Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1337 ggr
norton&norpan
2

Hjälp, tappar päls!

Hej.

Min dotter har fått sina första husdjur. Två hanar på 9veckor. Vi köpte dessa för ett par/tre veckor sedan och nu har den ena börjat tappa päls under ena ögat.

Jag har tittat i pälsen och kan inte se någon Ohyra. Jag har ingen tidigare erfarenhet av marsvin så jag känner mig väldigt vilsen.

Vad kan håravfallet bero på och vad bör jag göra åt saken?

Tacksam för svar

idipidi
1

Du har inte möjlighet att fota och visa bild? Håravfall i närheten av ögonen *kan* vara Ringorm.

norton&norpan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild.

Det ser ju nästan ut som någon typ av exem

idipidi
1

Det där ser väldigt mycket ut som Ringorm, tyvärr! Det är absolut veterinärbesök som gäller samt att kontakta uppfödaren. Jätteviktigt att verkligen kontakta uppfödaren då dennes djur också måste behandlas, så att det inte sprids vidare.

_Charlie
2

Det där är nästan med all säkerhet Ringorm, tyvärr. Du bör ta marsvinen till en veterinär som gör ett skrapprov på utslagen och skickar till SVA. Där analyserar de provet i mikroskop och genom odling och meddelar sedan om de fann ringormssporer.

Du bör även kontakta den marsvinen kommer ifrån och meddela att ni troligen fått med er Ringorm därifrån. Ringorm är väldigt vanligt, dyrt och enormt tidskrävande att bli av med. Det kräver behandling under flera veckor, samt sanering av hemmet.

Ringorm är ingenting marsvinen lider av, det kliar inte och de mår som vanligt. Obehandlat finns det dock alltid kvar, läker och bryter ut om vartannat, och smittar även människor.

norton&norpan
0

tusen tack båda två. 

vi fick en tid hos vetrinären direkt. hoppas nu bara inte vi andra blivit smittade=)

Fridaaaa
0

#5 Ni kan bära på smittan dock. Så om det är Ringorm, vilket det ser ut som, krävs en hel del sanering osv. Har ni andra djur?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.