Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 868 ggr
AnnaW
0

Spruta parfym på marsvinen?

Hej. Jag har en fråga som jag hoppas nån av er kan hjälpa mig med :O) Det är så att vi har två st honor på snart 2 år som är systrar för övrigt. Vi har nu skaffat oss en liten hona till som bara är 6 veckor gammal. Vi har hört att man ska spreja parfym på nosarna på allihopa och på deras bakdelar och rengöra buren ordenltigt och spreja parfym även i den för att de ska vänja sig vid och aacceptera varandra. Vi tyckte at tdet lät lite grymt att spraya parfym i nosen :O( Så vi undrar om det finns några andra metoder eller om man verkligen måste göra på det viset för att de ska trivas med varandra? Än så länge har vi den lille i en annan bur i samma rum, då hon fortfarande är chockad över att vara här.  Vi hade tänkt som så att hon får vänja sig först vid oss innan vi presenterar dem för varandra. Är detta klokt eller ska man göra på nåt annat vis? Det blev en lång fråga, ledsen Skrattande Hoppas ni orkar läsa den

Sandra-B
0

Jag har aldrig gjort så när det gäller honor däremot på en del hanar (dock bara bak på fettkörteln samt lite i buren).

Tror man ska akta sig för att göra det på nosen, det låter inte bra.

Jag tycker absolut att ni ska sätta in den nya till de andra omedelbart. Den nya kan bli jätteledsen över att vara själv och tex sluta äta.

Som sagt så har jag aldrig haft problem med honor (brukar bara sätta in dem i buren där de ska vara) men för att minimera risken kan man släppa dem på en neutral yta först tex köksgolvet så att de får bekanta sig med varanra, sen kan du sätta in den i en nystädad bur.

Lycka till!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

shintaida
0

Tvätta/bada dom alla ordentligt med schampo i stället och tvätta buren!!

Det andra låter grymt…det säger jag med tanke på att jag själv är allergisk mot stark parfym!!

// Shintaida

AnnaW
0

Tack så jätte mycket för eran hjälp. Har precis fått ett meddelande av en här på forumet oxå som också varnade för denna metod. Är väldigt glad över att  få reda på att det inte ska gå till så. Hade aldrig klarat av att testa metoden ändå. Det verkar alldeles för grymt mot mina bebisar. Vi ska fixa på en gång så att vår lilla Lotus får bekanta sig med dem. Kan man ta vilket schampoo som helst eller ska vi köpa nåt särskilt?

AnnaW
0

Har nu låtit dem bekanta sig i lägenheten utan att bada dem som en här rekomenderade mig via mejl och det gick bra. Den dominante av de två systrarna visade på en gång vad som gällde och det är mer den andre som håller på och försöker bestämma lite över vår lilla. Men det verkar gå bra och lilla Lotus var så nyfiken och pratglad och testade allt som fanns att testa här i rummet Glad Nu är de allihopa i den nytvättade buren och verkar ha det fint. Glad Hoppas att det inte blir nåt bråk. Tack för hjälpen igen

Sandra-B
0

Vill tillägga att parfymen användes som en sista utväg när jag ingenting annat jag provat hjälpt.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FeliciaS
0

#0 Har aldrig hört något liknande som att spraya parfym på sina marsvin! Och att göra det i nosen är ju djurplågeri! Men bada de ordentligt i schampoo, skura alla saker som finns i buren ordentligt, låt de sedan träffas på en plats där ingen av de har varit förut. Badar man de försvinner lukten, och det ska man egentligen göra det första man gör utan att de har träffats.

#4 Okej, tur att det gick bra då.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Vad bra att det gick så bra även fast du inte badade dom. Jag säger som dom andra iallafall att om man vill underlätta ihopsättningen så bada dom med schampo tex babysschampo eller smådjursschampoo, att spruta parfym på dom låter inte snällt och jag tror nog att dom skulle få det lite jobbigt att andas då. Men vilken tur att du inte testa parfymmetoden iallafall :)

shintaida
0

Vi badar våra i Head & Shoulders…sen använder jag samma märke till balsam till min Trasa så han blir mjuuuk och goooo…. Tar bara lite av varje…MEN jag tvättar INTE huvudet/öronen på dom!!

// Shintaida

dreamiz
0

Jag har faktiskt inte badat mina när jag satt ihop dom. Men kanske har jag haft ren tur att det funkat bra. Om jag däremot förväntar mig att det kan bli problem att sätta ihop djuren då badar jag dom förstås.

Kul att det gick bra när du satte ihop dina!

AnnaW
0

Jag är lite orolig dock nu för idag har de puttat bort henne från maten flera ggr. Jag vet inte hur vanligt det är? Jag hoppas det tillhör processen med rangordningen och att de låter henne äta ifred sen. Nån som vet? Vi tog iaf upp henne idag och gav henne sina grönsaker för hon har inte en chans annars för mina äldre Wilma och Donna är nog snabbast i världen på att äta upp sin mat. Värsta tävlingen håller de. Lotus är så himla liten med och jag är så rädd att hon ska få för lite så att hon inte växer ordentligt. Är jag orolig i onödan eller tror ni det löser sig?

paronskrutten
0

Ha en till matskål så går det nog bra:)

Helena

AnnaW
0

Vi har tre matskålar.