Skillnad på rex och teddy?
Hur ser man skillnad på dessa raser?
Är dom likadana i sättet?
Checka in @gnagarboden på instagram 
Det är i stort sett omöjligt att se skillnad på dem. De är väldigt lika, men de är ändå två olika raser. Parar du en rex med en teddy blir ungarna släthåriga, så enda sättet att se skillnad (om man inte har stammen) är en provparning. Har man däremot stammen så vet man ju på en gång :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Fast, jag tycker ofta att de skiljer sig ganska mkt i "typen"… kanske inget de ska göra, men jag upplever i alla fall att de gör det…
Sedan är det väl vanligare med trefärgade och lite andra färger än agouti på teddysarna, även om det avlas mer och mer på lite mer "färger" på rexarna… har precis själv fått hem en rex i red/White ex. så vet ju att det långt ifrån är ngn garanti…
#2 Kanske kan den tränade se skillnad, men då ska man nog vara ganska insatt :) Det finns iaf flertalet trådar här på mif där kan ska gissar vilken som är rex och vilken som är teddy och långt från alla med erfarenhet av raserna gissar rätt :) Och med tanke på att smf's standard för de bägge raserna ser lika ut borde ju även raserna se lika ut :)
#3 Rex och Teddy är olika genetiska anlag och i bägge raserna krävs två anlag, dvs en från mamma och en från pappa. En rex har alltså dubbla rex-anlag och en Teddy har dubbla teddy-anlag. Så Teddy+rex blir släthårig.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#3 att de blir släthåriga är helt logiskt. Slät päls är dominant över både rex och teddygenen de anlagen är helt olika anlag de bara råkar se likadana ut. Båda de lockiga generna behövs i dubbel uppsättning för att synas men parar man dem med varandra så så kommer bara ett halvt anlag (en halva från varje förälder) att hamna i ungen och det räcker inte så därför blir ungarna släthår.
Oftast är teddy lite rundare i huvudet och kortnosigare och rexarna brukar vara större men jag som inte påller på med dessa raser har svårt att skilja dem åt.
Jag har hört att teddys blir lättare sjuka än rexar, stämmer det?
#6 Det har jag aldrig hört.
#4 Håller med om att det verkligen inte alltid är självklart. Oftast är det svårare på bild också… Lite lättare IRL.
#9 Åh vad söta! Gillar Polarn 😍
Checka in @gnagarboden på instagram