emot men nu skall vi ju flytta och jag funderar på hur jag bäst skall gå tillväga under flytten. Jag vill under inga som helst omständigheter göra de stressade/upprörda och behöver därför tips hur jag skall göra övergången så "omärkbar" för de som möjligt.

Hade med de hos mor en gång en sommar. De bråkade konstant och tjaffsade. Rikligt otrevligt att höra och de fick sig några rejäla tjuvnyp så det vill jag inte skall hända igen.

Skall jag flytta grisarna först av allt eller vänta tills allt är på plats i nya lägenheten och kanske "Luktar" mer som hemma från möblerna som redan står.
Kanske flytta de i sin bur så de inte ens behöver komma ifrån sin trygghet?

emmaaslund
0

Det låter smidigt som du beskriver, att kanske ta marsvinen sist. Så slipper det allt oljud när man flyttar in stora möbler och släpar runt i nya boendet. Jag flyttade med mina marsvin i början på sommaren och eftersom det bara blev ett lass så följde marsvinen med i samma veva. De fick under tiden jag lassade ut möblerna i flyttbilen sitta i transportburar och när vi sedan kom fram och jag hade placerat deras burar på rätt plats, hoppa ner i dem. Det blir ju en annan miljö hur man än vänder och vrider på det, men som du säger kan det vara smart att planera lite så att det blir så mycket "hemma" som möjligt. Speciellt om man har lite fundersamma marsvin som dina killar :) Lycka till!

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[Aquelegia]
0

#1 Frågan är bara när jag flyttar de om jag ens skall ha de i en liten transportbur, utan kvar i buren kanske med en filt över?
Det kommer vara i november/december. Har de en filt över kommer de hålla sig varma och dessutom inte ens kunna se att de blir flyttade ;)
Får mäta om buren går att bära vågrät i trappuppgången.

Svarttusch
0

Jag skulle nog ha dem i en transport ändå. Men kanske ta spånet från buren till transporten så det känns "hemma" och kanske inte tömma buren helt så den också luktar lite hemma. Hur långt är det att åka?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Aquelegia]
0

#3 Andra sidan stan så kanske bara tar en 10-15minuter eller så kanske jag kan ha de under jackan? Då känner de lukten av mig, är varm och gosiga och jag kan klappa på de om de blir oroliga. Verkar överbeskyddande kanske men tja jag vill gärna att alla skall trivas i nya lägenheten🙂