Rädda marsvin?
Hej! Jag upplever att våra nya marsvin är så rädda. Den ena nafsar/bits när vi försöker ta upp honom och den andra flyr. Vi försöker vara lugna och plocka upp dem försiktigt. Vi har haft dem ca 6 veckor. Barnen är lite besvikna att de inte är mer tama. Hur gör man bäst för att de ska bli tama? Och hur tama kan de bli?
Tack för hjälp!
Min erfarenhet är att de flesta marsvin flyr när man försöker ta upp dem, det är ett beteende som sitter kvar i och med att de är ett bytesdjur i det naturliga. Framförallt om man kommer uppifrån med händerna. Däremot kan de ju bli tama på så många andra sätt.
Det enda tipset är att hantera dem. Ta upp de varje dag och kela med dem. Släpp inte ned dem i buren innan de lugnat ned sig. Kanske barnen kan sitta bredvid buren när de har läsläxa för att göra marsvinen mer vana vid deras röster (alltså att de läser för marsvinen).
Är de dessutom unga kan de vara lite spralligare. Av mina 5 marsvin är det 3 som tycker att det är okej att ligga och gosa, och det är de som är lite äldre.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag håller med #1, bara fortsätt som ni gör.
Försök vara strategiska när ni ska ta upp marsvinen så att det blir så lite stress/spring som möjligt. Välj ut en hörna som ni försiktigt föser in marsvinet i med hjälp av båda händerna. Sedan är det bara att försiktigt "skopa upp" marsvinet. Håll marsvinet tryggt mot bröstet med en hand under rumpan och en hand över ryggen så blir det inte lika läskigt att bli buren.
För att få marsvinen att känna sig tryggare i buren med människor omkring, kan man t.ex. lära dem att människor betyder gottis. Köp hem bladpersilja och stick in några kvistar som ni håller längst ut i och låt marsvinen våga sig fram och äta. Efter några träningspass vågar de kommer längre och längre fram och till slut äter de gärna direkt ur handen.
Tänk även på att 6 veckor inte är särskilt lång tid. Man måste vinna marsvinens förtroende och det kan ibland ta lite tid. Läs gärna den här texten som är skriven utifrån marsvinens perspektiv. Den brukar kunna ge AHA-upplevelser!
Lycka till 🙂
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Har precis samma problem men mina nyinflyttade marsvin jag köpte för 5 dagar sedan. Jag tar upp dom varje dag och lugnar ner dom och försöker gosa så mycket som möjligt. Dock blir jag lite orolig för dom dricker knappt vatten och vågar sig inte riktigt på gurkan direkt.. Men jag ser framsteg! :)
Detta var dock inget svar hehe… Men gosa och gör dom inte stressade med mamma ljud som skrikade barn som slår i väggar och kastar leksaker haha!
#3 Tvärt om! Har man barn i huset så låt barnen leva. Efter 6 veckor kan man inte tassa på tå för att inte råka skrämma marsvinen, då kommer allt man gör skrämma dem. Spela musik, ropa, dammsug, skratta högt, plinga på dörren, och låt barnen leka stoja och kasta leksaker, men givetvis inte nära burarna. Smyger man för att inte skrämma sina marsvin kommer man för alltid ha skygga marsvin som inte tål några ljud alls, och så vill man inte ha det..
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Tack, jag kämpar på då! När de väl är i famnen är det lugnt. Värre när man låtit dem vara på golvet, då går det knappt att få in dem… Det kan vara att man drar sig för att plocka ut de och gosa för att man vet att det är så svårt. Och det där bitandet den ena har för sig… Suck. Men, vi jobbar vidare :).
#5; Att de blir rädda när ni ska lyfta upp dem från golvtid är inte så konstigt. "Attacker" från luften är ett allvarligt hot för marsvin i det vilda, vetskapen om detta sitter kvar i våra tama marsvins psyke. Använder ni en rasthage? I så fall får man försöka göra på samma sätt som när man försöker ta upp dem ur buren; hitta en hörna eller ett hus där man strategiskt och lugnt kan lyfta upp marsvinet. Jag har en marsvinsköpare som har sytt en extra stor myspåse som hon låter marsvinen gå in i och som bara är att lyfta upp sedan. Så kan man också göra :)
Hur gamla är marsvinen?
Att nafsa/smaka är ett ganska vanligt beteende hos unga marsvin. De har ju inga händer att undersöka saker med, så de använder munnen. Det kan också vara att marsvinet försöker visa att något är obehagligt.
Allt det här tillhör att lära känna sina marsvin och att låta dem, i sin takt, lära känna sina människor, så ni är verkligen inte ensamma om att ha 'rädda marsvin'. Det tar tid att våga släppa på sina absolut viktigaste instinkter :)
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy