Nån som föder upp satin ?
Hejsan jag skulle vilja komma i kontakt med någon som avlar på Satin i färgen Golden Augoti som jag vill köpa utav en hona helst nån som kan tipsa mig om folk ? Med eller utan stamtavla Mvh Ida
Jag tror inte många avlar på satiner längre, med tanke på att satiner får satinsjukan.
Jag tycker personligen det är fel att avla fram satiner medvetet, just pga sjukdomen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Väldigt få om ens någon som fortfarande avlar fram satiner. Det kommer att bli förbud mot att registrera satin marsvin och att ställa i ras klass.
Bland SMFs uppfödare finns det ingen som föder upp satiner längre. Det är ju inte en sund ras. De får förr eller senare satinsjukan som kalkar ur skelettet och är oerhört smärtsam. Vid årsskiftet plockas satinerna helt bort från standarden, inga satiner får längre registreras eller ställas ut då. Redan nu sen några år är rasen hårt begränsad i SMFs regler därför och troligen även på grund av nya fakta föds inga satiner längre upp iniom föreningen.
Samtidigt är satin ett recesivt anlag och fortfarande kan satiner dyka upp i kullar där man inte förväntat sig det. Möjligen kan du få tag på en sådan "olycka".
Satinsjukan är en grym sjukdom. Vår vackra Sessan gick bort pga den. Sessan var en satin-abbessinier, läckra färger och läcker glans i pälsen. Sen blev hon stelare, blev liksom mindre och gick bort på kort tid. Hon verkade inte ha ont, men så här i efterhand tänker jag att hon borde fått somna in tidigare
Andra satinmarsvin kan få väldigt ont. Du kan söka här på MiF och få mer info om sjukdomen. Fortfarande föds det satinmarsvin då de finns anlag i vissa linjer. De flesta uppfödare jag känner till har kvar dem själva och avlivar dem när de börjar få symtom. Alternativt letar ett hem där det finns någon marsvinskunnig som vet att lindra de besvär marsvinet får. Och som förstår när det är dags för marsvinet att få somna in.
Det är inte bara SMF som har begränsingar för satin. Enligt Sveriges djurskyddslag får man inte avla på djur som har, eller riskerar att nedärva, skadliga anlag så det är därför förbjudet enligt lag att avla på både satiner och satinbärare.
Ingen som vet vad satin är för något sätter en satin i avel men tyvärr så finns det fortfarande folk som avlar på kända bärare 
Jaha vad synd jag hade en hona som blev champion med fina avels linjer å saknar henne oerhört fast jag vet det var många årsen som hon somna in så det var df jag tänkte att jag ville hitta en ny likadan donna :/ minns hon kom ifrån en uppfödare som kallades Taran-gai nånting men måånga årsen och hon blev hela 7 år :/ men då får jag leta vidare efter en annan lite gris vill så gärna hitta en ny iaf :) Tack för svaren !
För nyfikenhetens skull tittade jag på upptagna uppfödarnamn på SMFs hemsida. Jag kunde inte hitta det namnet eller något liknande. Men kolla gärna själv om något av namnen stämmer överens med det du kommer ihåg.
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=149&Itemid=94&order=namn
Men detta var 96-97 som jag skaffade henne från dom tror hon hette Jessica och var från fleninge utanför hbg :) Men vet ni nån som föder upp nonself solid Golden augotis då ? Dom e snar lika satinerna eller är det samma ?? D var så många årsen jag höll på med marsvin :)
Titta på Amiras och Narnias.De föder upp solider.De är minst lika fina som satinerna och dessutom jättefriska :).Inte kanske just goldenagouti.
Menade du inte Mah Jong´s.(ursäkta stavningen)
Visst har det funnits en uppfödning Taran-Gai som hade satiner! Möjligt att de inte var reggade dock? Mah-Jong var hursomhelst senare.
Titta efter nonself goldenagouti istället, eller nonself agouti/solidagouti överhuvudtaget.
Jo dom har funnits reggade dom födde upp en del mitten på 90-talet Jo jag har tingat en Golden Augoti från Narnias som jag får hämta hem den 14 okt ;) så måste bara hitta en prinsessa till till den honan :) Har redan idag varit iväg och fixat alla sakerna till utställnings plattan dock inget tyg ännu men håller på fixa ska verkligen bli kul att komma igång med svin igen :D
#12; Vilken sötnos! Blev lite full i fniss så här i slutet på arbetsdagen när jag såg att det satt en fluga och gömde sig på hennes huvud 😃
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

#12 e de bara ja eller ser de där marsvinet svart ut? :P
#14 Solidagouti! Teckningen kommer med tiden.
Ja jag såg D sen en fluga på huvudet :D nån som vet när Golden färgen kommer fram ? Angelika säger att hon e Golden så får hoppas att hon e D då :) hon har ännu inte fått ett namn :p
Då jag ville lära mig om satiner och satinsjukan letade jag upp detta: http://www.luneas.se/SatinDisease_svensk.pdf
Intressant och nyttigt att veta, men väldigt hemskt för marsvinen! Jag hoppas innerligt att aveln på dem slutar!
Din länk funkar inte :/
#18 Skyller på skolans internet! Inte ens skolans egna hemsida funkar på det.. Ser dock detta som en viktig länk så jag skickar den när jag kommer hem och hoppas att den funkar bättre då 🙂