Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1461 ggr
[JollyJustin]
0

Kan marsvin äta detta?

Frida B
0

Jag skulle aldrig ge mina marsvin något annat pellets än oxbows pellets, nu ger jag dom nerblött havregryn vilket funkar precis lika bra som pellets, bara att det är billigare och man vet vad som är i (till skillnad från pellets).

Hö finns det inte direkt några märken på, utan åk runt och känn, kolla och framför allt lukta på höet. Är det lite fuktigt, dammar extremt mycket eller luktar starkt/konstigt så köp det inte. Vi köper vårat hö på naturnära på hisingen, det dammar knappt, luktar inte speciellt mycket. Vi har fått en fuktig säck en gång, under de 5 åren vi haft marsvin. Är inte så värst dyrt heller, och är en rejäl säck man får!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Man kan inte känna på dem eftersom det finns plast runt dem eller nåt sånt väl?

Tack

Frida B
0

Nej men man känner ju om det är blött när man kommer hem, och då får man kolla (om det är fukt) efter mögel. Är det mögel får ni slänga det (och kanske köpa nytt någon annan stans), men ät det inte mögel kan ni låta det torka :) sedan ser man ju lite, är dom bra förpackade? Är det massa hål i säcken? Är det torrt där det är, eller ligger dom i en väldigt fuktig källare? En sak också, djuraffärer brukar inte ha bra hö. Djuren brukar gilla det, men vi gillar ju godis och det ska inte vi ha heller egentligen ;) lite det sammanhanget. Det bästa är ju att köpa från en bonde om man har någon i närheten som är villig att sälja, men som sagt så rekommenderar jag naturnäras hö :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

M.L
1

Kan bara säga att förvara inte en tillknuten plastsäck inomhus med hö i.

[JollyJustin]
0

Okej vart ska den vara? #4

Fridaaaa
0

#5 Ska förvaras luftigt, men inte där det blir så fuktigt. Aldrig i instängd miljö 

🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JollyJustin]
0

Okej, t.ex. vardags rum då eller?

Fridaaaa
0

#7 Jag har mitt hö i en sådan här: http://www.jula.se/lovkasse-709005 sedan står den i ett "förråd" som vi har, tar in en ca i månaden, till mina inne. En bale alltså.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.