Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4223 ggr
Frida B
0

Akut! Små hoppande flugor?

Jag börjar bli riktigt orolig här. Jag har hittat 6-10 st små (bananflugestorlek) flugliknande insekter i ett av hörnen i marsvinsburen. Saken är den att dessa hoppar, och verkar inte kunna flyga. Vi trodde först att det var loppor, tills vi såg dom tvätta sina fullt utvecklade vingar… De kröp även för det mesta.

Detta kan väl inte vara loppor? Eller? Är det kanske bara vanliga bananflugor som är kvar efter rötmånaden som funnits i spånet? Jag vet att getingar tappar flygförmågan efter en säsong, är det samma med bananflugor? Det ser nämligen exakt ut som en.

Kan tillägga att jag  har kollat igenom båda marsvinens päls och inga röda utslag, prickar eller håravfall. Har haft koll på de och de kliar sig inte mer än normalt.

Har även en hamster som det varit lite problem med, då jag befarade att hon hade skabb. Men det visade sig att hon bara hade skadat sig på något sätt, då det har läkt nu. Och jag har blåst i pälsen och inga röda märken eller prickar, inga kala fläckar eller vita/svarta/röda prickar i pälsen har hon.

Har tyvärr ingen bild på flugorna.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

nightmares
0

Det finns ingen marsvinsohyra som skulle passa in på den där beskrivningen. Om de ser ut som flugor, så är de nog flugor. Nu är jag ingen flugexpert, men tror att diverse småflugor brukar kunna hoppa/krypa snarare än att flyga, så jag skulle inte oroa mig över det. Se till att hålla buren ren och torr bara, så dör de.

Frida B
0

Okej, tack. Nu känner jag mig lite lugnare. Har dammsugit hela rummet och städat ur buren som vanligt, så nu är inga kvar där iaf.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)