Veterinärbesök
När jag kom hem idag hängde inte Hills Creamba mot burkanten som de andra marsvinen. Hon var stel i bäckenet, hoppade som en kanin och hade jätteont när jag undersökte henne.
Fick komma direkt när jag ringde Åkersberga smådjursklinik. Där finns numer en veterinär med speciellt intresse för bla marsvin, och hon hade möjlighet att ta sig an Creamba.
Efter diverse undersökningar konstaterades urinvägsinfektion, men inga stenar syntes (skönt) I värsta fall har urinvägsinfektionen stigit upp mot njurarna och då är det dålig prognos. 😕
Creamba fick "dropp", Metacam, Primperan och B-vitaminer. Med hem fick vi Bactrim, Primperan och recept på Metacam. Vi skall även ge extra C-vitamin.
Nu gäller det att hon äter och att magen kommer igång ordentligt. Röntgen visade bla att magen inte arbetat som den borde.
Fråga inte vad det kostade. Creamba är oförsäkrad och allt gjordes med jourtillägg. Men det fanns inget alternativ förutom avlivning. När ett marsvin visar så tydligt att det har ont, då har ett marsvin väldigt ont.
Hjälp till och håll tummarna att allt går bra.
Håller tummar och tassar!
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Håller för tummarna. Igår fick jag avliva min gris efter ha kämpat med honom efter många besök till veterinären samt medicin.
Det går om man vill och när djuret har fortfarande har ett chans. Styrkekram för dig och din gris och kram för att du gör något åt din gris <3
Hoppas din marsvin blir frisk :)
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3
Håller alla tummar, hoppas hon blir bra snart igen.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Söta Creamba. Krya på dig. ❤️
jag tycker att de låter som satinsjukan eftersom hon är stel och hoppar som en kanin vilket inte marsvin ska göra=(
har hon satin i stamen?, kan hon va satin eller bärare av anlaget tvyärr.
tyvärr när satiner får dom första symtomen går de ganska fort utför och dom dör en smärtsam död.
Nu jag att så inte är fallet och Hoppas hon blir bättre snart
Tog upp satinfrågan med veterinären som var ganska övertygad om att det inte var det. På röntgen sågs förtjockade väggar i urinblåsan, att aktiviteten i magen avstannat, blod och bakterier på urinstickan. Urinvägsinfektioner kan i värsta fall ge dessa symtom enligt henne. Creamba hade inte visat några tydliga symtom på urinvägsinfektion. Hon har inte varit kissig på magen, eller luktat eller pipit när hon kissar. (Då hade jag behandlat henne själv.) Enligt veterinären kan det ibland gå så här snabbt.
Jag har god kännedom om satinsjukan. Har haft ett satinmarsvin som gick bort av den anledningen. Creamba har mest nonself, skinny och lakeland i stammen och ingen satin så långt det syns på stamtavlan.
Tyvärr mår Creamba inte helt bra, och har fortfarande svårt att gå. Men hon är ordentligt smärtlindrad och har inte ont.😕
#6 Krya på dig hälsningar🌺 till Creamba från våra marsvinskillar Gozo och Dumle. Våra busiga pälsbollars lika busiga husse och jag håller tummarna för att det inte är något riktigt allvarligt.
Hon är i goda händer, lilla Creamba. Skönt att höra att hon inte har ont nu.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Fina Creamba 🌺 Håller tummarna!
Håller tummarna för er lilla stumpan då :)
Det där lät inte något vidare :/ Skickar en tanke och hoppas att det vänder.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white