Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1955 ggr
[Anasam]
1

Att vara gravid och äga marsvin

Hej! Har lite frågor och funderingar. Har läst en massa om att marsvin ej skall vara lämpligt att äga när man är gravid pga att de kan bära på sorkfeber viruset som skall ge fosterfördrivande eller barndiabetes. Har någon erfarenhet av att vara gravid och att äga marsvin? Vad ger barnmorskan för rekommendationer? Vet ju detta med Toxoplasmos hos katter, men finns det risker med marsvin? Våra marsvin bor i vardagsrummet, jag är den som sköter om dem med städ och utfodring, mys m.m och använder kattsandsspade då jag städar och råkar det vara så att jag tar i bajs eller så så tvättar jag ju givetvis händerna efteråt. Men det gör jag alltid när jag har hanterat marsvinen. Nu väntar vi inte barn men planerar barn nummer två och vill veta vad som gäller.

_Charlie
2

Jag hade marsvin under båda mina graviditeter och var även ensam om att dagligen tömma kattlådan. Ingen har diabetes, och de föddes på BF dagen samt en vecka innan BF.

[Anasam]
0

Friska och krya barn då antar jag :) Är väl bara att använda lite sunt förnuft och god handhygien så går allt säkert bra :)

Tisslibiie
0

Hade inga problem under min graviditet pga marsvinen :) Och idag är min 4 åring hur frisk och kry somhelst ^^

Enjoy life and live the adventure!

godisgrisen
5

Jag hade också marsvin när jag var gravid och sonen ser ju ut ha blivit helt okej.😃

Hur vanligt är det att marsvin bär på sorkfeber då? Jag har inte hört om ett enda fall. Antar att det bara nämns för att det är medicinskt möjligt i praktiken tror jag inte det ens existerar.

Lilje
0

Är det inte mest av allt kring råttor, möss och hamstrar som sorkfeber-grejen har diskuterats? Helt ärligt har jag aldrig ens hört någon nämna marsvin i det sammanhanget.

Eulwen
2

Jag har två barn och har under båda graviditeterna haft mellan 6-22 marsvin. Inte hört elr läst ett ord om några risker med det och då har jag haft en marsvinsintresserad barnmorska dessutom , så det här kom ju lite som en överraskning.

millan07
0

Jag är gravid nu och har tre marsvin men kan ju inte säga ännu då barnet inte kommit men jag är inte orolig. :-) och sen har jag fått för mig att alla djur som har kontakt med jord kan bära på smittan så plocka gräs lr plantera ute lr vad som har kontakt med jord ska undvikas. Men med god hygen och sunt förnuft så är det nog ingen fara. Inget jag skulle gå runt och oroa mig för. :-)

[Anasam]
0

Tack för alla svar. Tänkte att det är "bäst" att fråga människor som varit med om att vara gravid och äga dessa underbara små varelser. Hittade en artikel som aftonbladet hade publicerat sant några engelska Artiklar så blev nyfiken om det verkligen stämde.