Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1535 ggr
grugnina
0

Sätta ihop marsvin

Hej!

Får hem en kastrerad hane om ca. 2 veckor. Hur sätter jag bäst ihop honom med mina 2 honor som jag har? 

Låter jag dom träffas på golvet först ett par dagar? Har jag burarna precis brevid varandra så de kan hälsa på varandra genom gallret? Eller är det bara att släppa ner honom bland mina flickor, eller flickorna hos honom? 

Hur gör ni när "flocken" får en ny fam.medlem?

Fridaaaa
0

Jag brukar låta dem träffas i en neutral hage först några timmar.
Sedan ha helt nystädad bur.
Brukar fungera här 🙂 Dock inte satt ihop kastrat med honor, däremot bland annat 3 honor.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

grugnina
0

Okej, tack för hjälpen :)

bohan85
0

Jag har satt ihop kastrat med tre honor. De fick gå i en stor golvhage i ca 2 dygn och sedan flytta till sin ordinarie bostad. Gick jättebra!

M.L
0

Bara en liten fråga är han ny kastrerad eller vart det ett tag. tänkte bara så det inte blir ungar om han är ny kastrerad.

Svarttusch
1

"Behöver" man hålla på med hage när en kastrat ska sättas i flock med honor? Trodde bara det var med hane+hane man behöver "krångla".

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

bohan85
0

#5; jag tror inte att det är absolut nödvändigt. Men det var ändå lite gnabb och mycket raggande så en stor golvhage var bara till fördel!

Svarttusch
0

#6 Då förstår jag :) Det är ju aldrig en nackdel att göra på det sättet :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

grugnina
0

Tack för alla svar. Hur länge bör man vänta efter kastration att låta dem träffas?

Fridaaaa
0

#8 Minst 4 veckor efter kastreringsdagen 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Missjohansson
0

Mina träffasdes på golvet i 1 timme. Sedan så flyttade han bara in till 5 tjejer. Det gick hur bra som helst 😉