Gigantisk böld vid kinden.
I fredags gick jag noggrant igenom alla marsvinen, också tre månader gamla Flora. Hon var pigg och pratglad och betedde sig helt normalt. Under lördagen blev jag rejält förkyld och gjorde inte annat med marsvinen än gav de hö, vatten och deras dagliga grönsaker, all annan tid spenderades i stort sett i sängen eller i soffan. I förrgår mådde jag bättre och orkade sätta mig ner lite längre vid buren. Alla fem verkade undra varför jag inte gett de uppmärksamhet på flera dagar (särskilt Otto, han var nästan lite upprörd, haha).
Det var då jag upptäckte en böld, nästan lika stor som en pingisboll, vid Floras vänstra käke/kind. Den var absolut inte där förra fredagen så den har vuxit i rasande fart. Hon äter med god aptit och är nyfiken och framåt, precis som vanligt. Hon reagerar inte när man rör vid bölden men däremot när man klämmer lite försiktigt på den. Den är inte särskilt mjuk utan känns som en väldigt hårt uppblåst liten ballong.
Jag pratade med veterinär nyligen som trodde att det kunde röra sig om en varböld eftersom den kommit till på bara en vecka. Hon hänvisade mig till Blå Stjärnan i Borås som har öppet över helgen, så dit ringer jag nu.
Finns det någon här som har erfarenhet av just den veterinärmottagningen? Är de duktiga på marsvin? Har de något sånär normala priser? Självklart är priset inte det viktiga, jag undrar mest bara.
Undrar också om någon har varit med om liknande böld tidigare?
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.
Det pratas ganska ofta om "ungdomsbölder" eller vad de nu kallas, kanske är det vad hon fått? Godisgrisen har precis skrivit om detta i en annan tråd, kanske går det att söka på? :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Vad tråkigt! Blå stjärnan i Gbg är duktiga och jag tror att dom i Borås är det med. Min hona ska opereras på Måndag pga av en böld hon fått under hakan :(
#1 Tack för svar! Sökte efter Godisgrisens tråd men hittade den inte…
#4 Åh, hoppas att operationen går bra och att hon blir av med sin hemska böld!
Slänger in en bild på hur det ser ut. Har klippt pälsen runt om för att kunna se bättre och för att eventuellt underlätta för veterinären. Hon behandlades med stronghold för en vecka sedan för vet misstänkte sellnic eller Ringorm. Snart får vi svaret, förhoppningsvis inte Ringorm!
Med vänlig hälsning
Där är tråden jag menade :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#4 Tack så mycket, ska kika :)
Med vänlig hälsning
Jag har bara hört positiva saker om Blå stjärnan, så de vet säkert att hjälpa lilla Flora. Om det är en sån där ungdomsböld så är det inte farligt, säger Godisgrisen.
Lycka till!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Det är med största sannolikhet en böld i alla fall. Den sitter inte i hakpåsen som ungdomsbölder brukar göra. Ibland hamnar de på kinderna men jag har aldrig sett en ungdomsböld på kinden som är så stor även de i hakpåsen brukar vara blygsamma i storlek (typ vindruva) så min magkänsla säger mig att detta är en annan typ av böld trots att marsvinet är i "böldåldern". Lugn 🙂de flesta bölder även av annat slag är lätta att behandla och brukar inte påverka marsvinet allt för mycket. Det troligaste är att hon fått ett höstick men om du har otur kommer det från en tand.
#7 Just nu känns det som jag går "böldkursen". Tack för ännu en lektion, Godisgrisen!🌺
#5 Här har marsvinen varit väldigt friska, utom då vår lillgris hade en "böld" som inte alls var en böld. Men som Godisgrisen säger; de flesta bölder är lätta att behandla. Jag har läst beskrivningar av hur de erfarna uppfödarna gör i gamla trådar. Så du kan använda sökfunktionen om du vill läsa mer. Trådarna om efterbehandling av punkterade och självspruckna bölder borde gå att hitta på det viset.
Men vore jag som du skulle jag försöka njuta av helgen och kanske skämma bort Flora lite extra. Veterinären på Blå Stjärnan kommer säkert att ge dig all info och alla skötselråd du behöver.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Lite uppdatering här. Lämnade Flora hos veterinären i morse. Hon ska få narkos, något jag är nervös över då hon är rätt liten och späd för sin ålder. Men hon kommer klara det, det är jag säker på. Ska hämta henne direkt efter jobbet. Sedan följer några veckors efterbehandling.
Fick också reda på hur det hade gått med ringormsodlingen. Negativt, tack och lov!
Med vänlig hälsning
#9 Min ringormsodling visade också negativt men jag har vräldens ringormsattack här hemma endå, så kolla på symptomen och förlita dig inte på provsvaren. Efter provsvaret lugnade jag ner mig med saneringen och poff står jag här med allt blomstrande igen.
#10 Oj, det låter inte roligt… Jag har inte tyckt att någon av mina fem visat ringormssymptom, det var veterinären som ville ta ett utifall-att-prov. Det känns skönt att till 99% kunna utesluta det, nu är det stronghold som gäller.
Med vänlig hälsning
#11 Ah då kanske det var skabb du har istället MYCKET trevligare för din skull. 😉Hoppas allt går bra med bölden att den håller sig borta och att grisen mår bra 🙂